FunC Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Frontpage og Access er ikke en del av Office Standard, de følger med Office Professional. De har valgt å ikke ta med det "unødvendige mølet" nettopp fordi de fleste ikke har bruk for det til vanlig. At der er "unødvendig møl" bare fordi du ikke har bruk for det er en annen sak... Autokorrektur-lister er ikke lagt inn hvis du får den meldingen. Og for å gjenta meg selv: Hvis du foretar en fullstendig installasjon av Word vil listene bli lagt inn. Du kan ikke ha foretatt en fullstendig installasjon hvis du får den meldingen. Jeg har allerede foreslått to løsninger: Installere det og være kvitt problemet en gang for alle, eller slå av automatisk gjenkjenning av språk for å redusere problemet midlertidig. Hvis man får slike meldinger på en skole-PC tyder det på at administratoren ikke har vært klar over problemstillingen. Han bør da fortelles at han bør gjøre fullstendige installasjoner konsekvent. Problemer kommer til å dukke opp i alle Office-programmer når brukerne ønsker å benytte funksjoner som ikke ligger med i en standard installasjon. Ja som jeg muligens litt klossete prøde å si så er det unødvendig møl i mine øyne. Derfor legger jeg det heller ikke inn. At andre finner de nyttige har jeg ingen problemer med At meldingen kommer av at autokorrekturlistene ikke er til stede er greit. Skjønner også løsningen. Selv om jeg ikke skjønner hvorfor dette kan bli et problem i hele tatt. Dårlig testing av programvare fra utviklers side vil jeg påstå hvis brukeren kan gjøre valg under instalasjon som senere skaper slike problemer. Men det er vel kanskje ikke uventet fra den kanten uten å gå noe næremere inn på det En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor problemet oppstår bare på ene maskinen. I dette tilfellet ble det lagt inn på mine private maskiner av meg selv samtidig med nøyaktig samme fremgangsmåte på begge maskinene, med skolens office cd. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke problemet oppsto før etter en tid etter det var lagt inn, men det kan jeg ikke ikke garrantere. Men mener bestemt å huske det ikke ble problemer med det før utti andre prosjektrapport. Og jo, det ER et problem nettopp fordi det oppstår... Dette burde ikke oppstå. Da jeg nå la inn "ny" officepakke fikk jeg ikke med meg noen plass at jeg kunne velge bort autokorrektur lister. Muligens ligger det lenger inn i instalasjonsmenyene enn det jeg så. Men i såfall er de ikke der som default. Hvis det er tilfeller er det i hvertfall et stort problem... En default instalasjon av word burde iaff kunne brukes til et "skriveprogram" som du sa før uten noe problem...
bfisk Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 kjelkulf: Vel, det er mulig det "er sånn fordi det er sånn de fleste vil ha det", men det gjør det ikke mindre teit fordet, om. Hvis jeg drar et bilde til et sted, hvor sannsynlig er det at jeg gjør det for moro skyld? Hadde jeg villet hatt det et annet sted, hadde jeg plassert det der. Hvis jeg har klikket "Nei" til å installere Auto-korrekturlister for ett tegn, evt 5 sekunder siden, og gjort det de siste 200 gangene den har kommet opp, hvor sannsynlig er det at jeg ønsker å gjøre det nå? Det at man bruker word som et skriveprogram heller enn en tekstbehandler, er jo nettopp det som ikke er tilfellet. Det er jo først når man behandler en del komplekse elementer, som formler, grafikk osv, at problemene oppstår. Jeg vil noe, og Word vil ikke la meg gjøre det, uten å tweake det sønder og sammen. Se punkter over. Og hva brukervennlighet angår - den gjennomsnittlige Word-bruker kan endre størrelse på fonten, samt bruke fete typer og understreker. De som er ramme på Word, kan også tildels lage topp- og bunntekst, og kanskje sette inn et bilde. Det er slik jeg oppfatter det, i alle fall. (Og stavekontrollen er jo et latterlig kapittel i seg selv. En del greie ord finnes ikke, mens Word gjerne vil lage helt hinsides teite ord ingen har hørt om. Gramatikkfunksjonen er jo også null verdt.) Helt til slutt, ønsker jeg svært gjerne at du kan fortelle meg hvordan jeg kan finne tak på noen som løse problemet med en installasjons-CD for meg en torsdags kveld. Tror kommunen (der mor jobber) har mennesker sittende pal for å ta i mot slike problemtelefoner? Tror du saksbehandlerne som evt gjør det, har peiling på kommunens leasingprogram for hjemme-PC som var en engangshendelse for omlag 5 år siden? Tror du at om de klarer å finne ut av hvem sitt ansvar det hele er, at leverandøren har folk på jobb hvis eneste oppgave er å stå klar med Office-CDer til folk som trenger? Slik at jeg kan få de NÅ? Sleng på Murphys lov, og frustrasjonen er kom-faenmeg-plett. Takk for meg
