Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jeg skal kjøpe min første bil!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes både Saab 900 og 9000 er utrolig flotte biler. Selv hadde vi en 1987 9000 Turbo og senere en 1994 9000 CD for flere år tilbake, veldig kollisjonssikre, god fremkommelighet og lite feil. Nå har jeg akkurat kjøpt min første bil for to dager siden, og det ble (desverre) ikke en Saab. Det jeg fant ut var at jeg egentlig ikke hadde penger nok til å kjøpe en fin Saab. De man får under 20 000 er som oftest kjørt veldig langt (300kkm+), eller har mye feil og/eller rust. 9000 blir hvertfall dyrt, men på 900 kan du sikkert finne en brukbar en. Angrer nesten litt på at jeg ikke spanderte på litt mer og kjøpte meg en 900 eller 9000, men skitt au.. Nyere Saab 9000 har veldig lite feil, og er utrolig godt rustbeskyttet, men disse blir alt for dyre. Denne 9000 her ser jo lekker ut, men siden prisen er så lav er det kanskje noe som ikke er helt som det skal?

 

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=111...shJ962455&pos=4

 

Selv kjøpte jeg meg en 87 Audi 80, kunne dette vært interessant? Har du litt mer penger enn jeg kan du jo også kjøpe en B4 (92->) som ser litt penere ut. Fordelen med Audi 80 er jo at det er lite rust, selv om litt overflaterust er å finne her og der på litt eldre versjoner.

 

Lekker 900, men høy km: http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=111...hJ099523&pos=17

Lenke til kommentar
... Jeg synes også du skal ta en titt på siste versjon av Audi 80, som er gode og solide biler, uten særlige rustproblemer

Dah ! Audi 80 ja.....

Hva mener du?

Mener at Audi 80 kan være et godt kjøp hvis man er heldig.... :)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Altså, jeg regner med å bruke rundt 25.000 kr, men gjerne mindre dersom jeg skulle finne et godt prospekt. :)

 

Jeg har i utg. pkt. pengene klare, men trenger selvsagt også en inntekt for å drive bilen. Jeg har søkt på ørten sommerjobber, og har god tro på at jeg får en etter å ha snakket med spesielt en arbeidsgiver. Dersom jeg får en sommerjobb, kan det godt hende at budsjettet kan økes.

 

EDIT: Jeg er rimelig autofil, så en Hyundai ville muligens ikke akkurat gjøre meg fornøyd på DEN måten. Men sant, vi snakker om en førstebil her... ;)

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Seks gode alternativer det der, har sett et par av dem før også. Spesielt SAAB'en har jeg gjort en del research på.

 

Jeg ser at det ikke er noe problem å finne bilene, problemet ligger vel heller i at det er så få pene biler fra ca. '85 til '92 her på Vestlandet. Veisaltet må nok ta mye av skylden for det. :thumbdown:

 

Menmen, det virker som om det bare er å ga i tenkeboksen. Jeg har fått mange gode tips! Bilen blir nok kjøpt i løpet av juni/juli tenker jeg, etter eksamener og alt annet piss. Lover å rapportere om hvilken bil det blir!

 

Til slutt: Tusen takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Snublet over en Hyundai Accent:

 

- Fra 1996

- Gått 110 000 km

- Bra stand, EU-godkjent

- MP3-spiller :love:

- 25 000 kr.

 

Ka du trur?

Kan vel si det rett ut. Du finner ikke nyere og mer velholdt bil enn den der for 25000 kr eller mindre. Nå snakker jeg ut fra bildet, men du burde absolutt ta deg en tur over for å se på bilen, lete etter eventuelle rustskader etc. Selv om jeg tviler på at du finner noe spesielt ;)

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar

En ting som jeg tror mange glemmer før de kjøper bil er omregistreringsavgift og forsikring. Kjøper du en nyere bil enn 1993 modell må du ut med opp til rundt 6000 (hvis bilen veier over 1200kg tror jeg), men er den eldre slipper du unna med rundt 1500! Dette er STOR forskjell! Også sjekk forsikring, enkelte biler koster mer å forsikre enn andre.

Lenke til kommentar

Omregistrering er knalldyrt, varierer alt fra 1397 (1993 og tidligere), til noe å 19.000 for personbiler over 1600kg (gjelder forøvrig buss også om jeg ikke husker feil).

Grensene går vel ved 30 år (veteran), 1993, 2001, 2002, 2003, 2004/2005. Sykt at man f.eks må ut med over 15.000 kroner for en 2004 Mercedes som veier la oss si 1300kg..

 

Regner med 1993 og 2001 er de aktuelle tidsrommene for deg, så da er vel prisene;

 

1994-2001:

- t.o.m 800kg » ca 3000,-

- fra 800 t.o.m 1200kg » ca 4300,-

 

-1993:

- Koster 1397 uansett vekt.

 

Tenkte jeg skulle ha meg ei campingvogn på over 5 tonn, 2004 modell, det koster over 27.000 å omregistrere.. :p

 

(Kan være skrivefeil eller at jeg husker feil priser, men)

Lenke til kommentar
:wow:

 

Det blir mer og mer aktuelt å gå for en bil eldre enn 1993.

Jeg hadde sett litt på enkelte biler fra 1995 og 1996, men da jeg fant ut at omregistreringen kom på nesten 6000 la jeg det fra meg. Derfor ble det 1987 modell :p Kunne f.eks gjerne tenkt meg en Saab 900 av den "nye" typen, men disse kom ikke før i 1994 og kostet egentlig mer enn det jeg hadde budsjettert, og når i tillegg registreringen ble så dyr ble det absolutt helt totalt uaktuellt :p

Endret av edonis
Lenke til kommentar
:wow:

 

Det blir mer og mer aktuelt å gå for en bil eldre enn 1993.

Og da ser man sikkerhetsaspektene som disse avgiftene medfører. Sikkert flere som deg som tenker at man da heller velger en 93 eller eldre, og da mister man i de fleste tilfeller utvalget av biler med airbag, siden disse ble innført av de fleste rundt 93/94.

 

Så igjen, så velger staten å ha det slik at vi unge må punge ut dersom vi vil ha nye og trygge biler, og dermed velger eldre og dårligere biler istedet.

Lenke til kommentar
Tja, hvis man kjøper en bil til 40-50 000 er ikke omreg. avgift SÅ mye da :p

Tja, blir jo over 10%. Jeg vet ikke hvordan det er for deg, men hvis jeg skulle betalt 40-50 000 for en bil så ville jeg ikke hatt mye mer å gå på. Har jo ingen jobb eller annen form for inntekt, så de ekstra tusenlappene er ikke bare, bare.. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...