Gå til innhold

Dell's garanti ordninger


Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på Dell's garanti/service ordninger ser at det er inntil 2775 å spare på den billigste ! er det dumt? noen som har positive/negative erfaringer, vurderer sterkt 9300, men vil jo spare mest mulig penger, er det risikabelt med den billigste pakken?

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min bestefar kjøpte for litt over et år siden pc fra dell. De har 1års garangti, og når det hadde gått eksakt 54uker gikk hovedkorter på pcen istykker, og siden garangtien var gått ut var det ikke noe annet å gjør enn å handle en ny pc.

Det viste seg at en løs skrue hadde kortsluttet pcen. Slikt er utrolig kjedelig.

Lenke til kommentar

Nå er det dette med garanti vs. reklamasjonsrett da. En laptop har uansett minst 2 års reklamasjonsrett ifølge norsk lov. Hvis Dell opererer med 1 års "garanti" vil jeg nesten tro de bryter loven, med mindre denne garantien gir noe utover vanlig reklamasjonsrett dette ene året (f.eks. at de reparerer feil uansett årsak). En garanti skal nemlig alltid gi noe mer enn den lovfestede reklamasjonsretten.

 

En annen ting er hvorvidt en laptop er ment å skulle vare vesentlig lenger enn 2 år. I så fall skal reklamasjonsretten være 5 år. Er det noen som vet noe sikkert om dette? Jeg prøvde for litt siden å sende en mail til Forbrukerrådet angående dette, men de gav et ganske intetsigende svar tilbake.

Lenke til kommentar

Blir som Klarsen sier, du skal ha min 2års reklamasjons rett, så bestefaren din skulle fått den reparert uten kostnad så fremt han ikke hadde sittet og chattet i badekaret eller noe lignende....

Spar pengene og kjøp deg heller en bok om forbrukerrett til 200kr eller ring forbrukerrådet hvis du lurer på noe. De har i tillegg noen Faq'er husker jeg ikke helt feil og er flinke til å svare på mail(innen noen dager). Fikk god kontakt med de etter negativt salg av sokker....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Garanti, ikke garangti, er noe produsenten gir deg.

Reklamasjon er en lovfestet rett. En garanti må gi bedre vilkår for deg som sluttbruker enn vanlig reklamasjon, ellers er det ingen garanti.

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar
eunaas Skrevet 24/05/2005 : 09:04

og siden garangtien var gått ut var det ikke noe annet å gjør enn å handle en ny pc.

Det viste seg at en løs skrue hadde kortsluttet pcen. Slikt er utrolig kjedelig.

Ja, nå er dette kanksje litt på siden av akkurat hva trådstarter spør om, men altså her burde bestefar lage et skikkelig lurveleven!

Det er greit at Dell's garanti har gått ut, men som det er forklart har man fortsatt lovfestet reklamasjonsrett. Og det skal i så fall påvises at bestefar har brukt pc'n på en slik måte at han selv er skyld i dette.

 

At en skrue løsner og ødelegger pc'n etter 54 uker kan ikke jeg skjønne at kan regnes som normal slitasje, eller forventet levetid. Mulig at jeg tar feil, men jeg hadde ikke gitt meg på dette sånn uten videre :)

Lenke til kommentar
Garanti, ikke garangti, er noe produsenten gir deg.

Reklamasjon er en lovfestet rett. En garanti må gi bedre vilkår for deg som sluttbruker enn vanlig reklamasjon, ellers er det ingen garanti.

ja, ok. Skal lese over hva jeg selv skriver så vi slipper slike skrivefeil.

 

Hvordan dell (og andre produsenter) da gi 1års garanti? Utfra det du siker så bør jo en garanti gå lengre en de 2årene som er lovfestet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Nei, den må ikke gjelde lengre, den må bare gi bedre vilkår.

 

Som et eksempel kan et bedre vilkår være at produsenten/forhandleren av en vare, innenfor sin garantitid, tilbyr deg ny vare med en gang noe går galt, dette er et mye bedre vilkår en det som er lovfestet (der produsent/forhandler har 3 forsøk på reperasjon før du kan annulere kjøpet/kreve nytt produkt).

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...