Gå til innhold

Stille kjøler til xp2000?


Anbefalte innlegg

Noen som vet om en kjøler til xp2000 som er så stille som mulig og har relativt gode kjøleegenskaper, trenger ikke noe som fryser ned prosessoren, men den burde holde den på ikke alt for høye temperaturer.

 

Har hørt at den stille vikingen kan bli for svak, neon som vet om en god erstatter?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje zalman cnps5100 kan være et godt valg?

 

legg til en shim og det koster ca 400 inkl porto og frakt.

 

kjøleren koster ca 300.

får den på microplex og netconnection. Veit ikkje om du får den på 3dfxcool.

 

har den på min xp1700+ og kjøler den rundt 50 grader på lav hastighet på viften.

 

Er ikke sikker på om den takler xp2000 så vedlig bra, men du kan kanskje undersøke saken litt så finner du sikkert svar.

Lenke til kommentar

Beste og mest stillegående vifta jeg har hatt er en Igloo 2310 fra GlacialTech som selges hos Komplett data til 195,- og den støtter prossesorer opp til XP2100+. Støynivå er på 25dBa.Har en Xp 1600 med denne vifta og cpu holder stabil temeperatur på 48 grader.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 20:28, Bangla skrev:

Beste og mest stillegående vifta jeg har hatt er en Igloo 2310 fra GlacialTech som selges hos Komplett data til 195,- og den støtter prossesorer opp til XP2100+. Støynivå er på 25dBa.Har en Xp 1600 med denne vifta og cpu holder stabil temeperatur på 48 grader.


 

Så denne vifta kjøler mer enn den stille vikingen? Det står jo egentlig at den skal gå opp til 2000 (vikingen altså) men de pleier ofte å overvurdere kjøleegenskapene litt, men microplex er kanksje litt mer konservative på den fronten. Hvis vikingen er kald nok til holde cpuen på et helt greit temperaturnivå så kjøper jeg den.

 

AtW

Lenke til kommentar

Merkelig at en slik diskusjon går hus forbi ribber fra Swiftech og Alpha... Hele poenget hvis du skal ha luftkjøling og den skal være stille, er å skaffe seg en durabelig ribbe. Det er ikke kjekt å ha en TaiSol og samtidig strupe vifta når man snakker om XP2000+ og opp. Jeg vet at stillhet og adekvat kjøling ikke går hånd i hånd, og noen ganger kan være dyrt som f, men når det er det man skal ha, så må man regne med å betale for det. Jeg er tilhenger av Alpha og Swiftech, men ser folk nevner SLK-800 som et alternativ. Det er en god ribbe, men ettersom folk sier så er den vanskelig å få tak i (?)

 

Alpha PAL 8045, artic silver III og en papst vifte (f.eks 8412ngh) og gjerne et potensiometer fra clas Ohlson.

 

Dette oppsettet har jeg selv, samt XP1800@2000. Med 100% load over natta ligger max temp på ca 54grader.

Da har jeg strupet vifta til et nivå jeg kan tåle.

Maskinen er dønn stabil.

Lenke til kommentar

Quote:


Det er ikke kjekt å ha en TaiSol og samtidig strupe vifta når man snakker om XP2000+ og opp.


 

Hvis du leser litt mer nøye hva folk skriver, så vil det å sette en 80mm vifte på en Taisol (kontra den originalmonterte 60mm) flytte mer luft og bråke mindre -> ergo ingen har sagt noe om "struping" av vifta...

Lenke til kommentar

Struping av vifta er et uttrykk jeg bruker når det er snakk om stillegående vifter.

 

Kjøper du en kraftig vifte må du sette på motstand/sette ned spenningen for å få den til å bråke mindre.

 

Kjøper du en svak vifte er den allerede "strupt".

 

way of speach bare. sorry hvis det ikke funket.

Lenke til kommentar

Silent viking er stor og klumpete, står at den bør tas av når PCen skal flyttes (så tung at den kan ødelegge HKet..) Synes også den var ekkel å montere/demontere, måtte bruke så mye makt at du plutselig kan glippe og knuse noe rundt CPUen.

Men klart, den har jo et meget bra støynivå.

Lenke til kommentar

Skal sjekke ut noen tester på zalhmanen, men har hørt at den kan være litt veik for xp2000. Synd at vikingen er stor og klumpete, men med shim skal det vel være i praksis nesten umulig å ødelegge den. Og at den ikke kan fraktes er ikke noe mega-problem, fattern kjøper den gamle pcen, så jeg har en ok når jeg har ferie også.

 

Men det er rart de ikke har fester i alle tre klipsene med en sånn klump.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...