Gå til innhold

PC til Photoshop bruk...råd søkes


Anbefalte innlegg

Skal hjelpe en kompis med å komponere en PC som er godt egnet for Photoshop. Rammene er som følger

 

Max 15.000

Kjapp på PS og generell bildebehandling

1-2Gb ram

Bra skjermkort til formålet(skal brukes på 19-20" LCD)

150GB+ lagringskapasitet

2lags DVD brenner

USB i front av kabinett

Stabil ;)

 

Har sett litt på deler nå, og er usikker på om hvilken type eg skal anbefale, AMD eller Intel, da om det kanskje er greit å gå på DDR2 også. Når det gjelder harddisk, så tenkte jeg en 74GB raptor til system og programvare, og en 200Gb SATA til lagring. NEC sin 3520A er nok god som DVD brenner. Et PCI-e skjermkort med kanskje 256mb ram... 6600GT for eks.... CoolerMaster kabinett og en støysvak PSU...

 

Noen som har innspill, spesielt med tanke på socket type og DDR vs. DDR2. Generelle tips med tanke på kravspec'n mottas med takk.. Gjerne egne erfaringer til slikt bruk :)

 

mvh Kai

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, her kommer min anbefaling:

 

1) 2GB rask RAM. Jeg bruker TwinMOS Twister PC4300, som er rask på MHz men mindre på tilgangstider (CL3), fordi jeg overklokker. Hvis du ikke overklokker, bør du satse på en type minne med raskere tilgangstider, men lavere MHz. Minst PC3200, though.

 

2) Ville satset på P4 CPU, pga raskere minnebuss. AMD64 er heller ikke dum, men til Photoshop er nok Intel fremdeles best.

 

3) med mindre du satser på et Matrox grafikkort, eller et av de andre spesialkortene som koster en formue, så er nesten hvilket som helst kort godt nok. Skal maskinen kun brukes til PS, så vurder et billig PCIe-basert grafikkort hvis du ikke vil bruke tusenvis av kronasjer på spesialkortene.

 

4) Bruk penger på en god skjerm, og om nødvendig, utstyr til kalibrering av den. Spyder, f.eks.

 

5) Bruk heller ekstra penger på hovedkort, strømforsyning og minne enn en Raptor-disk. Ytelsen du tjener vha en raptor er liten i forhold til det du tjener på å ha kvalitetsdeler mht resten. Ideelt bør du ha en separat dedikert harddisk til PS-swap (scratchdisk), og evt ekstra penger er også bedre investert i backup-løsninger. Bruk evt penger spart på en ekstra lagringsdisk.

 

6) Dobbeltlags DVD-plater er fremdeles uhensiktsmessig dyrt og usatbilt. Sats på en kvalitetsbrenner som f.eks NEC3540A (oppfølgeren til 3520A) som brenner enkeltlagsplater godt, men som også kan brenne dobbeltlagsplater senere dersom du skulle få bruk for det. Kjøp KUN kvalitetsplater! Den dagen du har brent noe vitalt på en drittplate som ikke er leselig vil du angre - jeg garanterer det! Det fant jeg selv ut "the hard way".

 

7) Skal du ha skjermkort som duger til spilling, så se først på GPU og deretter på mengden grafikkminne.

Lenke til kommentar

Bygde nettopp selv pc til dette formålet, høres ut som du er på rett spor med det meste her foruten om skjermkort, 6600gt er et spill kort med god 3d ytelse, ikke noe for 2D bruk. Det blir som å kjøpe et creative lydkort til musikkproduksjon. Nei da velger man heller matrox som er de store gutta her, Millenium P650 f.eks. Matrox korta er overlegen til denne typen bruk. Synes du dette blir for dyrt så synes jeg heller du bare burde velge et radeon 9250 eller no sånn, ingenvits og blåse bort 1500 på et godt 3d kort som ikke kommer til og bli brukt.

 

Jeg synes amd64 gir mest ytelse for penga, særlig sammen med windows xp x64. velg et socket 939 system, da har han muligheten for og oppgradere til X2 prosessorne når de kommer også uten og måtte skifte hovedkort o.l.

 

edit: satt sammen en handleliste her på en rimelig grom pc til hannes bruk. :)Link

Endret av phax
Lenke til kommentar

Yes! Takker for input... Er enig i mye at det som er kommet her. Phax; takk for et godt utgangspunkt(handlelisten)... eneste med den er at den er AMD. Skal prøve et likt oppsett med P4 og se hvor prisen tar veien...

