Gå til innhold

Nikon tilbehør vs Canon tilbehør


Anbefalte innlegg

Det hele handler om tilbehør til Nikon og Canon dSLR. Tenker først og fremst på tilbehør til D70 og 350D. Det dreier seg kun om tilbehøret og ikke om kamerahusene.

 

Tilbehør kan være (både orginalt og uorginalt):

 

-Objektiver

-Blitz

-Flitre

 

Hvilken kameraprodusent gir deg mest og best tilbehør for pengene?

Hva er billigst?

Hva er best?

 

 

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæææææ??? :dontgetit:

 

Uoriginalt tilbehør koster da det samme uansett hvilket merke de settes på. Og når det gjelder originalt, så er dette man må vurdere selv, er vel bare å ta en titt i produktguiden, sammenligne prisene på de brennviddene du er interessert i.

 

Det tar ofte kortere tid enn å vente på svar her..

 

Det er heller ikke snakk om hva som er best av Canon og Nikon, det er snakk om et valg av system. Her går det ikke på pris, men hva den enkelte føler seg vel med å bruke.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Men hva med blitzer?

Canon's 580 EX, 550 EX, 420EX, Nikon's SB-800, SB-600

Er det noen forskjell?

 

Vekt, lysstyrke, funskjoner?

 

Er det for mye av det gode å sette den beste blitsen til Nikon eller Canon, på D70 eller 350D?

 

Noen personlige erfaringer her på forumet?

Lenke til kommentar

For mye av det gode? Det kommer helt an på bruksområdet. Hvis du har behov for å lyse opp store arealer TRENGER du toppmodellene eller tilsvarende. Skal du for eksempel ta nærbilder av actionidrett innendørs (håndball, innendørsfotball) og trenger bilder uten skygger (fordrer indirekte lys) , er du nødt til å bruke en blits med ledetall over 50 samt "rask film" (høy ISO). Kraftige blitser muliggjør bruk av indirekte lys (rette blitsen rett opp i taket eller i veggen bak) også i store rom med høyt tak. Her vil også muligheten til å kontrollere lysspredningen ved å zoome blitsen uavhengig av brennvidde spille inn.

 

Hvis du derimot skal bruke blitsen til portretter, mindre gruppebilder, fill-blits ved motlys osv klarer du deg fint med en blits med ledetall 20-30. "løs blits" med ledning gir uansett mye større muligheter enn den innebygde. En slik ledning ville jeg kjøpt med en gang.

 

TTL (through the lens) lysmåling har vel alle moderne blitser fra Canon eller Nikon i dag. Dette betyr at blitsen slukker når kameraet mener bildet er passe eksponert, og denne funksjonen er essensiell ikke minst ved indirekte lys hvor det er vanskelig å beregne hvor mye lys som blir absorbert av den reflekterende flaten.

 

Du må vurdere behovet for blitsfotografering, til "vanlig bruk" er det ikke nødvendig å bruke 4-5000 kroner på en blits. Toppmodelelne er selvsagt også mye større og mer "klumpete" enn en liten sexy blits i mellomklassen.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar!

 

I morgen skal jeg til en fotobutikk i Trondheim og forhåpentligvis kjøpe meg et kamera. Heller litt til D70. Håper bare at butikken kan gi meg en konkuransedyktig pris, i forhold til internett. Det blir nok fort noen lapper mer i butikken uansett.

Lenke til kommentar
Vurdér også om du kan ha behov for en blitz med mulighet for trådløs styring (så slipper du ledningen og kan plassere blitzen hvor du vil). SB600 og SB800 har dette, de andre (Sigma og Canon) vet jeg lite om..

Både Canons EX-serie og Sigma 500 DG Super støtter trådløs bruk. Man kan blande dem som man vil og de fungerer helt likt.

Lenke til kommentar

For D70 har du to gode muligheter (som virker uten å kjøpe ekstrautstyr som f.eks. en kabel som muliggjør bruk av blitz holdt til siden/over kameraet - eller som med Canon: for å få muligheten for trådløs blitz)):

 

*SB-600 er den enkleste av de og kan ikke brukes som Master i trådløst oppsett (da bruker du heller sprett-opp blitzen på kameraet til å styre den). Kun veske og bordstativ/tripodtilkobling følger med.

 

*SB-800 kan brukes til Master over flere SB-600 eller SB-800 og har strobe-funksjon og mulighet for variabel blitz-styrke i grupper i trådløst oppsett - jfr SB800_techniques.pdf som du finner hos NikonUSA. Det følger med litt mer stæsj her; gel og diffusion dome bl.a.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer denne trådløse styringen? Er det trådløse signaler som sendes ut fra kameraet som blitsen mottar med innstillinger og slikt?

Den lille innebyde blitzen brukes for å sende signaler. Man må stille inn den innebygde blitzen på "Commander mode" og den trådløse blitzen (eks. SB800) på "Remote". Derfor er det viktig å huske å sette opp den innebygde blitzen.

Lenke til kommentar

Hvilken av blitzene er det lurest å kjøpe. Sjønner at sb-800 er en del bedre, men den koster ca 3700,- mot sb-600 2300,-

 

I lysstyrke kan jeg heller ikke se den helt STORE forskjellen:

SB-600 ledetall 30 ved ISO 100: 30/f3,5=8,6meter

SB-800 ledetall 38 ved ISO 100: 38/f3,5=10,9meter

-Rett meg hvis jeg tar feil på dette!

 

Vil gjerne ha muligheten for å bruke blitzen trådløst. Men har ikke tenkt å bruke flere en 1 ekstern blitz.

 

Er Sigma super til 1900,- noe alternativ til en orginal blitz?

Lenke til kommentar

Ser på Sigma super: Ledetall 50 ved ISO 100 og 105mm. Nikon sine blitser er oppgitt ved 35mm. Og D70 sin minste ISO er på 200. Er det noen her på forumet som har kunnskaper om hvordan man kan regne om dette? Eller finnes det samenlignbare tall noen steder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...