Gå til innhold

Asus A8N-SLI, bråkete chipsetvifte..!


Anbefalte innlegg

brannmann_en Skrevet 31/05/2005 : 14:26

  Hei

Har vært i kontakt med netshop. de svarer at zahlman kjøler for lite.??

 

SKRIKE SKRIKE SKRIKE...

Ja, vi hører deg :p

Nettopp derfor er i alle fall jeg veldig interessert i å høre flere "finger-erfaringer" (i mangel av noe bedre) med disse løsningene. Da jeg som nevnt før koblet ut viften i meget kort tid, ble jeg faktisk litt sjokkert over hvor vanvittig varm den ble, i løpet av sekunder.

Og til tross for at de fleste vel nå har fått med seg at Probe ikke har noe med temperaturen på chipen, syns jeg det er merkelig liten interesse for og finne ut hvor varmt det faktisk blir. Det må da være fler enn meg som syns fakta er like interessant som rykter...

 

Er det ikke noen som har en temp probe, og som klokker litt som kunne sjekke litt mer grundig rundt dette? :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en snodig kjøling til min Zalman.

Det hele begynte med at jeg kjøpte Artic cooling silencer NV6 rev2 i den tro at den ikke var så lang helt til jeg fikk se et bilde av den men da var pakken sendt.

Hele viftehuset til AC NV6 kjøleren som er til skjermkortet kræsjet i Zalman.

Jeg gadd ikke å levere den å bestmte meg får å skamfere både AC NV 6 og Zalman for å få det på plass.

Det jeg har gjort er å sage et stort hull i plastikken til AC NV6 slik at Zalman stakk inn i "viftehuset",i tillegg måtte halvparten av Zalman skjæres med baufil for å ikke kræsje i vifta(bare noen millimeters klaring mellom Zalman og viftebladene).

Dette har medført at jeg har fått en kombinert stillegående skjermkortkjøler som også blåser luft rett på Zalman.

Før når jeg kjente på Zalman så brant jeg meg omtrent men nå kjennes den mer lunken ut.På Asus probe har chipset temraturen synket ca 3 grader,men kjenner jeg på det som er igjen av Zalman ribbene er de mye kaldere nå,sikkert pga av at probe måler på transistorene i nærheten.

Pga av at AC NV 6 ble litt skamfert ble den litt vinglete der plastikken ble tynnest,det har jeg bare støttet opp med svart isolasjonsteip.

Skjermkortet lå på bare litt over 60 grader etter en god stund med spilling av HF2.

Det ble en del banning da jeg gjorde jobben for da jeg hadde røsket ut Zalmanen så var den guffen å få på plass igjen.Og de små millimeterene med klaring jeg hadde forflyttet seg hele tiden ettersom jeg jeg tok Zalman av og på for å sage.

Men resultatet ble bra til slutt.

:dremel:

Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31/05/2005 : 17:26

Før når jeg kjente på Zalman så brant jeg meg omtrent men nå kjennes den mer lunken ut.

Hmm, her kommer det frem...

 

Men men, det høres jo ut som en kjempebra løsning dette da knopfix :thumbup:

Mener å huske en litt fortvilet post fra deg ang plassmangel for en stund siden, men nå har du altså fått en genial løsning. Men den blåser på Zalman, eller suger den?

 

Btw, om noen mot all formodning skulle være interessert i fler teorier fra meg, kan det kanskje være at når man fjerner vifta, som vanligvis blåser eksosen ut på siden, ned mot hk (såvidt jeg kan se that is) vil sende mindre "glovarm" luft til sensoren. Jeg har altså ikke klart og finne ut nøyaktig hvor denne skal være, annet en at den er near by northbridge... Men kanskje kan det være derfor mange får noe lavere Probe MB temp etter vepsefjerning....

Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31/05/2005 : 18:37

Den står ikke under vifta sånn den pleier men ved enden av viftebladene.

Er nok litt rare luftstrømmer ut å går her,men den er kjøligere.

Ja, jeg skjønner opplegget, vet ikke om det var du som la inn noen bilder av problemet?

Har du forresten tatt noen bilder av den ferdig løsningen hadde det vært artig å se.

Du kunne jo sende et til Nvidia også, og selge ideen som ny standard for "6600GT A8N -Edition" :p

Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 05/06/2005 : 12:47

  Da må vel Zalman sin VF700CU skjermkort kjøler være en bedre løsning da luften fra viftene går i gjennom kjøleren og blåser luften videre mot NB kjøleren.

Forsjåvidt enig i det, nå har jeg ikke sett knopfix sin løsning i praksis, så hva som vil være best skal jeg vel ikke uttale meg om. Eneste drawback med det du foreslår er jo at luften som blåser på chipen er god og varm ved spilling.

 

Og nei, sensoren sitter ved siden av, og ikke på selve chipen. Northbridge kan være 100 grader mens probe viser 40.

Lenke til kommentar

Hallo folkens!

 

Dere spurte etter erfaringer med Zalman kjøleren her. Har et annet HK (Epox EP NDA3+), men prinsippet blir jo det samme. Jeg byttet jo ut min kjøler fordi den bråkte veldig mye, og må si meg veldig fornøyd nå.

 

Det som har skjedd er at jeg har satt ledningene (av en eller annen merkelig grunn) til omvendt, så min ATI4 blåser ikke lufta ut, men suger inn og videre rett på NB-kjøleren. Dette har fungert ypperlig, har jeg funnet ut seinere gjennom deres "berømte" fingertest. Faktisk så kald at jeg vil påstå dette fungerer bedre enn den lille bråkebøtta jeg hadde før.

 

 

Btw: en veldig enkel måte å se om det ikke er mellomrom mellom NB og kjøler, er peise all goop i midten og klemme til du ser goopen tyte ut alle sider (ikke for mye da selvfølgelig). Med mindre du har klemt skjevt, vil jo vacuumet du skaper gjøre at alt blir potte tett.

 

Edit:leif

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...