Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk fagskriving, VK2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg fikk en oversikt av læreren min på fredag, der legges det vekt på å lese om:

 

Fagstoff:

 

a)

Litteraturhistorie

 

b)

Språkhistorie

Mediehistorie

Dialekter, sosiolekter etc.

Reklame

 

Sjangre:

Sakprosaanalyse

Sakprosatekster der dui drøfter emner fra områdene a og b (over)

Skjønnlitterær tolkning/analyse

Analysebegreper (definisjoner)

 

Generelle råd:

a. Vis mest mulig fagkunnskaper

b. Bruk analysebegrepene

c. Avpass språket etter sjangeren (nøktern språkstil)

d. Ved analyse: Vær sikker på at du forstår budskapet i teksten! Bruk sitat til å underbygge påstandene dine!

e. Skap en helheltlig tekst!

Lenke til kommentar

Leser alt unntatt litteraturhistorie jeg :p Det er totalt uinteresant og kjedelig.

 

Dessuten, i protest gidder jeg ikke lese om litteraturhistorie, hvorfor i svarte skal jeg kunne analysere et dikt av Wergeland? Uansett hvilket yrke man skal ha (untatt lærer) skjønner jeg ikke poenget med å kunne tolke dikt. Jeg skal bli data ingeniør, og jeg tviler på at Wergeland er en del av et kretskort inne i en mobiltelefon :roll:

 

Men det var litt OT... sry

Lenke til kommentar
Dessuten, i protest gidder jeg ikke lese om litteraturhistorie, hvorfor i svarte skal jeg kunne analysere et dikt av Wergeland? Uansett hvilket yrke man skal ha (untatt lærer) skjønner jeg ikke poenget med å kunne tolke dikt. Jeg skal bli data ingeniør, og jeg tviler på at Wergeland er en del av et kretskort inne i en mobiltelefon  :roll:

Helt enig, man trenger faen ikke det dritet der til noen ting som helst. Norsk i seg selv burde vært valgfag :yes: Men det at du går i protest mot litteraturhistorie, vel, den eneste som taper på det er deg selv ;) Nå vet ikke jeg hvilket snitt du må ha for å komme inn på data-ingeniør, men det er jo drit om du kommer på eksamen og må skrive om akkurat dette emnet. Da er det bedre å tvinge seg igjennom det en siste gang, forså å få bra på eksamen. Det kan jo være med på å avgjøre om du virkelig kommer inn på studiene dine eller ikke :yes: Think about it...

Lenke til kommentar

Helt enig med deg Gnomenz. Skal selv bli elektronikkingeniør, ser for eksempel ikke helt sammenhengen med å kunne hva en avdød forfatter drev med i fritida. :ermm:

 

Tross alt er det den siste norskoppgaven vi får, så jeg skal prøve å gjøre så bra jeg kan.

 

Har til nå lest i gjennom litteraturhistorie, skal begynne på språkutvikling og senere analyse. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...