Gå til innhold

Stille kjøler til xp2000?


Anbefalte innlegg

En kamerat har Athlon 1.4, det er vel den varmeste CPUen til AMD.

XP2000+ er nok litt kaldere.

 

Han bruker Silent Viking, fungerer greit. Men den benytter seg bare av sokkelens festebraketter, og bør derfor tas av ved flytting av PCen.

 

Jeg har XP2000+ og Alpha PAL8045 med 19dB 80mm Papst vifte.

Har 52'C idle med åpent kabinett, rundt 60'C etter en tung load. Burde kanskje heller hatt den 26dB-versjonen av vifta.

Alpha bruker de fire hullene rundt sokkelen, og trenger derfor ikke demonteres ved flytting.

 

Skal muligens gå over til vannkjøling, og da kommer nok kameraten min til å kjøpe Alphaen min. Dvs den er nok bedre (og dyrere) enn Silent Viking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-15 20:58, DrErling skrev:

Det er ikke kjekt å ha en TaiSol og samtidig strupe vifta når man snakker om XP2000+ og opp. Jeg vet at stillhet og adekvat kjøling ikke går hånd i hånd, og noen ganger kan være dyrt som f, men når det er det man skal ha, så må man regne med å betale for det..


TaiSol og <2300rpm 80mm vifte fungerer hvert fall ypperlig på min TBird AXIA 1333 @ 1470mhz 1,725V! Athlon XP utvikler 25% mindre varme enn Athlon 'TBird', hvis man sammenlikner to slike på samme klokkefrekvens. Kombinasjonen Taisol CGK760, 80x80x25mm og Arctic Silver III bør duge til XP2000 :)

 

Min Enermax 80x80x25mm er strypet mye ned. Vet ikke nøyaktig hvor fort den snurrer, men tipper rundt 2300rpm (pga. lyden og hvor jeg vet den er 2700rpm) MBM5 [les RPM-sensoren] bøgger nemlig når jeg kjører vifta sakte, så den displayer ofte 37500rpm :D~~~o

 

Maskinen henger seg forresten *hardt* i Hardware Monitor -delen i BIOS, med vifta på så lave hastigheter. Vifta er koblet til hovedkortet og justert ned med potmeteret, så jeg tenker det må være en funksjon moBo'et mitt, Abit KT7A-RAID, har for å hindre ødelagte prosessor grunnet vifter som streiker..

 

-jepp, mange ganger kan stille og god luftkjøling blir dyrt som F, men heldigvis koster Taisol'en 75kr, Enermax 80mm 95kr, AS3 70kr. Til sammen 240kr. Det er BILLIG kjøling =) [PS. Jeg har noen 80mm case fans..]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...