kjeklulf Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 (endret) At meldingen kommer av at autokorrekturlistene ikke er til stede er greit. Skjønner også løsningen. Selv om jeg ikke skjønner hvorfor dette kan bli et problem i hele tatt. Dårlig testing av programvare fra utviklers side vil jeg påstå hvis brukeren kan gjøre valg under instalasjon som senere skaper slike problemer. Men det er vel kanskje ikke uventet fra den kanten uten å gå noe næremere inn på det. Dette er da helt vanlig og finnes i svært mange programmer, både når man skal ha inn avanserte funksjoner og når man for eksempel skal oppdatere programmene. Har vær borti det i programmer fra for eksempel Adobe og Macromedia også så det er ikke noe som er spesielt for Microsoft. Det har forøvrig ikke noe med dårlig testing å gjøre, det er et bevisst valg fra produsentens side. En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor problemet oppstår bare på ene maskinen. I dette tilfellet ble det lagt inn på mine private maskiner av meg selv samtidig med nøyaktig samme fremgangsmåte på begge maskinene, med skolens office cd. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke problemet oppsto før etter en tid etter det var lagt inn, men det kan jeg ikke ikke garrantere. Men mener bestemt å huske det ikke ble problemer med det før utti andre prosjektrapport. Min første antagelse er da at du har gjort noe forskjellig uten å huske det, eventuelt at en annen bruker har installert denne funksjonen på en av maskinene. Og jo, det ER et problem nettopp fordi det oppstår... Dette burde ikke oppstå. Da jeg nå la inn "ny" officepakke fikk jeg ikke med meg noen plass at jeg kunne velge bort autokorrektur lister. Muligens ligger det lenger inn i instalasjonsmenyene enn det jeg så. Men i såfall er de ikke der som default. Hvis det er tilfeller er det i hvertfall et stort problem... En default instalasjon av word burde iaff kunne brukes til et "skriveprogram" som du sa før uten noe problem... Som sagt; dette er "by design". Under installasjonen kan du velge hvilke funksjoner du skal installere. Jeg registrer at du ser på det som et problem men det er uansett et problem som er enkelt å løse. Endret 3. juni 2005 av kjeklulf
bfisk Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 HAdde det kommet ETT spørsmål hadde det vært greit, men det er jo obviously et problem når den spør igjen og igjen og igjen og igjen og .... NEI, for helv, jeg vil FREMDELES IKKE installere de ... listene...
kjeklulf Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Har du noen som helst fornuftig grunn til ikke å installere de? Du får da uansett som fortjent
FunC Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 (endret) Saken er jo enkelt og greit at jeg har IKKE, gjentar for endte gang IKKE valgt bort no autokorrekturlister under installasjon, noen gang ever! Har enkelt og greit ikke skjedd, noe jeg kan garrantere og sverge på hvem som helst sin grav... Hvis det har skjedd at disse ikke har blitt lagt inn er det pga at instalasjonen har fucka eller at de ikke er der som default. I såfall er dette en FEIL av utvikler i og med at Word (fremdels default) senere insisterer på at de skal være der... Kan umulig se for meg at dette er noe designer har gjort med vilje. I såfall skulle han hatt smekk. Nei vil fortsatt påstå at dette er noe som kommer av dårlig utvikling. Om man skal skylde på designer, programerer eller tester er likegyldig for min del. Det er uansett noe som ikke tjener den vanlige bruker. Selv om løsningen er enkel. Hadde jeg utvikla noe med en slik feil på et av prosjekta på skola hadde jeg fått en del trekk for det siden programet maser om noe som skal være innlagt men ikke blir det. Og som du sier er det desverre alt for ofte slike småfeil ute og går til alle ikke bare MS. Det er enkelt og greit for dårlig testing... Og nei, løsningen er jo enkel som sagt. Ikke no grunn til å ikkee legge det inn med mindre man ikke har platen. Men hvis det du sier stemmer er det jo bare å slå av språkgjennkjenning. Men det er jo ingen unskyldning for at problemet er det i utgangspunktet Og for all del, prøver ikke rakke ned på deg kjeklulf. Det er bra at det finns folk som deg som har peiling på forskjellige programers finurligheter Endret 3. juni 2005 av FunC
kjeklulf Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Vel, det er mulig det "er sånn fordi det er sånn de fleste vil ha det", men det gjør det ikke mindre teit fordet, om. Skjønner ikke helt hva du vil frem til her men. Du må da innrømme at en løsning som de fleste ønsker som regel kan regnes som en god løsning, selv om den tilfeldigvis ikke passer akkurat deg? Hvis jeg drar et bilde til et sted, hvor sannsynlig er det at jeg gjør det for moro skyld? Hadde jeg villet hatt det et annet sted, hadde jeg plassert det der. Virker som du ikke har full forståelse for hvor avansert Word sin behandling av plassering av bilder er. Du kan velge en lang rekke forskjellige innstillinger for hvordan bilder skal oppføre seg i forhold til øvrige elementer, alt etter dine behov. Du kan også endre standard innsettingsmetode for nye bilder om du ønsker det. Det er fullt mulig å velge en absolutt plassering for bildet slik du ønsker. På tide å utforske mulighetene? Hvis jeg har klikket "Nei" til å installere Auto-korrekturlister for ett tegn, evt 5 sekunder siden, og gjort det de siste 200 gangene den har kommet opp, hvor sannsynlig er det at jeg ønsker å gjøre det nå? Det er forklart flere ganger i tråden hva som gjør det og hva du kan gjøre for å unngå det. Det at man bruker word som et skriveprogram heller enn en tekstbehandler, er jo nettopp det som ikke er tilfellet. Det er jo først når man behandler en del komplekse elementer, som formler, grafikk osv, at problemene oppstår. Jeg vil noe, og Word vil ikke la meg gjøre det, uten å tweake det sønder og sammen. Se punkter over. De innstillingene som er i Word er der "by design" rett og slett fordi det er det flest brukere ønsker. Om du ønsker å foreslå noe annet er det bare å sende en mail til [email protected]. (Og stavekontrollen er jo et latterlig kapittel i seg selv. En del greie ord finnes ikke, mens Word gjerne vil lage helt hinsides teite ord ingen har hørt om. Gramatikkfunksjonen er jo også null verdt.) Stavekontrollen i Office XP og 2003 er svært god. Den som var i 2000 var ikke fullt så god (nærmere svært dårlig). Vær da klar over at Microsoft kjøper ordbøker etc. fra tredjepartsleverandører og at det kvaliteten på ordbøkene som avgjør hvor god funksjonen er. At de har forbedret det så mye i de to siste versjonene tyder på at de har tatt problemet på alvor. Hvis du har noen eksempler på "hinsides teite ord ingen har hørt om" som kommer opp i stavekontrollen for Office XP og 2003 så er det bare å komme med eksempler. Grammatikkfunksjonen er ikke optimal men fungerer rimelig godt faktisk. Funksjonen i seg selv er relativt ny og det vil nok gå et par versjoner før den fungerer optimalt men hvis du går inn på grammatikkverktøyet vil du se at du får gode og relevante forklaringer til alle grammatiske spørsmål du måtte ha. Vanskelig å vite hva som er "null verdt" om du ikke spesifiserer nærmere. Helt til slutt, ønsker jeg svært gjerne at du kan fortelle meg hvordan jeg kan finne tak på noen som løse problemet med en installasjons-CD for meg en torsdags kveld. Tror kommunen (der mor jobber) har mennesker sittende pal for å ta i mot slike problemtelefoner? Tror du saksbehandlerne som evt gjør det, har peiling på kommunens leasingprogram for hjemme-PC som var en engangshendelse for omlag 5 år siden? Tror du at om de klarer å finne ut av hvem sitt ansvar det hele er, at leverandøren har folk på jobb hvis eneste oppgave er å stå klar med Office-CDer til folk som trenger? Slik at jeg kan få de NÅ? Det er vel knappest Microsoft sin skyld at kommunen har valgt en dårlig løsning for sine brukere, eller at en bruker ikke finner CD-en...?