 

Skjermkort, vil nok gå for et slik Matrox

Minne; kjapt(CL2), 2GB

Coolermaster +400 - 500w PSU

Nec 3540A

HDD: hvis Raptor er så dumt(?)(har en slik selv), hva med en 200Gb intern, og en 200 ekstern i tillegg for backup.

Skjerm, kommer utenom dette!

windows(cpu); ser at 64Bit versjonen ikke er på komplett sine sider i allefall... Hvis den kommer snart, så vil kanskje en AMD/Win64 være et godt valg. Mener 64Bit versjonen er langsert :S

 

mvh Kai

Lenke til kommentar

Ville ikke gått for en raptor. De gir lite plass for pengene, og ytelsen er heller ikke så mye å skryte av. Jeg merket i allefall ingen forskjell - om man ser bort i fra at den bråker mer enn andre disker.

 

Forresten, du trenger ikke en AMD-prosessor for å benytte deg av Windows XP 64. Den nye 600-serien til Intel støtter EM64T, noe jeg mener betyr 64-bit-støtte. (Rett meg gjerne om jeg tar feil.)

 

Hva prosessor angår, hadde jeg valgt en Intel-basert prosessor. Disse tilbyr HT - eller Hyper-Threading, om du vil - noe som gir en liten "ytelsesboost" i Photoshop.

 

Som Aetius sa ovenfor, er det viktig med backup - spesielt om man har viktige bilder og prosjekter på gang. Ingen ting er mer kjedelig enn å miste alt av data. Mitt forslag er å brenne på DVD, fremfor å bruke en ekstra disk/ekstern disk. Dersom man behandler de pent - og kjøper kvalitetsplater - varer de mye lenger enn en harddisk. Dette er i allefall min erfaring.

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar

Syns vedkommende skal gå for Intel og kjøpe dobbeltkjerne CPU til en rimelig pris, AMD og X2 koster skjorta og jeg ser ikke vitsen å anbefale slikt selv om man vil ha en god maskin.

 

RAID 0, 1 eller 0+1 er noe jeg anbefaler av ytelse og sikkerhet i tillegg til egen dedikert disk til SWAP og generell lagring. Kan bli mye harddisker, men en 250 GB til SWAP og generell lagring i tillegg til Raptor i RAID 0, 1 eller hva du enn vil ha så vil du få et fint system.

 

Mengde RAM bør heller gå etter forbruk, store bilder sluker mye RAM og hvis du ikke har tenkt å sitte med bilder som er flere hundre MB så trenger du ikke 2GB RAM, 1 GB RAM av god kvalitet ser jeg som godt nok.

 

Til skjermkort kan du kjøpe Matrox eller generellt hva som helst, fargekaliberingsutstyr kan være greit til vedrørende utskrift men kan ikke så mye om det. Kjøp gjerne to skjermer, evt. en veldig stor, det er alltid greit å konsentrere seg om bildet på det ene og de fleste paneler på det andre. I lengden vil to 19" være greiere å arbeidet med enn en 20" og 15".

 

Et Lian Li kabinett i tillegg til alt dette vil gi en fin og stilig finish på en fin workstation.

Lenke til kommentar

CL 2 minne?? Hva skal du med det? Det er å kaste peng ut i vinduet.

 

Du bør ha et proft skjermkort som phax sier. Win 64bit er ikke å anbefalle med PS, har fått noen alvorlige problemer med det, flere ting som gikk til kingdomecome.

 

Om du velger A64 eller P4 har nesten ingen ting å si. De yter nesten helt likt alike vel.

 

Du bør ha 2/ 3 disker. Grunnet en disk for systemet, en for PS og en for filen du jobber med. Eller 2 disker og mer ram.

 

Alt på denne listen er fra Komlpett.

 

NEC DVD recorder ND-3540A IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Vår pris: kr 595,-

 

2 X TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Vår pris: kr 849,-

 

Matrox Millenium P650 128MB Dual Head PCI-Express, Dual DVI-I, Bulk

Vår pris: kr 2.099,-

 

2 X Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

Vår pris: kr 875,-

 

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Vår pris: kr 1.490,-

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Vår pris: kr 2.090,-

 

Et eller annet HK er ikke sikker på hva som er det beste for det, det spørs litt hva du trenger. Bør ha et med firewire.

ca 1300

 

Tagan Strømforsyning ATX 480W Black TG480-U01, Dual Fan, A-PFC, 20 & 24 pin

Vår pris: kr 795,-

 

Lian-Li PC-6077 Miditower, Sølv Aluminium (Uten Stømforsyning)

Vår pris: kr 1.395,-

 

Gode gamle floppy

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Silver Floppy Drive Internal

Vår pris: kr 149,-

 

 

Sum: 12 550,-

 

Og du har peng til øl :w00t:

Lenke til kommentar

Å si at AMD64 og Intel yter likt er kanskje litt feil i Photoshop og generellt andre programmer som støtter to CPUer, har prøvd ut programvare som diverse Adobe produkter etc. og de starter opp raskere og merker godt forskjellen ved HT i bruk og avslått. HT og dobbeltkjerne er nøkkelordet for meg når det kommer til produkter som stammer fra Adobe og vil derav anbefale dobbeltkjerne CPU eller CPU med HT.

 

Som Macfan burde du vite nyttegjørelsen av flertrådsprosessorer. :thumbup:

Lenke til kommentar
Å si at AMD64 og Intel yter likt er kanskje litt feil i Photoshop og generellt andre programmer som støtter to CPUer, har prøvd ut programvare som diverse Adobe produkter etc. og de starter opp raskere og merker godt forskjellen ved HT i bruk og avslått. HT og dobbeltkjerne er nøkkelordet for meg når det kommer til produkter som stammer fra Adobe og vil derav anbefale dobbeltkjerne CPU eller CPU med HT.

 

Som Macfan burde du vite nyttegjørelsen av flertrådsprosessorer. :thumbup:

Jada er klar over dette, men du får ikke en dualcore prossesor enda til en fornuftig pris. Tenkte på et dualoperton men gad ikke å sette opp et slikt oppsett. Det jeg mener er at for samme penge så yter P4 og A64 nesten likt. Og så er DDR2 så trengt på de brikkesettene som finnes i dag. Så da hadde såfall et brikkesett med P4 + DDR1 vært det bedre. Å skaffe en P4 vil være dyrere, men kasnkje bedre. Men har sett i flere tester at når du har en maskin med mye minne aka 1,5GB eller høyrere så er samenlignbare A64 og P4 nesten identisk på ytelsen.

 

Hvis du har et bedre forslag så er det bare å komme med det.

Lenke til kommentar

ASUS P5WD2 Premium 1869,- PS Data 1869,-

Corsair XMS2 DDR2-675 512 MB 739,- x 2

Intel Pentium 4 520J (2.8 GHz) 1393,-

 

Tilsammen: 4740.

 

Skal innrømme at det ikke er så billig, men 2.8GHz med HT er veldig greit og valgte den pga. at man faktisk merker noe når man oppgraderer senere til dobbeltkjerne-CPU når de ikke koster så mye.

 

RAM kostet ikke så mye, og når det er Corsair i tillegg så er jo det vel og bra. Hovedkortet skusset jeg på, men så og si eneste muligheten pr.dags dato der man kan oppgradere til dobbeltkjerne.

 

Jeg ville gått for dette oppsettet om jeg skulle kjøpe idag, men hvis vedkommende ikke har tenkt til å oppgradere til dobbeltkjerne og ikke bryr seg om HT så anbefaler jeg like greit et AMD-oppsett som Macfan har representert.

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Mengde RAM bør heller gå etter forbruk, store bilder sluker mye RAM og hvis du ikke har tenkt å sitte med bilder som er flere hundre MB så trenger du ikke 2GB RAM, 1 GB RAM av god kvalitet ser jeg som godt nok.

Her er jeg uenig. Jeg har 1 GB RAM og synes det er for lite. 1 GB til blir kjøpt så snart jeg har penger til det. Men så jobber jeg med bilder på opptil flere GB stykket også, da.

Lenke til kommentar
Win 64bit er ikke å anbefalle med PS, har fått noen alvorlige problemer med det, flere ting som gikk til kingdomecome.

 

Om du velger A64 eller P4 har nesten ingen ting å si. De yter nesten helt likt alike vel.

