Gå til innhold

Best distro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Termos: dette er en tullete tråd. Uansett hvor mye du maser og maser om at debian er best så sier flere og flere at gentoo banker dritten ut av debian. Eneste grunn til å kjøre debian er hvis du har ern P100 maskin som tjener som gateway og firewall!

 

Gentoo er valget!

Lenke til kommentar

vraff!

 

Skal vi ikke diskutere hvilken teksteditor som er best i samme slengen? (Det blir vel en kort, ensfromig tråd, alle vet jo at vi er overlegen alle andre editorer :razz:)

 

Personlig mener jeg nå at debian og slack er de jeg liker best. Har ikke brukt gentoo enda, så kan ikke utale meg. Jeg mener at så lenge det som installeres FUNGERER og at oppsettet er ryddig og ikke for mye dilldall så kan begge disse distroene bli til "den perfekte distro" med litt personlig tuning. Tuning etter installasjon, that is.

 

Har prøvd debian, mandrake, redhat, suse, turbo linux slackware, skolelinux og, hmm, det var vel det for øyeblikket. Woody skal installeres når jeg fårtilbake maskina mi (bytter i ny og ne for å lære nye distroer og fordi jeg fortsatt ikke har noen yndling). Deretter kommer vel gentoo og *BSD... Bra jeg har to maskiner å teste på :razz:

Lenke til kommentar

mm når man allerede er i gang her....hvor stor er gentoo iso fila?

 

ps, hvordan er det med gentoo vis man er helt fersk med linux...har redhat inne da men...er helt fersk..install er jo veldig greit og eneklt for den saks skyld.

 

 

Mvh kriger

 

[ Denne Melding var redigert av: Kriger på 2002-07-18 02:34 ]

Lenke til kommentar

kriger: minimun install iso er 16 mb eller noe.... den laster ned de nyeste pakkene fra nett og installerer det du vil ha. Sjekk http://www.gentoo.org og les install instruksene og ha dem forra n deg når du installerer. Under installen vil du lære en hel haug om hvordan linux fungerer. Jeg anbefaler at du bruker stage3 installen, de 2 andre tar år å dag å få kompilert. Kan være litt vanskelig å begynne men, men sånn er det med alt. Uansett når du vender deg til det så er det utrolig deilig og du får et herlig system!

Lenke til kommentar

Debian er solid og lett og oppgradere automatiskt. Fint for servere synes jeg. Super Cow Power!!!

 

Gentoo er og vil være det færskeste av distroene fordi du kan kompilere de siste proggene automatiskt. Helt konge å kompilere hele distroen fra bunn. Tar litt tid og man lærer definitivt mest av og installere denne!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-18 00:50, hanscats skrev:

Termos: dette er en tullete tråd. Uansett hvor mye du maser og maser om at debian er best så sier flere og flere at gentoo banker dritten ut av debian. Eneste grunn til å kjøre debian er hvis du har ern P100 maskin som tjener som gateway og firewall!


Gentoo er valget!


Velkommen til en av de elste flammene Linux-nerder noen gang har hatt. Liker du Gentoo, fint. Ikke forvent at folk som liker Debian bytter fordi du sier det.

 

Slike flammer er som regel døfødte.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-18 11:29, Dan Hansen skrev:

Bare for å spørre;


Hvis man har installert f.eks KDE og alt man trenger for å jobbe (f.eks regneark, tekstbehandler ol.) spiller det da egentlig noen rolle hva som ligger i bunnen? (debian, RH, Slack osv)


 

 

Hæh?!? Jobbe i Linux? Jeg trodde meningen var å bruke all tilgjengelig tid på å kompilere de siste pakkene jeg?!?!?!? :smile:

 

Men, ærlig talt: av de distroene jeg har prøvd så har alle gitt meg den funksjonaliteten jeg var ute etter. Tror at mye av det som blir sagt/skrevet om Slack/Gentoo/Debian kommer av at en del mener de må kjøre hardcore Linux. Dersom du er ute etter et basic OS der du kan kjøre vanlige program, så kan jeg som sagt anbefale Mandrake og SuSe. De er laget med tanke på oss vanlige brukere.

 

Og til deg som prøvde å starte en "text editor"-diskusjon: emacs all the way!

 

swanky

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...