Gå til innhold

Dagbladet.no's artikkel om Vestkant-rasisme..


Anbefalte innlegg

En tante av meg har jobbet i ledelsen på Sogn skole. Hun holdt ut ni måneder, ble utbrent, søkte seg over til et forlag hvor hun nå tjener tre ganger så mye. Jeg har mao litt inside-info om Sogn... Ikke positiv sådann.

 

Olsen, jeg vet ikke om EN eneste person som har søkt seg til Sogn. Jeg kjenner opptil flere som ahr søkt seg til Pers som førstevalg (opp til dem...), Ullern og OHG. Ikke EN har søkt Sogn, meg bekjent.

 

Snekker'n; jeg synes det jeg sa bidrog til å avdekke huller i journalistens forklaring av denne såkalte "holmenkollinnvandreren", som bor like mye i Holmenkollen som meg...

 

EDIT: Utelot litt viktig info.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En tante av meg har jobbet i ledelsen på Sogn skole. Hun holdt ut ni måneder, søkte seg over til et forlag hvor hun nå tjener tre ganger så mye. Jeg har mao litt inside-info om Sogn... Ikke positiv sådann.

Du har subjektiv annenhåndsinformasjon fra en person. Og hva har det med saken å gjøre at hun nå tjener tre ganger så mye? Er det slik at man skal verdsette de som tjener lite mindre enn de som tjener mye? Er det lønnen som avgjør statusen og anseelesen vedkommende fortjener?

 

Personlig anser jeg en lærer som kjemper seg til å gjøre en god jobb i et belastet miljø som en person som fortjener langt mer anerkjennelse enn en lærer som sitter på en fin fin skole og teller pengene sine og stikker med en gang det blir litt utfordrende.

Lenke til kommentar

Neida, ikke det jeg mener. Men hun bare taklet ikke å være sosiallærer eller hva hun var på en skole med så mye problemer... I følge henne var 1/3-del av klassen interresert i fagene, så var resten de som hadde kommet inn på noe de ikke hadde lyst til...

 

Dagbladet har tøvet til hele artikkelen. Holmenkollveien er ikke holmenkollen, Sogn er ingen vestkantskole. Men koselig hvis smestad nå for omdømmet "utpreget vestkantskole". :D

Lenke til kommentar
Hva slags "kjære skoledagbokpiss" er dette her?! :huh:

Svar til deg, og noen ord som litt fler bør ta med seg: Artikkelen stod på trykk i Fredagsbilaget til Dagbladet. Dette bilagets funksjon er i hovedsak å underholde. Stoffet kan inspirer til debatt, men det blir for dumt å diskutere om det som står i artikkelen er rett eller ikke. Alt er basert på et intervju med et vanlig menneske. Intervjuet er forøvrig bare en del av serien "Hva skjer" og ikke noe temaintervju om rasisme.

Lenke til kommentar
Neida, ikke det jeg mener. Men hun bare taklet ikke å være sosiallærer eller hva hun var på en skole med så mye problemer... I følge henne var 1/3-del av klassen interresert i fagene, så var resten de som hadde kommet inn på noe de ikke hadde lyst til...

Den viktigste jobben til en lærer er å motivere, og da spesielt de umotiverte. Jeg vet det er en tøff jobb, men den er langt fra umulig. Det er ikke slik at en lærer skal konsentrere seg om de flinke og dille med de, de klarer seg mye enklere alene, fremfor en som sliter.

 

Opplevde selv i min tid som instruktur at de "værste" elevene var de flinke for de var så opptatt av å vise meg hvor flink de var. Det stjal unødvendig mye tid fra de som sliter og som trengte min oppmerksomhet mer.

 

Er det en ting dagens ungdom må lære seg så er det at man ikke må tro at man bare kan få det som man vil. Og at man må takle det om man ikke får det slikt. Da må man tilpasse seg og gjøre det beste ut av det. Man blir som oftest positivt overrasket. Man får et mye bedre liv, i mine øyne, om man slutter å detaljeplanlegge livet, og heller er litt mer åpen og villig til å ta utfordringer.

