Gå til innhold

Tanker (AKA "blogg") om menyer i dataspill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før jeg begynner dette, vil jeg si at dette reflekterer min mening om emnet; dette er ikke THE thruth.

Jeg har i det siste tenkt litt på hvordan menyer i spill faktisk har veldig mye å gjøre med om jeg liker spillet eller ikke. Noen spill har menyer med syke animasjoner og hvor tar laaang tid å skifte til en annen meny, mens andre har et så rent og fint menysystem at det er en fryd å oppholde seg i menyen i spillet!

Først vil jeg forklare hvorfor menyer er viktig.

Det har seg nemlig slik at det er noe som heter førsteintrykk. Hva er det første som møter deg når du starter opp et spill (hvis vi ser bort ifra utviklerlogoer og trailere)? Menyen. Altså - menyen styrer førsteintrykket av selve spillet. Førsteintrykk er meget viktig, bare spør hvilken psykolog som helst. Menyen var faktisk det som i hovedsak fikk meg til å gi opp førstnevnte spill (se under).

Det er selvfølgelig slik at det ikke er i menyen man skal oppholde seg mest (vanligvis), men la meg ta noen eksempler:

Perimeter er et RTS (Real-Time Strategy)-spill. Menyen der kan ikke beskrives med annet ord enn miserabel. Spillet er et sci-fi-strategispill, så menyen er en slags "skjerm". Det er masse "fancy" animasjoner i bakgrunnen, men det er nå ikke så ille i seg selv. Det som er ille her, er at når du trykker på et alternativ i menyen, så må først skjermen trekke seg sammen, rulle seg opp og bøye seg ut av skjermbildet. Så skal den andre menyen du skulle inn på laste seg på samme måte (bare omvendt). Det hele tar ca 3-4 sekunder, noe som er ALT for lenge for en meny. Spesielt når du skal stille inn noe grafikk og befinner deg på hovedmenyen - "stien" blir da noe sånt som Hovedmeny -> Options -> Graphics -> Advanced, eller i hvert fall noe i den dur. Det tar da over 10 sekunder (!) å komme seg til der du skal. Og ja - du skal tilbake også. Termingkast 2 (meget svak).

Need for Speed: Underground II har en ikke så alt for bra meny. For å navigere må du bruke piltastene for å bla deg bortover, og det er ganske unødvendig - den kunne vært gjort på en bedre måte. En annen ting er at den viser hele tiden grafikk i bakgrunnen, så hvis du har skrudd opp grafikken i spillet, så går det mye tregere i menyen også. Dette er selvfølgelig på en måte positivt - du ser endringer du gjør på grafikken med én gang, men det er strengt tatt ikke nødvendig siden du kan gjøre dette når du kjører også, og derfor se endringene enda bedre (ettersom du kan bevege deg rundt og se ting fra en annen vinkel, bokstavelig talt). Terningkast 3.

Worms 3D sin meny kan ikke akkurat beskrives som oversiktlig. Menyvalgene er bilder, rotete sådan, og teksten kommer helt nederst på skjermen først når du holder over dem. Ting er ikke alltid helt logisk, og det er en særs stressende musikk (synes jeg) i bakgrunnen, som dessuten er nokså høy i forhold til annen lyd. Og nei, det er ikke en egen volumkontroll for menymusikk. Jeg vil gi den terningkast 3 (sterk).

Age of Empires II trenger vel ingen videre introduksjon. Menyen der er helt ok - den er ikke av den mest oversiktlige jeg har sett, med tanke på at submenyene (grafikk, multiplayer etc) er objekter som går "i ett" med bakgrunnen, skjønt man ser ut ifra teksten som står på dem at det er menyvalg. Menyene er kjappe å "laste" de kommer frem med én gang i rammen til høyre på skjermen. En helt OK meny, rett og slett. Terningkast 4 (svak).

X²: The Threat er et romsimulatorspill (type verdensrom, ikke soverom), i den grad det går an å simulere slikt. Menyen der kan ved første øyekast virke helt oversiktlig og grei - bakgrunnen er faktisk en sektor i spillet med stasjoner og flygende romskip, og når du trykker på et menyalg (her kommer det vonde), så beveger kameraet seg bortover, oppover, bakover eller nedover til neste samling med menyalternativer. Det tar 1-2 sekunder for kameraet å forflytte seg, men du verden så lenge det virker. Du kan heldigvis trykke på enter for å hoppe over denne forflyttingen og gå rett til de neste menyalternativene, men spillet har det med å tolke det som at du valgte det menyalternativet den kom til å stå på når den var ferdig med å flytte seg, og går derfor rett til neste meny. Dette er vel mest en bug i spillet, men den har enda ikke blitt fikset, så det må nesten tas med i betraktningen. Men dog, dette virker faktisk, og jeg gir den terningkast 4.

Starcraft har en generelt sett ganske bra meny. Ja, det er musikk i bakgrunnen, og ja, den er animert - men musikken er mer en "lyd" enn musikk (lenge siden jeg har spilt det, correct me if I'm wrong), og menyene er kjappe. De virker på den måten at du trykker på et menyvalg, menyene farer opp, en ny bakgrunn lastes, og de nye menyvalgene farer ned igjen. Hele denne prosessen tar ca 1 sekund, og det må anses for helt greit. Menyen er oversiktlig og grei, og bildene i bakgrunnen passer til menyen og skaper litt mer stemning i spillet (vel, menyen, men det er jo spillet det også). jeg gir den terningkast 5 (svak).

