Gå til innhold

Slackware 10.1 Install Problemer!


Anbefalte innlegg

Ser at mange av dere insisterer på å gjøre de tekstbaserte konfigurasjonsscriptene, og de er jo vel og bra de, men en ting som jeg synes også var enkelt når jeg ikke var helt inne i tekstfilene og redigering av dem, var:

X -configure

 

Mener å huske at det er kommandoen, jeg fikk da en fin fil i /root som het xorg.conf.new, som man kan teste med:

X -xorgconfig /root/xorg.conf.new

 

Som for meg, var en mye raskere og enklere metode å få opp X på når jeg brukte Slackware. Nå kan det hende det er en svakhet ved dette jeg ikke vet om, men hos meg har det fungert 100%

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha? Men det var en som nevnte at jeg skulle legge inn nVidia driverne! Det hørtes ikke så dumt ut, i og med at det er skjermen som er problemet. Men er dette nødvendig? Er det noen som har hatt samme problemet? Evt, hvordan legger jeg inn drivere? Jeg kan jo ikke laste dem ned, hvis jeg ikke har noen internett leser og slikt og laste dem ned med!

 

jeg er langt ifra noen ekspert i linux, heller nybegynner, så om noen kunne forklare dette så enkelt som mulig, hadde det vært fint.:D

 

MVH

Lenke til kommentar

Du har lynx, en tekstbasert nettleser. Skriv "lynx www.nvidia.com" og naviger deg frem. Selv om det er en del ting Lynx ikke støtter, takler den hjemmesiden til nvidia. Eventuelt, skriv "wget http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x...-pkg1.run".

Funker også. Da laster du filen direkte ned på maskinen.

Du kjører denne filen ved å skrive "sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-7174-pkg1.run".

 

Edit: direktelinken til filen ble litt kortet ned. Hold musen over linken til filen, så ser du hele banen nederst i statuslinjen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
hehe, bare lurer på en ting.. er det no vitkig hvor jeg innstallerer driverne eller no sånt? hakke testa enda se..

 

Og en annen ting, når jeg ska redigere den conf fila, og legge inn Driver "nvidia", hva skriver jeg da?

For å installere driveren så skriver du: sh filnavn

 

Post xorg.conf filen din her så kan jeg fortelle deg nøyaktig hvor du skal legge inn "nvidia".

Lenke til kommentar

okey, men hvertfall! Jeg klarte fint å innstallere driverne, samt å aktivere dem ved å redigere xorg.conf fila i Pico.

 

Nå er jeg ett skritt nærmere.. Når jeg nå skriver "startx", får jeg ingen feilmeldinger opp, skjermen blinker og flimrer noen ganger,før den blir mørk-blå, uten no skrift på skjermen eller noe form for aktivitet.

 

hehe, vanskelig det her gett..

 

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Nå er jeg ett skritt nærmere.. Når jeg nå skriver "startx", får jeg ingen feilmeldinger opp, skjermen blinker og flimrer noen ganger,før den blir mørk-blå, uten no skrift på skjermen eller noe form for aktivitet.

Kjør "kdm" (i konsollen). Hvis du får en melding om at den allerede kjører, kjør "killall kdm" og "kdm" igjen.

Lenke til kommentar
altså, nå har jeg prøvd dette med knoppix, men jeg finner ikke xorg.conf fila! jeg så under /etc/X11/xorg.conf og sånn, men den lå ikke der!

 

Mulig jeg må være logga inn som root, men jeg aner ikke hva root passordet er, etter jeg skriver "su" i console.

Uh. Where to start..

For å bli root i Knoppix, kan du bruke kommandoen sudo su.

Også, i og med at du bruker knoppix, må du mounte slackwarediskene for å få tilgang til slackwares xorg.conf. Knoppix har sikkert funnet slackdiskene av seg selv.

Det blir da noe sånt som /mnt/hda/etc/X11/xorg.conf

 

Og knoppix skal da ha en xorg.conf den også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...