Lenke til kommentar
Olsen, jeg vet ikke om EN eneste person som har søkt seg til Sogn. Jeg kjenner opptil flere som ahr søkt seg til Pers som førstevalg (opp til dem...), Ullern og OHG. Ikke EN har søkt Sogn, meg bekjent.

Persbråten og de andre du nevner er jo mindre almennfaglige skoler, mens Sogn er den desidert største yrkesfagskolen med enormt utvalg av linjer man ikke finner på noen andre skoler i Oslo. Det blir derfor feil å sammenlikne disse skolene direkte.

 

Forøvrig tyder jo det du sier bare på at du ikke har noen venner som vil få litt møkk på fingra :)

 

Miljøet på Sogn kunne nok med fordel blitt bedre, selv om jeg antar det er store forskjeller mellom linjer og slikt. Men jeg var selv var på omvisning der da jeg gikk på ungdomsskolen, og kan ikke huske å blitt skremt på noen som helst måte. Men de hadde kanskje satt inn en real sjarmoffensiv den dagen :p

Lenke til kommentar
Godt mulig. Men hvem vil bli noe yrkesfaglig? Ganske få... Kanskje særlig i Oslo Vest er almenn og øko. populært. Selv om man ikke sier det høyt, er det nok en del foreldre som hadde stilt seg på bakbena om barna søkte på snekkerlinjen...

Det er mange som vil ta en yrkesrettet utdanning istedenfor almenn. Og det er ikke bare snakk om snekkere, men alt fra frisører til kokker.

 

Men saken er at mange elever ikke vet hva de ønsker å bli i en alder av 15/16, så almenn blir derfor et naturlig valg siden man dermed "utsetter" yrkesvalget noen år.

 

Forøvrig høres det ut som du er preget av klassiske fordommer. Jeg mener, hva er galt med en snekker? En kirurg er jo også en håndverker - hvorfor skal det være stuerent å sage i mennesker mens foreldre skammer seg over barn som vil sage i treverk? :no:

Lenke til kommentar
Godt mulig. Men hvem vil bli noe yrkesfaglig? Ganske få... Kanskje særlig i Oslo Vest er almenn og øko. populært. Selv om man ikke sier det høyt, er det nok en del foreldre som hadde stilt seg på bakbena om barna søkte på snekkerlinjen...

Snekker o.l er anstendige yrker, foreldre som har noe imot at ungen sin skal bli noe slikt har nok gode intensjoner, men det er virkelig dårlige rollebilder og sender feil signal.

 

De som går yrkesfaglig er de som faktisk gjør noe konkret, fremfor å sitte bak en pult og drive med teori. Vi er alle avhengige av hverandre, og jeg skjemmes de nedlatende tankene mine som kunne dukke opp da jeg selv gikk allmennfaglig og hadde tanker om de som gikk yrkesfaglinjen. Var en ung liten snørrvalp som var blitt alt for bortskjemt av et godt liv og alt for eplekjekk av mine egne gode karakterer. Heldigvis har jeg foreldre som har holdt meg i ørene når jeg ble for gale. Den envige jakten på status i dette samfunnet er latterlig, er det noen man skal se ned på (eller det rettere ordet er vel å synes synd på) er mennesker i bra plasserte stillinger som føler seg så mye bedre enn alle andre.

 

Enda mer synd på er det vel ungene til slike folk som ikke får en eneste utfordring men blir matet med tåteflaske til puberteten er over og litt til. Gjensidig respekt er en fin ting.

 

En fin vane er å ta og se seg selv godt i speilet for hver gang man har en nedlatende eller kritisk tanke til et annet menneske. Det er ikke altid man liker det man ser.

Lenke til kommentar
Neida vi tjener dårlig, 380- 400 kr timen + moms som selvstendig .

Da har jeg 5 år på skolebenken etter endt ungdomsskole.

