Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trimming av ford 2.8 v6


Anbefalte innlegg

Har en ford granada 2.8i v6 150HK. Har lyst på twinturbo som begynner ladinga

fra under 2000 omdr, helst helt ned i 1500 omdr med 200HK eller mer.

Er ganske grønn på det med turbo og trimming gennerelt.

Så det jeg lurer på er om det går ann og sette to turboer ifra dieselmotorer

på en bensinmotor? Er det forskjell på bensin turboer og diesel turboer?

(Dieselturbo på grunn av tilgjengelighet og pris)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første det er ikke bare å "plugge" inn 2 turboer

de orginale drivstoffsystemet greier ikke å levere nok

bensin, for det andre så må du ha lavkompstempel

ellers ender du opp med bøyde staker, og kam og ventiler

m også byttes ut med kraftigere type, men hadde du nøyd deg

med 1 turbo så hadde det blitt enklere da trenger du ikke så heftige

modifikasjoner annet en for turboen selv og kan kjører 0,3-0,4 bar

trykk

Lenke til kommentar

Nå er jeg ganske grønn på dette, men har hørt at diesel-turboer ikke holder til bensinbruk pga. at dieselmotorer ikke genererer like mye varme, og derfor er ikke turboene bygget for høye temperaturer. Samtidig, har jeg sett at noen av de største tunerne bruker "lastebilturbo" som de kaller det. Disse er selvfølgelig diesel, og lastebiler går jo på lavt turtall så jeg kan ikke tenke meg at de produserer så mye varme....

 

Og hvis du ønsker krefter på lave turtall kan du jo vurdere kompressor?

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

www.burtonpower.com har kanskje det du trenger for å turbokonvertere 2.8'n din.

 

Det er fullt mulig å bygge twinturbo av 2.8'n til ford, har til og med sett en 2.8i twinturbo scorpio til salgs her i norge. Lenge siden jeg leste om hvordan denne motoren takler overlading, så akkurat hva du kan gjøre og hvor mye effekt du kan ta ut før du må begynne med store inngrep i motoren tør jeg ikke si noe om.

 

Hvis du ikke har planer om å lade så mye trenger du kanskje ikke å bytte råder, stempler, innsprut osv.

 

http://home.tiscali.no/j.lovseth/

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

2.8'n er beste v6'ern å trimme av 2.8 - 2.9 - 3.0. 2.8 :thumbup: den skal tåle rundt 0.7 (10 psi) i ladetrykk før du trenger å gjøre noe med bunndelen av motoren :D (råde, veiv ol.) Du kan jo prøve 0.6 bar ladetrykk. Standard kammen er ok for turbobruk, det finns turbokammer, men ikke sett på en "vanlig kvasskam". :nei:

 

hvis du setter på en stor turbo får du maaaasse krefter, men langt "lag", hvis du har en liten turbo får du mindre krefter, men også mindre "turbolag". turbolag = tiden fra du gir jernet til turboen starter å virke. Hvis du går for ett oppsett med twinturbo, kan du ha to mindre turboer, men jeg ville heller gått for en stor :D , det er så rått når man KJENNER turboen :cool: . Porche får jo 600 hp ut av 2.6 liter, så du må vel klare 250? :innocent:

 

ikke lurt med vanlig dieselturbo nei.:nei: invester heller i skikkelige greier med en gang, så er du sikker på at det varer. Du bør også vurdere å investere i en trykkforgasser, slik at du slipper å styre med ekstra bensintilførsel når turboen lader.

Lenke til kommentar

jeg ville vurdert større dyser.. det går ann å hente slikt fra en anna større motor med 6 sylindre.. har sett folk som har bygd om amerikanske rekke seksere til innsprøyting med dyser ol. fra v6, så det må da være mulig. :D men du kan jo prøve med originale dyser. kan hende det er nok å skifte bensinpumpa. kan undersøke med den lokale v6 eksperten her oppe.. ;)

Lenke til kommentar

En ganske enkel mulighet er kanskje å sette på ei ekstra dyse ved innsuget, som gir bensin når trykket kommer. Problemet med noe slikt er jo at ei slik dyse ikke er laga for å stå åpen hele tida.

 

Skjønner L-jetronicen hva som skjer når trykket forbi lmm'en begynner å bli høyere enn det atmosfæriske trykket? Mange originale innsprut sliter litt når man begynner med overlading, fordi hjernen som styrer det hele rett og slett ikke skjønner hva som skjer...

Lenke til kommentar
Har en ford granada 2.8i v6 150HK. Har lyst på twinturbo som begynner ladinga

fra under 2000 omdr, helst helt ned i 1500 omdr med 200HK eller mer.

Er ganske grønn på det med turbo og trimming gennerelt.

Så det jeg lurer på er om det går ann og sette to turboer ifra dieselmotorer

på en bensinmotor? Er det forskjell på bensin turboer og diesel turboer?

(Dieselturbo på grunn av tilgjengelighet og pris)

Ikke sett turbo på Ford V6. Blokka sprekker (revner) !!!. Den er ikke laget for overladning i det hele tatt.

 

Den beste Ford-motoren å trimme er kanskje en 2.0L eller en Cortina 1500 (samme gamle gode stålblokka som Martin Schanche brukte. Ga vel 6-700 HK). Hørte om en som satte på "lasebilturbo" på en 2L granada (gamle typen). Det tok lang tid før det skjedde noe ved kickdown (stor turbo) og så skjer det. Ved full gass spant den på bar asfalt i 3. gir bare ved å gi gass. Etter en stund ble stemplene smadret... Som sagt så er ikke Ford-motorer fra 80-tallet i utgangspunktet laget for overladning.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke prøvd mer enn 0,3bar uten modifikasjoner. Trolig må du senke statisk tenning for at det skal fungere også. Sørger du for nok bensin burde den i original (og god) stand klare opp mot 0,5bar. Tenningsretarder burde kjøpe deg enda litt mer, og får du frest av stemplene for lavere kompresjon burde 1bar være innen rekkevidde. Sistnevnte mye fordi at eksosportene trolig vil bli i trangeste laget for å gi stor mer toppeffekt enn litt lavere trykk gir, men mellomregistret burde bli ganske sterkt. En annen sak er jo at det ikke koster allverden å få tak i ei ny blokk, så skulle du klare å kjøre den ihjel, er det jo stort sett bare å bytte det som raser og stille litt ned... :p

 

Jeg kjører selv med en 2l i-motor med Cosworth stempler (skal gi ca 7,4/1 komp) urørt tenning men med en Haltech F5 tilleggsinnsprøytning. Dette fungerer ganske bra selv i overkant av 1bar ladetrykk. På lavere turtall klarer den 1,5bar før tenningsbank.

Lenke til kommentar

Hvis du vil bruke 50 lapper kan du bygge om V6`ern og til slutt(etter et år med banning, såre fingrer og sølibat fordi du bare står i garasjen) få en motor som virker, eller du kan kjøpe en cosworth motor med en gang for 25-30 lapper og bare tut og kjør... Bare lufter det liksom... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...