Jeg har ikke merket noe problemer med windows XP x64 og Photoshop CS2 hvertfall.

 

A64 gir mer ytelse pr krone tørr jeg påstå.

 

 

@Basus: beklager at jeg sier det men det oppsettet ditt var ikke noe særlig, lite ytelse og mye penger. 2gb minne er et must mener nå jeg til en pc av dette kaliber.

 

Og hva mener du med at man ikke kan oppgradere til dobbeltkjerner visst man velger amd? :dontgetit:

Endret av phax
Lenke til kommentar

Jeg tror at inntill Windows x64 har fått satt seg litt, så er det ikke så altfor lurt å bruke det enda. Med mindre du bare skal surfe på nettet. Dette på bakgrunn av mange ting, men i forhold til vanlig 32-bits Windows, så mangler det enda mye utprøving, mye drivere osv. Men dette vil komme med tiden. Forhåpentligvis ikke for lang tid også.

 

Når det er spørsmål om Intel vs. AMD, så tror jeg at den plattformen som kan tilby mest minnebåndbredde er best. Jeg er i skrivende stund littt usikker på om det er de nyeste P4 eller s939 som har det, men det vet sikkert noen andre...

 

Minnebåndbredde er viktig fordi bilderedigering i grove trekk foregår slik:

 

1. Photoshop henter bilde fra harddisk og legger i minne.

2. Bildet ligger i minnet og data sendes fram og tilbake mellom minne og CPU. (redigering)

3. Bildet legges tilbake på harddisk.

 

Dermed ser vi at selve redigeringen er avhengig av hastighet mellom minne og CPU.

 

I tillegg vil jeg som flere andre har gjort, påpeke nødvendigheten av sikkerhetskopiering. Det finnes flere løsninger; RAID, backup-programmer, ekstern disk med manuell backup osv.

Lenke til kommentar

ser ok ut, er skeptisk til PSU'n etter alt det jeg har lest om tidligere NorthQ psu'er. og den eksterne disken der har jeg bare lest vonde ord om, ikke noe jeg ville turt og bruke til backup hvertfall. da ville jeg heller satset på en intern disk visst man ikke har behov for og flytte på filene ofte da.

 

edit: jeg vil bare igjen legge til at selv har jeg ikke noe problemer med Windows XP x64 og hele Adobe Creative Suite 2 pakken eller Macromedia MX 2004 pakken.

Endret av phax
Lenke til kommentar
ser ok ut, er skeptisk til PSU'n etter alt det jeg har lest om tidligere NorthQ psu'er. og den eksterne disken der har jeg bare lest vonde ord om, ikke noe jeg ville turt og bruke til backup hvertfall. da ville jeg heller satset på en intern disk visst man ikke har behov for og flytte på filene ofte da.

 

edit: jeg vil bare igjen legge til at selv har jeg ikke noe problemer med Windows XP x64 og hele Adobe Creative Suite 2 pakken eller Macromedia MX 2004 pakken.

Enig med at den eksterne HD er ikke noe å satse på.

 

Jeg vet om 3 andres om ikke har hatt noe problemer med PS og win 64. Men det samme skjedde ikke med meg og en annen, så du må nesten prøve å se.

 

Og ville ha hatt mer enn 1 HD.

Lenke til kommentar

Spekulerte selv på en PC for foto/videobruk for noen uker tilbake. Her er handlelisten for dette.

 

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=14919

 

Selv syns jeg at det er et bra oppsett, meget stort kabinett som egner seg bra for ekstra disker m.m.

 

- Grafikkortet er passe bra, ikke noe spillkort, men det duger bra for PS.

- Lydkortet er med om man vil redigere video. Ta bort ved behov (ca 500 kr). Kortet avlaster CPU!

- Operativsystem/program er ikke med i oppsettet.

- RAID 5 mulighet med 4 disker på 200 GB inkl RAID kontroller. Bör anvendes ved noe seriöst PS bruk. Men dette drar prisen noe over kravet på 15000. Ta bort RAID kortet, 3 disker og lydkort så har du en fin PC for ca 13000 kr. Men kjöp til flere disker senere.

 

 

EDIT:

- Minne på 1 GB bör kanskje utökes til 2 GB. Tatt bort da det faktisk var 2 GB i oppsettet!

Endret av here4areasonbutforgotit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...