Gå til innhold

seagate barracuda 250 gig,plass borte

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei har nettipp fått installert denne disken på 250 gig etter mye problemer men har fått den til å virke ihvertfall :w00t: ,det jeg lurer på er følgende:hvorfor vises diskplassen i min datamaskin seg som 232 gig når disken er på 250 gig?er dette normalt?

hvis jeg går inn på egenskaper til denne disken står det ledig plass 249 gig men kapasitet 232 gig hva betyr dette? :ohmy:

takker for svar

Endret av (ODIN)
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Klistret tråd: Manglende harddiskplass og diskrelatert ting i Win

Kort fortalt så oppgir ikke Windows størrelsen i noe standarisert format. De brude enten oppgitt størrelen i GB eller GiB, men det gjør de ikke:

• GB = GigaByte = 10^9 Byte = 1.000.000.000 Byte = Si-standarden ("Standarden over alle standarder")
  • GiB = GigabinærByte = 2^30 Byte = 1.073.741.824 Byte = En ny din-standard for å lette benevnelsene til binære prefikser. Lite brukt standard etablert i 1998.
  • Windows (og det meste annen programvare) bruker ingen av standardene. De oppgir tallet i GiB men benevner med GB. Det er teknisk sett like feil som å måle en avstand i centimeter og benevne tallet med tommer. Derfor må du ta tallet i windows med en stor klype salt og regne det om til riktige verdier. Egentlig er det ganske frustrerende at det er slik. Håper Windows snart kommer med Si standard som opsjon i oppsettet.

Edit: ser jeg er litt sent ute.. Brukte vel for lang tid på posten min :p

Endret av Simen1
Skrevet

ahh ok takk så mye,leste sticky flere ganger men dro nok raskt forbi det ja,ble litt skuffet nå :hrm: juks å fanteri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...