Gå til innhold

Slackware 10.1 Install Problemer!


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Jeg har tidligere lest mye om Slackware og Linux, og igår da jeg fikk den nye "hardcore" PC'n min, brente jeg Slackware 10.1 DVD'n på en DVD-R plate, og den bootet helt fint opp.

 

Men! Da jeg skulle partisjonere opp hardisken med CFDISK programmet, fikk jeg opp en feilmelding, som lyder slik:"The harddisk is not writable" eller no lignende! Jeg prøvde mange ganger, med forskjellige kernels, men prøvde i utgangspunktet med SATA.i imaget, da PC'n min har en S-ATA Seagate Barracuda 250gig harddisk.

 

Jeg prøvde også å partisjonere med PartitionMagic programmet til Windows, men da fikk jeg beskjed om at dette bare var "Trial version", samt en masse

kjøps-informasjon.

 

 

Hadde satt veldig stor pris på om noen hadde en eller flere evt. løsninger på problemet!

 

På forhånd, Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey folkens, takk for så rask respons! Fikk til oppsett og slikt ved å skrive CFDISK dev/sda, istedet for bare CFDISK.

 

Men! Når jeg skal boote linux nå, etter å ha valgt Linux fra oppstarts menyen til LiLo, så får jeg en feilmelding som sier: "Kernel Panic, try the intit= option" eller no ganske så likt.

 

Hvordan fikse dette?

Lenke til kommentar

Hvis du har gjort alt riktig i installasjonen, er det ingen grunn til at du skal få kernel-panic rett etter installasjonen. En kernel-panic kan kun løses ved reinstallasjon av systemet hvis du ikke har flere alternativer i LILO. Forresten, jeg skrev en Slackware-guide som omhandler nettopp installasjon av systemet, samt installasjon av programmer, samt oppgradering til en ny kjerne. Følg installasjonsprosedyren i guiden, og du vil bli helberget. Jeg skrev den så detaljfull som mulig.

Lenke til kommentar

hei ja, reinstallerte med nye partisjoner og slikt, og nå fikk jeg det endelig til..

Men ett problem kommer skjelden alene..

 

Nå får jeg logga inn og slikt i oppstarten, men når jeg skriver "startx", eller "startkde", får jeg en masse skrift opp, samt noen feilmeldinger som sier "fatal error" osv. Med andre ord, jeg kommer ikke inn på selve interfacet/kde.

 

 

Noen forslag?

 

PS: Jeg har lest din og flere innstallasjons guider.

Lenke til kommentar

Takk for tipsa! Jeg gjorde slik du sa, og gjennomførte xorgconfig'n, men jeg får fortsatt "Fatal error" når jeg skriver "startx"! Hva i alle dager kan være feilen? Noen som har noen anelse, eller vært borti no lignende?

 

 

PS: "Fatal error: No screen found"<--Jeg har kjørt config'n sikkert 100ganger, men finner fortsatt ikkeno skjerm når jeg skal starte X.

Endret av Petter3k
Lenke til kommentar

jeg har et Geforce 6600Gt skjermkort, som jeg bruker med en 17" LCD monitor.

 

Jeg har valgt GeForce instillingene i config'n, så problemet skulle ikke ligge der.

Men jeg aner jo ikke hva dem andre innstillingene er da, f.eks "sync-raten" og alt det der.

 

Kan noen gi meg noen forslag til hva jeg ska skrive på de?

 

 

MVH

Lenke til kommentar
En 17" LCD skjerm har en oppløsning på 1280x1024. Da blir HorizSync 31.5-64.3 og VertRefresh blir 50-70.

Kjem jo an på?

 

F.eks om ein køyrer DVI eller VGA, og kva som er maks oppdateringsfrekvens. Eg har 17" LCD som køyrer 1280x1024 og den har:

 

HorizSync 30-66

VertRefresh 59-61

 

Frå manualen til skjermen.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
En 17" LCD skjerm har en oppløsning på 1280x1024. Da blir HorizSync 31.5-64.3 og VertRefresh blir 50-70.

Kjem jo an på?

 

F.eks om ein køyrer DVI eller VGA, og kva som er maks oppdateringsfrekvens. Eg har 17" LCD som køyrer 1280x1024 og den har:

 

HorizSync 30-66

VertRefresh 59-61

 

Frå manualen til skjermen.

Såklart det kommer an på hvilken oppdateringfrekvens skjermen bruker. Men de verdiene jeg skrev er default verdi som fungerer på de fleste 17" LCD skjermer.

 

BTW: Det er egentlig det samme hva man skriver bare verdiene er over hva skjermen klarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...