Men som håndverker er det vel ofte selvsagt at man jobber litt svart også, er det ikke? Meg bekjent er det ihvertfall svært oppskrytt hvor dårlig håndverkere tjener, og som selvstendig drivende, er det jo ihvertfall muligheter for store penger. Slik jeg har forstått det kan inntekten mye oftere være propsjonal med innsatsen som selstendig drivende håndverkere enn i mange andre yrker..?

Lenke til kommentar
Godt mulig. Men hvem vil bli noe yrkesfaglig? Ganske få... Kanskje særlig i Oslo Vest er almenn og øko. populært. Selv om man ikke sier det høyt, er det nok en del foreldre som hadde stilt seg på bakbena om barna søkte på snekkerlinjen...

Snekker o.l er anstendige yrker, foreldre som har noe imot at ungen sin skal bli noe slikt har nok gode intensjoner, men det er virkelig dårlige rollebilder og sender feil signal.

 

De som går yrkesfaglig er de som faktisk gjør noe konkret, fremfor å sitte bak en pult og drive med teori. Vi er alle avhengige av hverandre, og jeg skjemmes de nedlatende tankene mine som kunne dukke opp da jeg selv gikk allmennfaglig og hadde tanker om de som gikk yrkesfaglinjen. Var en ung liten snørrvalp som var blitt alt for bortskjemt av et godt liv og alt for eplekjekk av mine egne gode karakterer. Heldigvis har jeg foreldre som har holdt meg i ørene når jeg ble for gale. Den envige jakten på status i dette samfunnet er latterlig, er det noen man skal se ned på (eller det rettere ordet er vel å synes synd på) er mennesker i bra plasserte stillinger som føler seg så mye bedre enn alle andre.

 

Enda mer synd på er det vel ungene til slike folk som ikke får en eneste utfordring men blir matet med tåteflaske til puberteten er over og litt til. Gjensidig respekt er en fin ting.

 

En fin vane er å ta og se seg selv godt i speilet for hver gang man har en nedlatende eller kritisk tanke til et annet menneske. Det er ikke altid man liker det man ser.

er ikke snakk om å være eplekjekk min gode mann. Det er snakk om at noen presterer og andre ikke orker å prestere. Har jeg gode karakterer? Nei. Jobber jeg for å få det? Nei. Har flere i klassen min gode karakterer? Ja. Jobber de for å få det? Ja. Er det fortjent at de får bedre muligheter her i livet enn det jeg gjør? Hva tror du? Svaret mitt er i allefall ja. De som sliter og jobber for å få til ting, skal belønnes. Om en person i en bra plassert stilling føler seg mye bedre enn andre, så skal han/hun få lov til det. Det er vel en grunn til at nettopp den personen sitter der og ikke en person uten de samme kvalifikasjonene? Det kalles ikke for å være eplekjekk men å innse fakta. Videre, om jeg har en kritisk eller nedlatende tanke om ett annet menneske så blir det ikke en tanke som varer mer enn ett sekund, for sekundet derpå blir det til noe jeg sier til den personen. Det er bedre å si hva man tenker om andre, enn å skjule negative tanker inni seg.

Lenke til kommentar

Du snakker som om hvis man ikke sitter i en godt plassert stilling, med gode kvalifikasjoner, så er det pga at man ikke har jobbet godt nok, og derfor ikke fikk det til. Det du skriver krever at absolutt alle har lyst til å sitte i en godt plassert stilling. Sannheten er at like mange jobber tilsvarende hardt som de i gode stillinger for å få andre yrker, som for eksempel snekker, rørlegger, sveiser, kokk osv.

 

Videre, om jeg har en kritisk eller nedlatende tanke om ett annet menneske så blir det ikke en tanke som varer mer enn ett sekund, for sekundet derpå blir det til noe jeg sier til den personen. Det er bedre å si hva man tenker om andre, enn å skjule negative tanker inni seg.

 

It is better to keep quiet, and be thought a fool, than to open your mouth, and remove all doubt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...