kjeklulf Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Saken er jo enkelt og greit at jeg har IKKE, gjentar for endte gang IKKE valgt bort no autokorrekturlister under installasjon, noen gang ever! Har enkelt og greit ikke skjedd, noe jeg kan garrantere og sverge på hvem som helst sin grav... Det stemmer nok. Under installasjonen får du valget om hvilke funksjoner som skal legges inn. Velger man standard legges ikke autokorrekturlister inn for alle språk. Hvis det har skjedd at disse ikke har blitt lagt inn er det pga at instalasjonen har fucka eller at de ikke er der som default. I såfall er dette en FEIL av utvikler i og med at Word (fremdels default) senere insisterer på at de skal være der... Kan umulig se for meg at dette er noe designer har gjort med vilje. I såfall skulle han hatt smekk. Nei vil fortsatt påstå at dette er noe som kommer av dårlig utvikling. Om man skal skylde på designer, programerer eller tester er likegyldig for min del. Det er uansett noe som ikke tjener den vanlige bruker. Selv om løsningen er enkel. Det er som nevnt over standard at de ikke legges inn. Grunnen er nok antakelig at installasjonen er tilpasset brukere med engelsk som morsmål og de har sjelden bruk for autokorrekturlister på norsk. Vi lever nå en gang i et lite land og Microsoft gidder nok ikke bruke all verdens med kroner på noe som er enkelt å løse for hver enkelt bruker. Nå skal det riktignok sies at spørsmålet dukker opp med jevne mellomrom på nyhetsgrupper og forum rundt om kring. Derfor har Microsoft endret litt på installasjonsprosedyren for Office 2003 slik at man lettere skal kunne se hvilke funksjoner som er inne som standard. Jeg anbefaler alltid mine brukere å legge inn en full installasjon for å unngå dette problemet. Og for all del, prøver ikke rakke ned på deg kjeklulf. Det er bra at det finns folk som deg som har peiling på forskjellige programers finurligheter Ta det helt med ro, jeg tar det overhodet ikke personlig. Og om det er noe trøst: jeg har også ofte bannet over hvilke løsninger de har valgt men etterhvert som jeg blir bedre kjent med programmene går som regel opp at det er valgt av en grunn som kanskje ikke er åpenbar i første omgang.
FunC Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Det er som nevnt over standard at de ikke legges inn. Grunnen er nok antakelig at installasjonen er tilpasset brukere med engelsk som morsmål og de har sjelden bruk for autokorrekturlister på norsk. Vi lever nå en gang i et lite land og Microsoft gidder nok ikke bruke all verdens med kroner på noe som er enkelt å løse for hver enkelt bruker. Nå skal det riktignok sies at spørsmålet dukker opp med jevne mellomrom på nyhetsgrupper og forum rundt om kring. Derfor har Microsoft endret litt på installasjonsprosedyren for Office 2003 slik at man lettere skal kunne se hvilke funksjoner som er inne som standard. Jeg anbefaler alltid mine brukere å legge inn en full installasjon for å unngå dette problemet. Ok den logikken kan jeg skjønne. Hvis det er snakk om at man har lagt inn en engelsk versjon. Men Når man legger inn en norsk versjon syns jeg man burde kunne forvente at de nødvendige tilpassningene er gjort slik at man slipper dette når man skriver norsk. Jeg mener, hadde jeg skrevet på slovensk eller no annet fancy språk i min norske versjon av Word hadde jeg jo forstått at dette skulle bli et problem. Men regner også med (som du og nevnte) at dette har blitt forbedret i senere versjoner.
bfisk Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Har du noen som helst fornuftig grunn til ikke å installere de? Du får da uansett som fortjent Det koker i grunn ned til dette. Poenget er jeg jeg -- og bare jeg -- skal ha overherredømme over min maskin. Ikke Word. Hvis jeg har gjort et kognitivt valg om å ikke installere listene, burde det være slik at det ønsket blir honorert. Det er mulig "forslaget" om å installere listene "nå" er velment, men jeg ønsker fremdeles ikke å gjøre det. Hadde jeg ønsket det hadde jeg gjort det - men hele poenget er at det gjør jeg ikke. Deal with it, Word!
kjeklulf Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Og du har fått muligheten til å avgjøre det ved å slå av automatisk språkgjenkjenning. Du kan ikke få begge deler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå