Gå til innhold

Boote fra cd og legge inn img, hvordan?

ken8

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skjønt at det er mulig å lage et image av hardisken (OS), enten ved Ghost eller andre programmer, men hva gjør jeg for å legge inn imaget på hardisken igjen?

Hvis jeg har lagt inn mange programmer og dataen begynner å bli treg har jeg alltid lagt inn winxp på nytt, men dette tar jo fort 2-3 timer når alle programmene skal inn igjen også. er det bare å kopiere et image over på hardisken når man vil ha en ny start? Og ca hvor lang tid tar det?

Jeg har ingen diskett stasjon, så vil gjerne få vite hvordan man gjør det med cd-rom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Norton Ghost 2003 og ghoster hardisen når programmene er på plass.

Det du kan velge mellom er å brenne ghost på cd/dvd eller en fil på hardisken.

Det tar veldig kort tid å ghoste. Min bruker fra 5-10 min kommer ann på innholdet.

Skrevet

Så når du henter tilbake imaget vil hardisken være like "ren og pen" som at du skulle formatert, lagt inn winxp og programmene?

Vil det være like bra som å formatere, eller vil det bli igjen "rester" på hardisken?

Jeg har partisjonert harddisken min til c: og d: og vil gjerne ha backup/image av c:, men hva med d: der jeg har skolearbeid,bilder osv. Er det mulig å ta backup til feks. ekstern disk slik at filene blir lesbare på den eksterne disken der også? Speiling er det kanskje dette heter? Funker Ghost til dette også?

Skrevet

Når du legger tilbake et Ghost image så blir det helt tilsvarende som å formatere. Ingen mulighet for "rester".

Du trenger bare bruke Ghost på C: (system partisjon), for der er det mange filer som ikke lar seg ikke kopiere på annen måte. Men filene på D: kan du jo kopiere enkelt på vanlig måte. Ghost kan selvsagt brukes til det også, men det er liksom litt unødvendig.

Skrevet

Hei, har nå prøvd Acronis True Image 8. Jeg la inn dette på pc'en og fra programmet laget jeg en boot cd. Man kan boote fra denne cd'en og ta backup av partisjonen du vil, eller gjenoprette et image. Nå som jeg har boot-cd'en trenger jeg ikke ha Acronis True Image lagt inn på pc'en, jeg booter fra cd'en når jeg vil lage en backup av c:\

Er veldig fornøyd, så neste gang jeg må legge inn OS på nytt ca 1/2års tid er det bare å restore imaget jeg har laget nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...