Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

noen ganger må man skrive inn "www."

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har lagt merke til at det ikke er alle nettsteder det er nødvendig å skrive inn www før domenenavnet..

Noen som vet hvorfor?

På forehand takk!

Endret av tilfeldignavn
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ganske enkelt fordi noen nettsteder har lagt inn en DNS-record til domenenavnet og satt opp sin webserver til å svare på både www.domenenavn.xx og domenenavn.xx... Synes alle burde gjøre såpass for sine brukere :-)

Eksempel: http://www.vikar1.no og http://vikar1.no

Edit: Linker

Wintel

Endret av wintel
Skrevet

Og ellers går det an å få browseren(idet minste Opera :love:) til å sette på f.eks www-prefiks eller .com /.no-suffix om ikke dns-serveren finner adressen. For oss ekstra late, liksom ;)

Skrevet

Er så lat, så ejg gidder ikke skrive "www", så jeg bare skriver siden rett inn, microplex.no osv, funker alltid. Kanskje jeg bare har flaks, men. Bruker Firefox 1.0.4

Skrevet

Som wintel sier. Enkelte har registrert flere varianter av navnet (inklusive vanlige skrivefeil). Både dagbladet.no, www.dagbaldetno og www.dagbladet.no sender deg til dagbladets side (finnes sikkert flere varianter som virker).

Skrevet

Synes det beste ekstradomenet er Elkjøp sitt da..

De har www.elkjop.no, www.elkjøp.no og sist men ikke minst www.elkjip.no :p

Skrevet

vell... elkjip trenger ikke å være elkjøp sitt domenenavn. Man kan kjøpe domenenavn og redirecte til hva som helst. Eksempelvis var www.ihatelinux.com redirectet til microsoft.com tidligere.

Skrevet

og for den saks skyld, "www" betyr ingen verdens ting, men brukes som navn på servere ofte for å signalisere at de kjører webservere

akkurat som servere som kjører ftp ofte heter ftp. i begynnelsen av navnet sitt.

Skrevet (endret)
Er så lat, så ejg gidder ikke skrive "www", så jeg bare skriver siden rett inn, microplex.no osv, funker alltid. Kanskje jeg bare har flaks, men. Bruker Firefox 1.0.4

Årsaken til at dette fungerer i Firefox er at den nettleseren, hvis den ikke får treff i DNS-registeret, gjør et "I feel lucky"-søk i Google og sender deg til første treff i resultatlista.

Edit:

Mulig jeg tok munnen litt full der. :dontgetit:

Dette gjelder ihvertfall hvis man skriver inn en url som ikke er gyldig, f.eks. "www.microplex"

Endret av robotlogin99
Skrevet (endret)
Som wintel sier. Enkelte har registrert flere varianter av navnet (inklusive vanlige skrivefeil). Både dagbladet.no, www.dagbaldetno og www.dagbladet.no sender deg til dagbladets side (finnes sikkert flere varianter som virker).

Den må du nok lengre ut på landet med.

Endret av puretamil
Skrevet
og for den saks skyld, "www" betyr ingen verdens ting, men brukes som navn på servere ofte for å signalisere at de kjører webservere

World Wide Web :p

-Jar

Skrevet

World Wide Web :p

-Jar

betyr ikke noe mer enn at det spesifiserer navnet på en maskin ;p

Skrevet

Den må du nok lengre ut på landet med.

han mente jo www.dagbaldet.no

med punktum da liksom. dust.. trenger ikke være einstein for å skjønne det.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...