Gå til innhold

Asus A8N-SLI, bråkete chipsetvifte..!


Anbefalte innlegg

Hei, eg har nettop kjøpt Asus A8N-SLI til broren min, trudde dette skulle vere eit kjempebra kort, sjøl om eg hadde lest om alle so hadde fått bråkete chipsetvifte..

 

Det viste seg å vere en tabbe, denne chipsetvifta bråker virkeleg! Når eg mottok kortet so var eine feste på vifta ødelagt. Så eg vurderer å sende inn på garantien. MEN, da får eg tilbake samme dritten av ei støyande vifte!

 

So d ej spør om:

- Skal eg bytte til en anna kjølar? Noken som har forslag?

- Eller skal eg sende d inn på garantien å krysse fingra på at vifta ikkje bråker denne gang (somme som har fått tilfredstillende stillegåande vifte levert med kortet også).

 

Eg tenkte på å kanskje bytte til en "Zalman ChipsetKjøler" frå komplett, men den cr litt stusselig ut, og eg trur dette hk'et produserer en god del varme.

 

Link:(http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303858&cks=PLC)

 

Noken betre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Velkommen til forumet.

Hadde du søkt litt ville du funnet svaret på egen hånd.

Men uansett, den kjøleren du linker til fungerer utmerket.

Har den selv, og mange andre med dette kortet har også montert en slik.

Har ikke opplevd noen problemer, eller lest om noen som har fått det.

 

Anbefales.

 

Du kan jo lese denne artikkelen, har du/dere tid, kan dere jo vente på at kortet med den kjøleren kommer. Vet ikke om den er noe bedre enn Zalman kjøleren da, og den koster jo ikke all verden.

 

http://www.hardware.no/artikkel/16343

Lenke til kommentar

Takker for svar, eg veit eg kunne ha søkt, men eg liker å få spørre de rette spm. selv ;) men eg skal søke neste gang.

 

Skulle gjerne visst om du kan kjenne varmen slik du ikkje kan ta på chipsetkjøleren?? Helst varmeverdier ifrå bios/avlesningsprog.?? Det hadde vore fint, for eg vil være bombesikker, frakten som er dyr når det kjeme t sending av datadeler ;)

Lenke til kommentar

Da har jeg vært inni kabinettet og kjent på kjøleren, litt extra service i dag, siden du er ny her. Den kjentes ikke spesielt varm ut, ikke i nærheten av å brenne meg eller noe slikt. Men andre faktorer som kabinettvifter og sirkulasjon i kabinettet, og hvilke andre enheter du har som genererer varme kan sikkert også spille inn. Men jeg tror ikke den kjøleren er noe dårligere enn den lille blikkboksen som asus hadde satt på. Nei, sett på en slik, husk goop, gjerne Artic Silver 5.

Lenke til kommentar

Takk for allt, MN: Eg er nok ikkje ny her i forumet.. ikkje for å vere ekkel, mn d virka som d e du so e litt ny asso..

skulle gjerne hatt varmeverdia i form av Celsius uten direkte vifte mot kjøleribba viss noken he d, skulle eg gjerne hatt enda et svar!

Lenke til kommentar
Eagle,28/05/2005 : 19:02] Takk for allt, MN: Eg er nok ikkje ny her i forumet.. ikkje for å vere ekkel, mn d virka som d e du so e litt ny asso..

skulle gjerne hatt varmeverdia i form av Celsius uten direkte vifte mot kjøleribba viss noken he d, skulle eg gjerne hatt enda et svar!

Vel, går ann og tenke litt logisk også.

Hvis ribba var 60c , så ville han ha brent seg, og hvis han ikke var i nærheten av å brenne seg vil jeg tippe 30-40c!

 

Forresten, han gav deg et fyldig svar, og siden dette er din første tråd regnte han med at du var ny. Og siden han har rett i alt det han skriver, så fatter jeg ikke hvorfor du skal svare med:

ikkje for å vere ekkel, mn d virka som d e du so e litt ny asso..

 

EDIT: han snakket altså om kabinett vifter, veldig få har en vifte rett på kjølereibba. Vanlig er 2x80mm / 1x120mm bak og en vifte forran på kabinettet, noen har også en på kabinett døra.

 

EDIT2: Leif Leif gå din vei!

Endret av Alph3z
Lenke til kommentar
Eagle' date='28/05/2005 : 19:02'] Takk for allt, MN: Eg er nok ikkje ny her i forumet.. ikkje for å vere ekkel, mn d virka som d e du so e litt ny asso..

skulle gjerne hatt varmeverdia i form av Celsius uten direkte vifte mot kjøleribba viss noken he d, skulle eg gjerne hatt enda et svar!

Du er registrert 26.05.2005 og har tre poster, derfor tror/trodde jeg du var ny. Men på bakgrunn av svarene mine til deg, virker jeg altså ny her på deg.

 

Jaja, synd de var for dårlige/upresise til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Eagle' date='29/05/2005 : 17:01'] hehe ;) jess.. d går an å vri alt so verte skrive/sagt t fordel/ulempe for enhver..

 

he fått nok svar, ej forsto d so vart sagt, å d vakje fair å trøble me "morepower"..