Call of Duty har en ganske bra meny. Menyvalgene er enkelt og greit oversiktlige tekstlinker, og når du trykker på dem kommer det du valgte opp i rammen til venstre med en gang, no delay, ingen utrolig fancy lydeffekter. Bakgrunnen er et bilde, ingen grusomme animasjoner eller noe slikt. Oversiktlig og kjapp, men allikevel ingenting helt eget, terningkast 5.

Half-Life 2 og ellers alle andre spill fra Valve har de uten tvil beste menyene jeg har sett. Det er en fryd å bruke dem - de er oversiktlige, kjappe og fine på samme tid - og fremfor alt, enkle. Menyvalgene er små, klart lesbare tekstlinker, og når du trykker på dem, kommer du ikke inn på et helt annet bilde - nei, menyvalget åpnes som et lite vindu som du kan flytte på. Dette gjør at du faktisk kan ha åpen mange menyvalg samtidig. Vil du se hvilket spill folka i "Friends Network" spiller samtidig som du sjekker servere og har konsollen klar for å manuelt skrive inn en IP å koble deg til? Ikke'no problem.

Options-menyvalget fortjener ganske mye ros her. Det er ett vindu, rett og slett, med mange tabs ("faner") bortover (graphics, audio etc). Dette gjør at du slipper å gå frem og tilbake i menyen hele tiden - "options" er - ja faktisk - "options".

Half-Life 2, til forskjell fra andre Valve-spill, har ikke bare et bilde som bakgrunn, men faktisk en liten "scene" fra spillet. Du ser rett og slett et område i bakgrunnen fra noenlunde der du er i spillet på nåværende tidspunkt, du ser folk som patruljerer frem og tilbake, og alt er rolig og fint - ingen kamper i bakgrunnen eller noe lignende. Eneste ulempen med dette er at det tar litt tid å laste menyen når du starter opp spillet (ca 15 sek på min PC), men siden denne bakgrunnen går an å slå av, vil jeg ikke trekke ned for det. Terningkast 6 (sterk, hvis det gå an)!

Konklusjon: Enkle, oversiktlige og brukervennlige menyer uten for mye dilldall og masse lyder = best!

Ja, da har jeg sagt mitt når det gjelder menyer i spill, tenker jeg. Noen tanker om dette? Noen som er enig/uenig?

*For bilder, se http://spaces.msn.com/members/cmeeren/*

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Enig.

Skriv en tilsvarende om grensesnitt du! Det er egentlig mye viktigere..

Men dog mye mer omfattende, og da må jeg ta for meg hver spilltype for seg (ettersom grensesnittet på RTS ikke kan sammenlignes med grensesnittet for FPS)... Dette er ikke ment som en "guide", bare en liten uskyldig blogg :p

Skrevet

Forsåvidt enig i at det er mer omfattende, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at grensesnittene ikke kan sammenlignes. Ideelt sett er et grensesnitt bortimot ikke-eksisterende. Se for eksempel på utviklen mellom CIV1, CIV2 og CIV3. Funksjonaliten blir gradvis bedre, mens selve grensesnittet blir mindre og mindre.

Skrevet
Forsåvidt enig i at det er mer omfattende, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at grensesnittene ikke kan sammenlignes. Ideelt sett er et grensesnitt bortimot ikke-eksisterende. Se for eksempel på utviklen mellom CIV1, CIV2 og CIV3. Funksjonaliten blir gradvis bedre, mens selve grensesnittet blir mindre og mindre.

Hmm... Kanskje jeg bare ikke skjønte helt hva du mente med grensesnitt... Jeg har forresten ikke spilt Civilizations 1, 2 eller 3 (hvis det var dem du refererte til).

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Pc spillet Battle for Middle earth må ha den flotteste main menyen som noen sinne er presentert i et pc spill.

Endret av Matmoms
Skrevet
Blizzard er kanonflinke på menyer.

Absolutt. Burde kanskje nevnt Warcraft 3 sin meny også. Fantastisk fin meny, men den er litt for treg etter min smak (animasjonen). Ville gitt den 5/6, sterk. Ellers har jeg ikke spilt så mange Blizzard-spill.

Skrevet

Enig med det om HL2, men ulempen med det er at man faktisk må loade hele "scenen" i bakgrunnen først, som tar en liten stund.

Skrevet
Enig med det om HL2, men ulempen med det er at man faktisk må loade hele "scenen" i bakgrunnen først, som tar en liten stund.

Leste du alt?

Eneste ulempen med dette er at det tar litt tid å laste menyen når du starter opp spillet (ca 15 sek på min PC), men siden denne bakgrunnen går an å slå av, vil jeg ikke trekke ned for det.

Går an å skru det av. Greit nok, det er ingen menyvalg, men skriver du "-console" under Launch Options i Steam, vil ikke scenen lastes. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...