Gå til innhold

"Blir maskinen raskere med bra harddisk?"


Anbefalte innlegg

Har bygd et relativt bra 939 system for en kompis. (MSI Neo4 Ultra, 3000+ Athlon 64 , x800XL, 1 gigg pc3200 Geil golden dragon ), men han hadde ikke penger til ny harddisk før nå (han har en gammel 80 gigg)

Har tenkt på en 250 eller 200GB S-ATA barracuda.

Han spurte meg om maskinen blir noe raskere med bra harddisk, og da kunne jeg ikke argumentere særlig bra, noen som kan komme med litt fakta ?

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det mest ideele er å ha både windows og programmer på en liten og rask disk, hvis du ser kun på ytelse. Men et bra kompromiss mellom ytelse/økonomi er å ha windows på en liten rask og programmer på en tregere.

Lenke til kommentar

Du mener vell en stor og rask disk :) Jobbet direkte på en server med scsi raid5 og 256MB cache på kontrolleren, kopierte en 100mb katalog og det tokk ingen tid, begynte å lure på hva som var feil, rått.

Smartest å legge windows og standard prog på en rask disk får plass til mye prog på 36gb, og filer på en eller flere store, få programmer er på masse gb har kun visual studio og poser som er så store selv samt noen spill.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha noe fres på sakene må du sette inn to hardisker i RAID. Det er derfor alle hovedkortene har denne muligheten.

Hvis du skel ha stor plass kjøper du to Raptor 74 Gig.

Hvis du kan klare deg med mindre bruker du to Raptor 36Gig.

74 Gig blir raskest.

Du partisjonerer for C: til ca. 10Gig og går inn for å ha bare Windows der.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Vil å ha flere partisjoner ha noe å si for ytelsen?

Er 74GB "lekeGB" eller er det den reele størrelsen?

Ikke leke.... :D partisjonstabellene tar endel plass så hva du kan ha filer på blir litt mindre. (Jeg har ikke sett etter... så jeg bare skrev noe i nærheten). Mindre partisjoner er raskere ja, spesiellt å holde vedlike (Kjøre feilsøking og Defragmentering).

Edit : Men hvis C: blir stor så blir maskinen treger og tregere samme hvilken disk

man har.

 

Den 80Gig som du har passer fint å pansjonere ved å sette den inn i et billig eksternt kabinett og bare starte den når du skal sikre bilder og andre uerstattlige filer.... Hvis den går bare noer omdreininger mens du lagrer kan den vare i mange år...

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...