 

ej meina at ej ekje ny hr fordi ej he akkurat lagd mej en ny "profil" hr.. :hrm:

Og en ting til, prøv å skrive bokmål/nynorsk, og ikke dialekt. Vanskelig for alle å skjønne hva du skriver.

Lenke til kommentar
[NO]Eagle Skrevet 28/05/2005 : 21:02

  Takk for allt, MN: Eg er nok ikkje ny her i forumet.. ikkje for å vere ekkel, mn d virka som d e du so e litt ny asso..

skulle gjerne hatt varmeverdia i form av Celsius uten direkte vifte mot kjøleribba viss noken he d, skulle eg gjerne hatt enda et svar! 

I all verden.. hva med det svaret var det som fikk deg til og si dette??

 

Vel, uansett er jeg i alle fall taknemlig for "innsatsen MorePower, og kjenne med fingertesten har jeg ettelyst tidligere. Som p3azemaker påpeker er ikke MB temp faktisk northbridge temp, så nest etter hvis noen hadde kunnet måle med et termometer, er fingertesten den beste.

Forøvrig, som jeg har nevnt før, brant jeg meg på orginalkjøler med viften koblet av i 1-2min, så det produseres godt med varme der i alle fall.

 

Men MorePower, skulle gjerne vist hva slags belastning du hadde da du kjente, en liten "kjenn" under noen runder med 3DMark eller noe hadde vært greit :)

Lenke til kommentar
Eagle Skrevet 28/05/2005 : 21:02

 

Vel, uansett er jeg i alle fall taknemlig for "innsatsen MorePower, og kjenne med fingertesten har jeg ettelyst tidligere. Som p3azemaker påpeker er ikke MB temp faktisk northbridge temp, så nest etter hvis noen hadde kunnet måle med et termometer, er fingertesten den beste.

Hmm, stusser litt på dette jeg. Greit nok at det er illevarslende om kjøleren er glødende varm, men det betyr ikke at alt er ok dersom den er kald. Det kan simpelthen bety at kjøleren ikke har god nok kontakt med chip-en under. Kjøleren kan være kald selv om printkortet under er i ferd med å ta fyr.

 

CD

Lenke til kommentar

Zalman sin vil funke meget bra, noen har også nevnt at den har kjølt bedre en den som fulgte med, men da har de sikkert optimal luftgjennomstrømning. Bruker den selv og har ingen problemer.

 

Hvis du får samme vifte tilbake så vil den sikkert ikke bråke med en gang, men den vil det etter hvert, min bråkte mer og mer. Siden den er såpass liten vil den være mer utsatt for støv, og støvet vil gjøre at den bråker mer.

Lenke til kommentar
CoolDuckie Skrevet 30/05/2005 : 23:10

Hmm, stusser litt på dette jeg. Greit nok at det er illevarslende om kjøleren er glødende varm, men det betyr ikke at alt er ok dersom den er kald. Det kan simpelthen bety at kjøleren ikke har god nok kontakt med chip-en under. Kjøleren kan være kald selv om printkortet under er i ferd med å ta fyr.

Du stusser jo med rette vil jeg si ;)

Problemet er at det faktisk ikke finnes noen brukbar metode og sjekke dette skikkelig på. Alså en temp probe vil jo si en del mer nøyaktig, men likevel har man den usikkerheten du påpeker ifht kontakt mellom kjøler.

En probe i kontakt med kjærnen hadde vært det beste, men vet ikke hvor lett det er i praksis.

 

Og [NO]Eagle; det var ikke det at du ville ha det mer nøyaktig jeg reagerte på, men og si at "det virker som du er ny....." osv, det syns jeg var litt merkelig. :)

Lenke til kommentar

Zalman kjøleren skal funger bra. Snakket med Digitalimpuls i dag og de sa at de tilbød alle kunder som kjøper Asus hovedkort å sette på Zalman-kjøleren og ta av vifta for de.

 

Har du tenk å overklokke mye bør nok vifta stå på. Skal du ikke overklokka så holder Zalman kjøleren.

Lenke til kommentar
ketle Skrevet 31/05/2005 : 01:12

  Zalman kjøleren skal funger bra. Snakket med Digitalimpuls i dag og de sa at de tilbød alle kunder som kjøper Asus hovedkort å sette på Zalman-kjøleren og ta av vifta for de.

Har du tenk å overklokke mye bør nok vifta stå på. Skal du ikke overklokka så holder Zalman kjøleren.

Jøss, så de gir altså samme garanti på kortet uten vifte?

Men er det de som tok forbehold om klokking, eller er det noe du sier?

Man kan jo lure på hvorfor Asus har satt den der, hvis en liten passiv Zalman faktisk ER like bra.

Lenke til kommentar

Hei

Har vært i kontakt med netshop. de svarer at zahlman kjøler for lite.??

 

""Hei

 

Det jeg mener er at det er fler som har sendt inn hovedkort med den kjøleren montert, og her har chipen vært brent i stykker.

Derfor mener vi at denne er for liten for denne chipen.

vi har også montert en slik kjøler på ett kort og kjent hvor varm den blir og da har det luktet grillpølser i hele avdelingen:-) ""

Stadig forvirret............... :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...