Deppss Skrevet 27. november 2011 Skrevet 27. november 2011 Trenger litt hjelp med kjøp om mulig Kjøp av hva da? Bil, tanks, båt, ubåt, fly, heli, ufo?
sedsberg Skrevet 7. desember 2011 Skrevet 7. desember 2011 Hvor får man tak i LiFePo-batterier i Norge?
Itek Skrevet 8. desember 2011 Skrevet 8. desember 2011 http://elefun.no/p/kat.aspx?k=527&&i=24 Hvertfall en butikk...
sedsberg Skrevet 8. desember 2011 Skrevet 8. desember 2011 De har bare 2S. Jeg trenger 4S. Men jeg kan kjøre bort og høre om de kan skaffe.
sedsberg Skrevet 8. desember 2011 Skrevet 8. desember 2011 Blir litt upraktisk mtp. det de skal brukes til. Hele poenget er å få en liten, plasseringsvennlig pakke med bare to ledninger.
Deppss Skrevet 8. desember 2011 Skrevet 8. desember 2011 Her har jo de 4s lipo... http://www.elefun.no/p/kat.aspx?k=314&&i=42
sedsberg Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 Her har jo de 4s lipo... http://www.elefun.no/p/kat.aspx?k=314&&i=42 Blir gal spenning. Jeg må ha LiFePo.
lain Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 Hva med å kjøpe ifra hobbyking? Greit utvalg og priser. http://hobbyking.com/hobbyking/store/__218__85__LiPo_LiFe_NiMH_Battery-LiFePo4.html
Itek Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 Hvorfor må det være lifepo og ikke lipo? Den største fordelen er vekt etter mine øyne, men ulempen er lavere spenning og pris. Jeg har inntrykk av at lipo batteriene tåler litt juling. Jeg har da plantet noen batterier langt nedi jorda etter at de har falt ut av flyene mine... (og nei, jeg har ikke lipotrær i hagen )
Znaky Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 Bare for å være litt kverulant, Det er LiFe og LiPo
sedsberg Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 (endret) Hvorfor må det være lifepo og ikke lipo? Den største fordelen er vekt etter mine øyne, men ulempen er lavere spenning og pris. Jeg har inntrykk av at lipo batteriene tåler litt juling. Jeg har da plantet noen batterier langt nedi jorda etter at de har falt ut av flyene mine... (og nei, jeg har ikke lipotrær i hagen ) 4S LiFePo4 (korrekt navn) kan erstatte et 12V blybatteri direkte. LiFePo4 har en ladespenning på 3,6V pér celle. Det vil da gi 14,4V ved 4 celler. Akkurat det samme som ladespenninga til vanlige 12V blybatterier. Vanlige LiPo har ladespenning på ca. 4,2V noe som gir 16,8V ved 4 celler og 12,6V ved 3 celler. Altså ikke like godt egnet. LiFePo4 @ Wikipedia Endret 9. desember 2011 av sedsberg
Itek Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 Så du skal altså bruke 4s LiFePo4 istedet for 3S LiPo ? Hmm, det hadde jeg ikke tenkt på..
sedsberg Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 Så du skal altså bruke 4s LiFePo4 istedet for 3S LiPo ? Hmm, det hadde jeg ikke tenkt på.. Egentlig ikke. Jeg skal bruke 4S LiFePo4 i stedet for 12V bly/syre-batteri. Det er egentlig ikke til noe RC-greier, men i og med at batteri-størrelsene jeg er ute etter brukes mest til RC-ting så spør jeg her. Her er ett jeg har funnet. Men er skeptisk til den lave ladestrømmen (2C).
Itek Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 Hva skal du bruke det til da? -å vite det kan jo være til hjelp for oss som skal hjelpe Hobbyking(HK) har mye bra billige batterier, men det tar ca 2-3 uker å få dem sendt til Norge, og sikkert enda mer nå i jula! Ladestrøm på 2c (8,4 Ampere) vil jeg anta lader opp det batteriet på ca 4,2/8,4 = 30 minutter*1,3 = 45 minutter tenker jeg. Du får jo batterier som lader med mer enn det, men da er det LiPo nanotech batterier du skal ha som kan lades med opp imot 10c!
sedsberg Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 (endret) Det skal erstatte et motorsykkelbatteri. Holder på med noe trimmegreier og da måtte hele luftfilterboksen ut. Desverre sitter batteriet festa i denne boksen. En vanlig RC-batteripakke er ekstremt plasseringsvenlig i forhold til tradisjonelle mc-batterier. Motorsykkelen har ikke el-start så den trenger bare et minimalt batteri så jeg kan tute på tomgang. Samt noe greier med strøm til eksos-spjelda. Det kommer heller sjeldent til å bli lada ut noe særlig. Det som gjorde meg skeptisk til ladestrømmen var bare at de fleste andre batterier kan lades på minst det dobbelte. Det er også noe av hele poenget med LiFePo4. At de takler høy ladestrøm. Så et LiFePo4 med lav ladestrøm ser jeg på som tegn på dårlig kvalitet. Endret 9. desember 2011 av sedsberg
Itek Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 Jeg kan si jeg har vært inne på samme tanke med scooteren min, men problemet ligger i at lithiumbatteriene må balanseres og lading ikke bare er å putte spenning inn på polene.. de må heller ikke lades for mye, da vil de eksplodere! Siden de inneholder oksiderende(?) stoffer kan man heller ikke slukke brannen med kjente midler... Det er mulig at NiMh batteri er hva du må bruke?
sedsberg Skrevet 9. desember 2011 Skrevet 9. desember 2011 Jeg kan si jeg har vært inne på samme tanke med scooteren min, men problemet ligger i at lithiumbatteriene må balanseres og lading ikke bare er å putte spenning inn på polene.. de må heller ikke lades for mye, da vil de eksplodere! Siden de inneholder oksiderende(?) stoffer kan man heller ikke slukke brannen med kjente midler... Det er mulig at NiMh batteri er hva du må bruke? Der har du en av fordelene med LiFePo4 framfor vanlige LiPo/LiIon. De er mye mer robuste og idiotsikre enn LiPo/Ion. Man får kjøpt ferdige pakker til motorsykler, biler etc. som ikke krever balansering. Jeg kommer til å bestille en av de med mindre jeg finner en butikk i norge som selger de til en fornuftig pris. I tillegg har jeg en sikkerhetsmargin på generatoren på sykkelen. Den lader på 14V som er litt mindre enn maks ladespenning på LiFePo4 (ca. 14,6V). Batteriet kommer heller ikke til å bli ladet helt ut som ved RC-bruk. Ladestrømmen er også relativt lav på generatoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå