Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte ut orginalanlegget


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Med "ny" bil med orginalanlegg og cd-spiller med dødt display blir man jo fristet

til å oppgradere litt mer en spilleren når man først er igang...

 

Har lest en del å forumet her og ser at det er kun Alpine/Pioneer som er tingen på spiller siden. Vell det d#%!er jeg i, iom jeg trur å ha skaffet meg en ganske ok spiller til en stor norsk høvding, Kenwood KDC-W5031

 

Videre planer er vell ikke større en å skifte ut originalhøytalerne (kun frontsett),

"bassen" i dørene og "diskantene" på dashbordet.

 

Grønn som man er har man jo ingen peiling på om det er 5 eller 6" som står i dørene (selv om man har skrudd de ut og prøvd og målt :blush: )

Diskantene har jeg enda ikke fått sett på, da det finnes en eller annen GENIAL patent på "dekslene" (dessuten litt knotete å holde på helt inntill ruten)

 

Siden jeg ikke har noen planer om sub i bilen, har jeg på en måte bestemt meg for at jeg går for Peerless Definition 5 eller 6" når jeg nå finner ut av det problemet.

Diskantene er jeg usikker på enda iom jeg ikke har fått oversikt hva som står originalt. :ermm:

 

Vil CD-spilleren på 4*50W klare å drive dette, eller vil den takke for seg å bukke under til fordel for en forsterker. (hadde håpet på å slippe unna med det siden jeg ikke har noen planer om videre oppgraderinger) :hmm:

 

 

Alle råd, forslag, whatever mottas med takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg TROR nok spilleren skulle klare å drive dette fint, jeg regner med du ikke er en råner som er ute etter å spille så hele gata hører det..

Men jeg anbefaler på det varmeste å kjøpe en bra spiller når du først er i gang.

Brent meg på det jeg og da jeg skulle ha mitt første bil annlegg.

 

Ta ut høytalerene og mål:

Er de 13 cm tvers over er det 5" er de 16 cm er det 6"

Du skal måle på selve høytaleren og ikke metal/aleminiumsramma som sitter rundt der skruene festes i.

 

Diskantene sitter mest sansynlig fra innsiden.

De fleste er enkle bare å skru av bakdekselet eller skru opp noen skruer

 

Det er det jeg mener, men jeg er rimlig fersk på dette selv..

Lenke til kommentar

I den forrige bilen hadde jeg også en Kenwood (husker ikke mod i farta, men var med mp3 ihvertfall) som var koblet til en Caliber 4+1ch forsterker som drev 2stk 6x9" hattehøytalere og 12" sub. Uansett, syntes det lød veldig ok etter mitt behov, da... ;)

Men nok digresjon for nå.

 

Ingen andre som har erfaringer med Kenwoods spillere?

 

Får ta og skru opp igjen å hive meg rundt med målbåndet for en runde 2 å se om man blir noe klokere.

Lenke til kommentar

Har du lest om spillere her har du muligens sett at det spillern yter mest sannsynlig er 12 - 14 W RMS v 0.8%THD

Og ikke for å være ekkel, men grunnen til at jeg med flere anbefaler Alpine og Pioneer er blant annet at de har 4V eller mer på utgangene, Kenwoodspillern har kun 2v.

Selve CD-spillerdelen er sikkert aldeles ok, det er ikke der forskjellene ligge, men bak, i signalprosesseringen.

Ellers hadde bruttern en Kenwood som holdt i 7 år før den la inn årene så den greier sikkert biffen :)

 

Et lite tips for å spare litt gryn er å sjekke ut Soundstreams Xstream XSC.6 eller .5. Veldig mye for pengene her, spiller nok minst like bra som Peerlessene om ikke bedre ;)

 

Om du satser på en sub med høy følsomhet. som f.eks Peerless resolution eller av samme serie som XSC komponentsettene vil du klare deg med en mindre krevende forsterker.

Satser du i tillegg på å spe på med midbasser vil en 5kanaler av ok kaliber være midt i blinken.

F. eks Lil`Wonder II LW5.830 eller om du vil ha enda mer trøkk; Tarantula TRA 880.5 som du finner lenger opp på den sida.

 

Bilder og mer spec på soundstream finner du her.

 

Håpe dette var til hjelp innimellom :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Flere gode tips strømmer på, og man takker jo selvfølgelig for de.

Men for å ikke spore helt av, og som nevt i første innlegg;

Har ingen planer om å installere sub i kjerra, bl.a for å prøve å komme unna

det med forsterker.

 

Som det sies; shit in, shit out.

Med MP3 som "hovedformat" i bilen, har jeg liten tru på at spilleren skal ha så mye å

si. Det blir vell sånn midt på treet uansett. ;)

 

Når det kommer til Soundstreams Xstreamene som du anbefaler istedenfor

Peerlessene, har du noen erfaringer om hvordan de er å drive bare på cd-spilleren, samt hvordan "bassen" blir uten sub.

 

Som det stod på Peerless Defenition, skulle det ikke være behov for sub med disse.

 

 

Håper på flere gode idéer!

Lenke til kommentar

For å kunne et bra frontsett, må du nok til med en fosterker eller to skal du se ;)

Ikke noe særlig trøkk hvis du skal kjøre noe "uoriginalt" på bare spiller'en uansett vil jeg tro...

Men vent å se hva de andre skriver.

(kjører alt på forsterker, og det blir i hvert fall bra nok ;) )

Lenke til kommentar

Jeg kjørte en stund på en billig sony cd spiller som drev et soundstream 4" frontsett.

Det funka helt fint og virka greit til å overdøve motorstøy.

Man merka jo litt mangel på bass, men ikke nok til å ødelegge musikken.

 

Kommer vel egentlig litt ann på hvordan du bruker kjerra.

Til å fra jobb/butikk og du ikke er musikk entusiast, da ser jeg ikke helt poenget med å bruke noe mer enn det du har tenkt deg.

For litt mer kjøring og eller musikkentusiast ville jeg absolutt lagt inn en sub og en forsterker, du får vurdere selv.

Men jeg anbefaler å bruke litt penger på spilleren når du først er i gang, i tilfelle du vil utvide.

 

Hvis du har lyst på sub, men ikke liker tanken på forsterker kan jo en aktiv sub være et alternativ.

Det er sub og forsterker bygd inn i samme kasse, ofte veldig små.

Noen her tilogmed utgang for frontsett og, så du kan få litt bedre lyd i dem.

Ikke en anbefalt løsning hvis du er på jakt etter super lyd, men hvis du bare vil ha litt bass til kjøremusikken din uten å ta for mye plass kan det være et godt alternativ

http://www.bilradiospes.no/menyendre.php?s...open=SUBWOOFERE

 

Har ingen erfaring med Peerless, men soundstream er å anbefale på det varmeste, vanvittig kvalitet for en helt ok pris.

Endret av Darksun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...