Gå til innhold

Tom Waits, hvilke album er de beste?


Anbefalte innlegg

Det beste ved Beautiful Maladies er selve navnet, ordspillet på 'malad' (syk, ødelagt). 'Maladies' er virkelig et dekkende ord for Waits' sanger.

9142566[/snapback]

 

Jeg bare syns at albumet mangler liksom LÅTER. Syns at det er så mye vrøvl og pjatt innimellom og masse rare lyder og bongotrommer og alt mulig rart :ermm: Skal begynne kronologisk tror jeg og høre meg igjennom alt...

9156756[/snapback]

Han har et par ting som ikke er tradisjonelle låter, altså snakkelåtene hans og noen til, men det aller aller meste, og nesten absolutt alt på Beautiful Maladies er dødstradisjonelle, steingode låter med stort fokus på melodi, skjult bak en litt skranglete produksjon.

 

Det blir litt som metal. For uinnvidde kan det høres ut som bråk, men når man blir vant til det hører man nesten bare melodiene, enn om det er Black Metal eller tradisjonell metal.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Er ny bruker, har lest alle Waits innleggene med interesse. Personlig liker jeg alt jeg har hørt av Waits, mangler bare ett album. Jeg lurer på om noen vet om litteratur som omhandlere Tom`s tekster og musikk? Når det gjelder beste album, blir det som å velge mellom sine barn, jeg lytter regelmessig på alt, men det kan tenkes at jeg lytter litt oftere på Bone Machine enn de andre!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå har jeg ekspandert albumsamlingen ganske drastisk, fra kun ett til 17 album :) . Det sved litt, men var for all del verdt kjøpet. Om ikke lenge skal jeg prøve å få tak i resten av albumene også.

 

Spesielt liker jeg Blue Valentine, og sangen "Christmascard from a hooker in Minneapolis". "Kentucky avenue" er også flott.

Closing time er et album som også er fint. TW har en ganske annerledes stemme på albumet.

 

Tom Waits er et musikals geni uten sidestykke.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Håper jeg kan bli tilgitt å gå litt off-topic her, for å fortelle at Carla Kihlstedt som spilte på "Alice" skal ha en konsert med gruppen sin "2 feet yard" på Cosmopolite den 15. november. Har hørt på en CD med henne og søkt litt på youtube. Hun er definitivt i det Waitske landskapet, kanskje litt på den klassiske siden. Ser ikke ut som om jeg ikke får vært der selv :(

 

Har noen en liste over triste/rolige sanger? Tenker på sånne som Alice, Martha og Ol '55
"Hope that I don't fall in love with you" - minner i og for seg litt i teksttema om "Frøken hjerteknuser" :sick: av Eidsvåg og Eggum men med selvinsikt og selvironi, hvilket de to gamle gretne gubbene er fri for det jeg klarer å høre (Ååååh, det sparket var deilig å få gitt ut)

 

Edit: Nevner videre i fleng: Rosie, San Diego Serenade, Shiver My Timbers... Egentlig mesteparten av Closing Time og Heart of Saturday Night, nevner også Foreign Affairs og One for the heart.

 

Forresten, jeg hørte to nye Waits covere på radio i går, En som jeg ikke husker hvem var men mener han sang 'In the Neigborhood', og en med Solveig Slettahjell som sang Time, nydelig!

 

M.

 

Edit igjen, fant ut hvem sangeren var.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har hørt "Black Rider" nå. Dette er helt rått! Tom Waits er som sagt et musikalsk geni, og ikke en eneste plate har skuffet. Spesielt "November", "Just the right bullets" og "Lucky Day", er tøffe.

 

Det skal sies at Tom Waits må lyttes til, gjerne på et godt stereoanlegg, for å virkelig nytes. Hørte på "Alice" i bilen, og det var ikke like bra som på steroen hjemme.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Da er Closing Time, Orphans, Heart of a saturday night og Big Time (samlealbum) kjøpt inn. Dette skal bli en morsom fredag.

 

jeg anbefaler deg å kjøpe Blood Money og Heartattack And Vine også, om du ikke har de allerede. men det er utelukkende gode kjøp du har gjort til nå.

 

Notert ned. Takk

 

Jeg har forøvrig en ambisiøs plan om å kjøpe 2-3 Tom Waits album i uka, helt fram til jul. Da skulle jeg vel begynne å nærmes alle studioinspillingene.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Da er Closing Time, Orphans, Heart of a saturday night og Big Time (samlealbum) kjøpt inn. Dette skal bli en morsom fredag.

 

jeg anbefaler deg å kjøpe Blood Money og Heartattack And Vine også, om du ikke har de allerede. men det er utelukkende gode kjøp du har gjort til nå.

 

Notert ned. Takk

 

Jeg har forøvrig en ambisiøs plan om å kjøpe 2-3 Tom Waits album i uka, helt fram til jul. Da skulle jeg vel begynne å nærmes alle studioinspillingene.

 

haha, herlig! for min del har jeg konsentrert meg mest om den tidlige perioden, 73-80 pluss nyere tider som 99 til 07.

 

 

Det har du rett i. Tom Waits må fordøyes.

 

jepp, og så er han blant de som forventer oppmerksomhet! :)

Endret av valbis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...