Gå til innhold

Er spilling generelt asosialt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Definisjonen av ordet sosialt blir lett litt subjektivt.

Men å sitte å spille, til og med online er ikke så sosialt. Du kan sammenligne det mye med å sitte på messenger, eller skype og chatte med folk. Det er også en måte å ha kontakt med folk, uten å treffes. Tenk på en sosial person du kjenner, er det en som sitter mye foran dataen og chatter, eller er det en med stort nettverk av venner og bekjente?

Jeg husker da jeg i min tid satt og spilte Diablo LOD på nett. Satt store deler av døgnet hvis det tillot seg. Merket at jeg gikk glipp av litt sosial aktivitet. Ser at moderne spill er så engasjerende og gir så mye at du får dekket stadig flere behov for aktivitet, også sosial. Det er litt skremmende, i tillegg til at for flere, inkl meg så var spillingen vanedannende. Men spilling er en fin måte å bruke tid sammen med venner også. Hos flere av mine venner pleier det å være vorspiel med playstation, og det er utrolig morsomt. Konsollene har jeg intrykk av er flinkere til å ha flerspillerfunksjoner (på en maskin) enn pc. (I Tillegg tåler de litt øl og sånt) :hmm:

For folk som er for beskjedne til å ta kontakt med folk i den reelle verden, så kan online spilling være kontaktpunktet, der de får utspilt sin sosiale aktivitet uten å måtte se folk i øynene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går heftig utover singstar-micene og PS2 kontrollene (da Burnout 3) på vorspiel her i gården. Det er alltid en tomsing som skal søle pils utover de minst ønskede stedene.

Slik spilling ser jeg som sosialt. Nå trenger jo seff ikke pils å være innblandet, det viktige er at det er flere fysisk til stede. Spilling har blitt mer og mer akseptert som en ikke så nerdete greie de senere årene, mye pga den sosiale underholdningsfaktoren det ligger i å spille sammen med andre folk.

Slik jeg ser det er spilling, så lenge du deler det med andre, like sosialt som de fleste andre aktiviteter.

Skrevet

Spilling er akkurat så sosialt/asosialt som du gjør det.

Du kan velge å spille RPG spill for deg selv, eller du kan spille MMORPG's og faktisk bli kjent med folk. Alternativt kan du dra på LAN og spille, noe som er veldig sosialt.

Skrevet

Etter min mening kan man ikke vri seg unna at det er delvis asosialt. Greit nok, man kan havne i et godt spillmiljø over nettet hvor man får en del hyggelige bekjentskaper, men dette er jo ikke noe man kan leve av akkurat.

Men så lenge ikke spillinga tar all styring så er man nødvendigvis ikke en asosial person selv om man spiller en gang iblant.

Skrevet

Når spilling blir et alternativ til å se TV eller lese, så er jo ikke det mer asosialt enn alternativene. Når spilling blir et alternativ til å komme seg ut og treffe venner, så begynner man å nærme seg asosiale tendenser.

Xbox (og PS2 etc) kan derimot være veldig sosialt. Minst 1 lørdag i måneden inviterer jeg venner hjem til meg for øldrikking, røyking av diverse substanser, og spilling av Pro Evolution Soccer 4 (og av og til litt andre spill) natten lang. Konge! Og det er sosialt som bare det... :)

Skrevet

enig med at det er sosialt så lenge du er på lan-part eller spiller fler på en skjerm... Men vil heller ikke si at MP er direkte asosialt. Den retten er forbehold SP

Skrevet

Vil si at det er sosialt når man er med venner og spiller feks Eye Toy eller SingStar, men jeg synes det er irrelevant(leif?) hvis man spiller om morgenen, eller når man kjeder seg(Når du ikke har noe annet å gjøre.)

Ellers hvis spillinga ikke går utover sosial livet ditt, vil jeg si at det er bare en annen måte som tidsfordriv, selv om den ikke er den mest sunneste :p

Skrevet

Mamma mener spilling generelt er asosilat og at jeg burde bedrive tiden min på andre ting.

Hvordan får jeg overtalt henne?

Hun ble litt bedre instilt da jeg begynte å linke, men til slutt fikk hun for seg at det ikke var sosilat nok...

Hvordan skal jeg overtale henne?

Skrevet
Mamma mener spilling generelt er asosilat og at jeg burde bedrive tiden min på andre ting.

Hvordan får jeg overtalt henne?

Hun ble litt bedre instilt da jeg begynte å linke, men til slutt fikk hun for seg at det ikke var sosilat nok...

Hvordan skal jeg overtale henne?

Hvis du er sosial aktiv fra før, burde du deg ikke bry deg. Men hvis du spiller spill nesten 24/7, burde du kanskje høre på henne :p

Skrevet

Jeg er litt uenig i å si at det å spille over nett med venner er "sosialt". OK, du snakker med de og holder kontakten, men det blir langt ifra det samme som om du skulle gått ut på byen med dem. Jeg har nå selv startet i en hyggelig, hjelpsom og koslig Guild Wars-guild. Jeg snakker mye med de som er med, men føler ikke at jeg er så veldig sosial. Det blir ikke det samme som å gå ut sammen med kamerater/venniner.

Om spilling generelt er asosisalt er situasjonsbetinget. Noen klarer ikke slutte å spille og bruker helgene + all fritiden sin til å spille. Andre klarer å balansere spilling med venner etc. Jeg spiller vel mer enn jeg er med venner, men jeg dropper ikke venner for det.

Skrevet

Jeg spiller kanskje 1-2 timer hver dag.

Og drar på Lan ca en gang i mnd. Varer stort sett i 2 døgn...

Ellers spilte jeg fotball(slutta i vinter). Teater, slutta også i vinter.

Og jeg hvet ikke helt hva jeg skal begynne med.

Fekting hadde jeg tenkt. Men det er så sjelden noe der jeg bor... :(

Skrevet
Jeg er litt uenig i å si at det å spille over nett med venner er "sosialt". OK, du snakker med de og holder kontakten, men det blir langt ifra det samme som om du skulle gått ut på byen med dem. Jeg har nå selv startet i en hyggelig, hjelpsom og koslig Guild Wars-guild. Jeg snakker mye med de som er med, men føler ikke at jeg er så veldig sosial. Det blir ikke det samme som å gå ut sammen med kamerater/venniner.

Om spilling generelt er asosisalt er situasjonsbetinget. Noen klarer ikke slutte å spille og bruker helgene + all fritiden sin til å spille. Andre klarer å balansere spilling med venner etc. Jeg spiller vel mer enn jeg er med venner, men jeg dropper ikke venner for det.

ditto

Skrevet

Det er forskjell på å ikke være så sosial, og det å være asosial. Tror folk her bør lære seg hva asosial betyr.

Men man kan jo si det ikke er så særlig sosialt å sitte hjemme alene, å spille, enten det er online eller ikke. Det betyr heller ikke at du ikke er sosial om du bruker noen timer på spilling i uka da.

Skrevet
Det er forskjell på å ikke være så sosial, og det å være asosial. Tror folk her bør lære seg hva asosial betyr.

Men man kan jo si det ikke er så særlig sosialt å sitte hjemme alene, å spille, enten det er online eller ikke. Det betyr heller ikke at du ikke er sosial om du bruker noen timer på spilling i uka da.

Denne tråden må jeg vise til mamma :p

Skrevet
figure_02 Skrevet 28/05/2005 : 16:19

Denne tråden må jeg vise til mamma  :p

Hmm, ja.. hva mener mamma om saken?

Blir hun stolt av deg når du banker alle de "elektriske monsterne" hver dag inne på rommet ditt, og atpåtil kankskje er så utadvendt og sosial at du gjør det sammen med fremmede på internett?? :p

• 1 år senere...
Skrevet

Om jeg er inne hele tiden og spiller "sosialt" på wow, prater med folka i guilden som jeg fks. har kjent over WoW i 2 år, er dette sosialt? Ingen i bygda mi ville jo omtrent sett meg noe om jeg ikke gikk på skole.

= Det er ikke sosialt. Spilling er mest sosialt på lan, fordiom man spiller fks. Wc3 over TS med kompiser, om man gjør et dagen lang, man er ikke sosial da heller.

Er det så viktig att spill er sosialt da? Om man vil vere sosial stikker man jo til venner eller spiller fotball med folk eller noe.

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke påstå at spilling er asosialt. Det kommer jo selvsagt an på situasjonen. Å spille spill som Singstar med masse kompiser på en fest er jo direkte sosialt. Å spille WoW mye er litt mer indirekte sosialt. Å bare sitte og spille singleplayer-spill kan jo sees på som asosialt om man ikke har kontakt med utenomverdenen på grunn av dette spillet.

Spilling er vel like sosialt som det er asosialt. :)

Gentetex, bare fordi man ikke har fysisk kontakt med sine venner, betyr ikke dette at man er asosial. ;)

Endret av Hr. Jenssen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...