Gå til innhold

Tom Waits, hvilke album er de beste?


Anbefalte innlegg

Har mye Tom Waits selv, og for de som ønsker en fantastisk introduksjon til kan jeg anbefale samleskiva (ja...ei samleskive) The Early Years (Vol 2), som er utrolig behagelig rolig. Den var mitt første møte med Tom Waits, og jeg hørte den rundt og rundt mange ganger.

 

Ble derfor utrolig overaska (og med ett skuffa) da jeg hørte Mule Variations og Blood Money ettersom han der virkelig bærer preg av mange år på whiskey og lange netter. Dessuten var det jo mye "plong-krasj-pingPong-Dæng" på disse... Men nå hører jeg mer på disse enn den første, og siden den gang har jeg fått med meg stadig flere av klassikerne til Tom Watis.

 

Siste skiva (Orphans,...) er et mesterverk! Skulle bare ønske jeg rakk å kjøpe utgaven med 90 sider booklet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ble derfor utrolig overaska (og med ett skuffa) da jeg hørte Mule Variations og Blood Money ettersom han der virkelig bærer preg av mange år på whiskey og lange netter.

8639270[/snapback]

Tom Waits sin stemme er et resultat av at stemmen sprakk under en konsert, men alle likte det så godt at han har jobbet hardt for å opprettholde stemmen gjennom øvelser, ikke whiskey. Han er en familliefar, og har nok ikke mye tid til lange netter heller.

Lenke til kommentar

Jupp. Tom Waits var på kjøret en stund på 70-tallet. Men endringen i stemmen kom "over natten", ikke som et resultat av drikkingen. Og det er over 25 år siden nå. Han har lagt til seg flere ulike "stemmer" siden den gang, inkludert falsett-sang. Hører du på nyere album er stemmen helt forskjellig fra det jeg kalte "Whiskey Voice Waits" som man hører på Nighthawks at the Diner. Sammenlign "Jesus gonna be here" (Bone Machine) med "Lullaby" fra Blood Money med "Come on up tp the house" fra Mule Variations og med "I beg your pardon" fra One from the heart eller "Hoist the rag" fra Real Gone

 

Du kan endog høre det på låter på samme albumet. Hør på nevnte "Jesus gonna be here" og "Whistle down the wind" sammenlignet med "I don't want to grow up" og videre til "All stripped down". Alle fra Bone machine, alle med unike "stemmer".

 

Han sa det slik i et interview med Amanda Petrusich i Pitchfork: Link

 

I talked to Robert Siegel, the newscaster on NPR, and he said that most announcers and people in radio, they want their voices to sound older. Because a lot of the news you're delivering is very serious and very heavy, and you don't want to sound like a little kid talking about how thirty-three people were killed in a roadside bomb. You have to compose your voice and your whole demeanor so that it's situated to give weight, dignity, and gravity to all the things you're saying. You want the same thing for your voice when you're a singer. You want your voice and how you're approaching it to suit the material.

 

For Tom Waits stemmen er et instrument. Akkurat som han bruker pumpeorgel på en låt og strykere på en annen henter han fram den riktige stemmen for hver låt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Er det forresten flere enn meg som har laga seg en slags mental kobling mellom Tom Waits og Charles Bukowski? Hm?

4303391[/snapback]

Syns Bukowski er mer "innkapslet" enn Waits, har ikke nødvendigvis sansen for sammenligningen bare fordi begge er litt rufsete i pelsen :)

 

Tom Waits, ja... selv oppdaget jeg ham gjennom Bone Machine, så kanskje det ikke er noen overraskelse at den er min favoritt? Mule Variations har jeg bare hørt på et par ganger, den framstår for meg som en litt blodfattig Bone Machine-kopi (noe som sikkert er helt vilt). Rain Dogs og Swordfishtrombines er gode plater det også, og Real Gone er en munnfull. Alice har jeg ikke engang hørt...

 

Takker for den indirekte oppmuntringen til å høre på Alice, tror jeg har den i hylla et sted :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tar meg friheten til å poste noen intervjuer og videoer med Tom Waits som jeg har funnet på Youtube. Jeg har også lagt alle videoene etter år, men ikke den siste siden den bare er en "bonus".

 

Intervju på Mike Douglas Show i 1976. Spiller "Eggs and Sausage" fra albumet "Nighthawks at the Dinner".

 

QAAzhm1YBBY

 

 

Et intervju fra Fernwood i 1977 (Tror jeg iallefall). Morsomt intervju, men litt ødelagt av lattermaskinen. Han spiller "The Piano has Been Drinking (Not Me)". Han kommer også med noe jeg synes er morsomt å sitere. Nemlig: "I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

 

R_0E7x3Nqys

 

 

Intervju hos Letterman om Swordfishtrombones. Spiller "Frank's Wild Years".

 

BU-vNpmjfsI

 

 

I anledning albumet "Rain Dogs" blir Tom Waits intervjuet av Letterman. Spiller "Tango till They're Sore" i den første videoen og "Time" i den tredje.

