Gå til innhold

Bærbar til 10.000,-?


Anbefalte innlegg

Min bror har i det siste spurt meg om jeg ikke kan se meg litt rundt etter en bærbar maskin til han for rundt 10k. Jeg har selv ganske lite peiling på bærbare PCer, men har snust meg fram til to alternativer fra komplett i den prisklassen.

 

ASUS A4K

 

og

 

ASUS A6G

 

Hovedforskjellen er at den første har 64-bits cpu. Hvor stor forskjell har dette i ytelse ved generell bruk? I hvilke situasjoner er det en fordel? Andre fordeler/ulemper med maskinene? Kanskje det er noen som har personlige erfaringer med en av modellene?

 

Min bror kommer til å bruke maskinen i all hovedsak til å:

 

- redigere bilder (photoshop)

- surfe på nettet

- lytte til musikk

- se filmer fra tid til annen

- kanskje redigere video fra dv-kamera senere

 

Er det noen som har andre forslag til bærbare maskiner i den prisklassen som tilfredsstiller hans bruk? Burde/må kunne bestilles fra en norsk/nordisk webshop, da han ikke ønsker å drive å bestille fra utlandet.

Det er også en fordel om maskinen har innebygget WLAN-mottaker. Harddisken burde være minst 60GB.

 

På forhånd takk for svar!

Endret av Porki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min bror har i det siste spurt meg om jeg ikke kan se meg litt rundt etter en bærbar maskin til han for rundt 10k. Jeg har selv ganske lite peiling på bærbare PCer, men har snust meg fram til to alternativer fra komplett i den prisklassen.

 

ASUS A4K

 

og

 

ASUS A6G

 

Hovedforskjellen er at den første har 64-bits cpu. Hvor stor forskjell har dette i ytelse ved generell bruk? I hvilke situasjoner er det en fordel? Andre fordeler/ulemper med maskinene? Kanskje det er noen som har personlige erfaringer med en av modellene?

 

Min bror kommer til å bruke maskinen i all hovedsak til å:

 

- redigere bilder (photoshop)

- surfe på nettet

- lytte til musikk

- se filmer fra tid til annen

- kanskje redigere video fra dv-kamera senere

 

Er det noen som har andre forslag til bærbare maskiner i den prisklassen som tilfredsstiller hans bruk? Burde/må kunne bestilles fra en norsk/nordisk webshop, da han ikke ønsker å drive å bestille fra utlandet.

Det er også en fordel om maskinen har innebygget WLAN-mottaker. Harddisken burde være minst 60GB.

 

På forhånd takk for svar!

personlig hadde jeg gått for ASUS A6G. Jeg sikler på denne akkurat nå og vurderer å kjøpe den. Ville gått for Pentium M og ikke 64-bits. Grunnen til dette er at Pentium M er utrolig god ytelse på lavt effektbruk. Jeg har ikke lest mye om den 64-bits prosessoren, men jeg tenker meg at denne bruker mer enn en Pentium M prosessor.

 

Lavt effektbruk = Lengre batteritid

 

Pluss at Pentium M har fått mye skryt for god prosessorytelse.

 

EDIT: Nå har jo A6G 60GB disk og også mulighet for avspilling av musikk uten å slå på OS. Så da er det et bra valg for broren din iogmed han skal ha god lagringsplass og avspilling av musikk. Pluss at film er utrolig pent på 15,4" WXGA.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

det jeg kanskje ikke den riktige butikken og gå til, vis han har lese og skrive vansker som jeg, ville jeg kanskje gått fro acer aspire 1680, nesten helt det samme som de du har der, jeg sitter og spiller cs,aa, og half-life 2 på bærbaren, vil kanskje ikke anbefale sånn elkjøp, og lefdal pc som dem sier på hjelpemiddelsentralen :p

Lenke til kommentar
jeg ville gått for en iBook jeg. De har et lekkert uteseende og yter ganske godt. Det følger med masse programvare og ikke minst, OS X...

Du kommer med et godt forslag iogmed han skal redigere bilder og kanskje video. Hvis ikke han skal spille no særlig så hadde jeg kanskje gått for en ibook.

 

PS: ASUS bærbare har veldig pent og stilrent design. De kjører aluminiumlook akkurat som Apple.

Lenke til kommentar

1024x768 oppløsning holder ikke til dette formålet.. Denne oppløsningen er på vei ut.. Man ser det på mange nettsteder osv..

 

Begge iBook-modellene har etter hva jeg har forstått denne oppløsningen.. 12"eren er selvfølgelig unskyldt, men 14" kunne Apple spesifisert med en litt mer høyoppløslig skjerm.. f.eks 1400x1050..

 

12" Powerbook har vel samme skjerm som 12" iBook... oppløsningen er ihvertfall lik.. og forsvares selvfølgelig av størrelsen.. Men det blir litt for puslete for bruken her syns jeg..

 

15" Powerbook har bedre oppløsning og er widescreen, men overtramper budsjettet ekstremt, og bør egentlig ikke nevnes engang i dette tilfellet.. Nesten dobling av budsjettet faktisk..

 

 

 

Trådstarter:

 

Du kan jo introdusere broren din for en ultraportabel fra PSData, med 12,1" Widescreen med oppløsning på 1280x800 pixler. Noe som virker mye bedre og fremtidsrettet enn vanlig 1024x768, da man vil i mye større grad slippe unna scrolling i bredden (noe som igrunn er forferdelig)...

 

Tundra 1551X

Du får en nedstrippet versjon til 10.000 kr. (uten DVD-brenner, ørlitegrann svakere prosessor).. (Link)

 

Virker ikek som om den skal spilles noe særlig med, så da er det vel egentlig ikke noen store krav til skjermkort. All integrert klarer det du skriver som bruksområder..

 

Men skal den derimot brukes til litt spilling så er nok ASUS A6G, som du linket til selv, et meget godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...