Gå til innhold

formatere ekstern hd


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en ekstern Western Digital 250GB Media Center, og bruker den som ekstra hd i tillegg til system (c:) på laptopen. Skulle formatere den fra FAT32 filsystem til NTFS, men fikk feilmelding fra Windows (XP pro, sp2) at windows ikke kunne fullføre formateringen. Jeg fikk allikevel endret filsystemet, da jeg krysset av for "hurtigformatering". Hvorfor går ikke full formatering?

 

 

eriksg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde gått tilbake til FAT32 igjen hvis jeg var deg. Les manualen til HD'en, mener det står at den bare støtter FAT32. En ting som er sikkert er at Win 98/ME støtter ikke NTFS. Så om du tar med deg HD til noen med Win98/ME så vil den ikke virke hos dem om du har formatert den til NTFS.

 

edit: typos

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar

Nei, man må ikke. Det står at Fat32 systemet har en maksimal filoverføring på 4GB og ikke kan opprette partisjoner større enn 32 GB. Brukere av 2000 og XP kan overvinne begrensningene i filstørrelse ved å omformatere hd til NTFS.

 

Diskbehandling viste 250 (233) GB selv om den var formatert i Fat32. Nå er hd hurtigformatert i NTFS, og funker bra. Men er det i realiteten godt nok?

Endret av eriksg
Lenke til kommentar
Nei, man må ikke. Det står at Fat32 systemet har en maksimal filoverføring på 4GB og ikke kan opprette partisjoner større enn 32 GB. Brukere av 2000 og XP kan overvinne begrensningene i filstørrelse ved å omformatere hd til NTFS.

 

Grunnen til det er at microsoft har satt en sperre på 32GB fat32. Selv bruker eg fat32 på mine 2 eksterne hd'er 120GB/300GB.

Har ikke filer på over 4GB, så har ikke behov for ntfs på de 2 diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...