 

zlW1nyICawI

zP1TC21QsnA

BElnGfvK_bk

 

 

Enda et intervju hos Letterman. Her om albumet "Frank's Wild Years". Fremfører "More Than Rain".

 

90p027cBIFc

 

 

Om albumet "Big Time" hos Letterman. Spiller "Straight From the Top".

 

acnfgalbm6I

 

 

Intervju på Letterman om "Alice" og "Blood Money". Han spiller "All the World is Green" fra "Blood Money".

 

pCbMw9oDgB0

 

 

Enda et intervju hos Letterman i anledning albumet "Real Gone". Snakker bla. om hester. Spiller også låta "Make it Rain" i video nr. 2.

 

A7K7451NLOs

HHAi38kdMe0

 

 

Sannsynlig vis det nyeste intervjuet hos Letterman. Handler om "Orpans: Brawlers, Bawlers & Bastards". Spiller "Lie to me" i den andre videoen.

 

L4q9E12Rc-E

eMiXo3cIfJE

 

 

En tale i forbindelse med ASCAP Awards i 2001. Han er god med ord. ;)

 

qEyPhm98WaE

 

 

Det er det jeg orket å lete fram nå. Kanskje jeg lager en ny post med flere intervjuer, eller kanskje med låter fremført live.

Lenke til kommentar
Jeg tar meg friheten til å poste noen intervjuer og videoer med Tom Waits som jeg har funnet på Youtube. Jeg har også lagt alle videoene etter år, men ikke den siste siden den bare er en "bonus".

...

En tale i forbindelse med ASCAP Awards i 2001. Han er god med ord. ;)

8939879[/snapback]

 

Takker og bukker!

 

God med ord... Årets understatement :) Jeg husker da jeg begynte å høre på ham og fikk ståpels av musikken, så gikk det en stund og jeg klarte å få med meg tekstene også... og fant ut at de var enda bedre (eller værre, i positiv betydning..) :)

 

M.

Lenke til kommentar

Jeg syns Rain Dogs uten tvil er Tom Waits' beste album. Det store musikalske skillet skjedde med Swordfishtrombones, og Rain Dogs er på sett og vis en videreføring og perfeksjonering av dette.

Coveret er dessuten så bra at jeg fremdeles prøver å tolke det.

 

Han spilte inn noen av tidenes aller beste låter før lenge før disse (f.eks. Eggs & Sausage og Jersey Girl), men med Rain Dogs sementerte han en form for alternativ-ambient-sub-sump-rock som fremdeles kun lever i Tom Waits' univers.

 

Tilbake til emnet; her er mine Topp 5 album, helt subjektivt of course:

 

1. Rain Dogs

2. Swordfishtrombones

3. The Heart of Saturday Night

4. Bone Machine

5. Alice

 

Måtte tenke hardt og lenge for å liste disse, ikke sikker ennå :)

 

Edit: For dem som digger Waits, vil jeg absolutt anbefale å se filmen Down by Law (Jim Jarmusch, 1986) med Tom Waits, John Lurie og Roberto Benigni i hovedrollene. Totalt genialt. "Jockey Full of Bourbon".

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg tar meg friheten til å poste noen intervjuer og videoer med Tom Waits som jeg har funnet på Youtube. Jeg har også lagt alle videoene etter år, men ikke den siste siden den bare er en "bonus".

 

Ojsann, har glemt å takke deg for disse klippene; takk-takk-takk! :) Fantastisk fett.

Lenke til kommentar
Ojsann, har glemt å takke deg for disse klippene; takk-takk-takk!  :)  Fantastisk fett.

9111281[/snapback]

Bare hyggelig.

 

Metalheart: Closing Time er vel det første albumet? Personlig liker jeg det nyere bedre, men av det tidligere er Closing Time og Small Change godt likt her hos meg.

Lenke til kommentar
Skaffa meg Beautiful Maladies, men den falt ikke helt i smak, men så skaffa jeg meg Closing Time og den gikk rett i hjertet på meg :love:

9127912[/snapback]

Hehe, det var der jeg også begynte en gang... Hadde noen venner som var Waits fan, men jeg fikk ikke helt "hull på" de nyere tingene, så hørte jeg Closing Time, og så har jeg mer eller mindre tatt det kronologisk :) (Dvs noen av de sene 70-talls tingene hans synes jeg var litt kjedelige før, men nå har jeg fått sansen for dem også)

 

M.

Lenke til kommentar
Det beste ved Beautiful Maladies er selve navnet, ordspillet på 'malad' (syk, ødelagt). 'Maladies' er virkelig et dekkende ord for Waits' sanger.

9142566[/snapback]

 

Jeg bare syns at albumet mangler liksom LÅTER. Syns at det er så mye vrøvl og pjatt innimellom og masse rare lyder og bongotrommer og alt mulig rart :ermm: Skal begynne kronologisk tror jeg og høre meg igjennom alt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...