Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva har du i snitt karakter?!


  

772 stemmer

  1. 1. Hva har du i snitt karakter?!

    • 1 - 1,4
      6
    • 1,5 - 1,9
      3
    • 2,0 - 2,4
      3
    • 2,5 - 2,9
      20
    • 3,0 - 3,4
      36
    • 3,5 - 3,9
      117
    • 4,0 - 4,4
      181
    • 4,5 - 4,9
      206
    • 5,0 - 5,4
      148
    • 5,5 ->
      52


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil du si du kommer bedre ut av det karaktermessig i det amerikanske systemet enn i det norske? Har hørt at de satser mye på f.eks multiple choice prøver etc?

mja... tror nok mye er motivasjon, er iallefall mye lettere aa lese til proever om greier du er interessert i. Naar det gjelder proever er det mye forskjellig. Noen har multiple choice, men de er som regel vannskeligere enn vanlig define proever, i U.S. History f.eks har vi en kombinasjon av MP med 25 tall og bokstaver, noen vanlig MP, en del define + en 3-2-5 essay paa hver proeve.

Lenke til kommentar

Det amerikanske systemet er ikke strengt normalfordelt på C slik som i norge da.. Det er det som er litt trist med globalisering og forskjellig bruk av karaktersystemer. Hvis en i norge skal konkurrere om arbeidsplass i en bedrift i USA og karakterene hans stiller på lik linje som deres ville det være veldig urettferdig, men det blir ofte det siden arbeidgiveren ikke setter seg inn i hva karakteren vil si.

Endret av zimen
Lenke til kommentar
Det amerikanske systemet er ikke strengt normalfordelt på C slik som i norge da.. Det er det som er litt trist med globalisering og forskjellig bruk av karaktersystemer. Hvis en i norge skal konkurrere om arbeidsplass i en bedrift i USA og karakterene hans stiller på lik linje som deres ville det være veldig urettferdig, men det blir ofte det siden arbeidgiveren ikke setter seg inn i hva karakteren vil si.

Naa ville ikke en norman normalt konkurere om en amerikansk arbeidsplass, men det er jo mer eller mindre normaltfordelt rundt C, er jo derfor de kaller det C - average. Paa de fleste skoler retter de etter prosenter som de gir karakter til, her er det:

 

100%: A+

95-99%: A

63-65%: D- (som er siste staa karakter)

 

saa det er ikke saa enkelt som mange tror.

Lenke til kommentar
Ungdomsskolen: 3.4

Grunnkurs byggfag: 3.8

VK1 tømmer første termin: 4.0

VK1 tømmer andre termin: har ikke fått enda men ting tyder på at det kan bli en all time low på meg :cry:

går GK byggfag no, og har eg 4,2 i snitt på første termin, men tror det kommer til å stige no til denne gangen :)

Lenke til kommentar
Det amerikanske systemet er ikke strengt normalfordelt på C slik som i norge da.. Det er det som er litt trist med globalisering og forskjellig bruk av karaktersystemer. Hvis en i norge skal konkurrere om arbeidsplass i en bedrift i USA og karakterene hans stiller på lik linje som deres ville det være veldig urettferdig, men det blir ofte det siden arbeidgiveren ikke setter seg inn i hva karakteren vil si.

Naa ville ikke en norman normalt konkurere om en amerikansk arbeidsplass, men det er jo mer eller mindre normaltfordelt rundt C, er jo derfor de kaller det C - average. Paa de fleste skoler retter de etter prosenter som de gir karakter til, her er det:

 

100%: A+

95-99%: A

63-65%: D- (som er siste staa karakter)

 

saa det er ikke saa enkelt som mange tror.

På skolen jeg gikk på var skalaen slik:

 

99-100% A+ (de insisterte på at det var egen karakter)

90+ A

80+ B

70+C

60+D

59- stryk (F)

 

slik som jeg oppfatter det i norge er det

 

100% 6

85+ 5

65+ 4

45+ 3

25+ 2

under dette 1 eller 0 alt etter hvor synd læreren synes på deg..

 

mulig jeg tar grovt feil, eller det var slik på skolen min, men ikke på din. I norge setter jo lærerne karakterene nesten helt etter hva de selv føler. Det var helt annerledes i usa hvor du fikk en poengsum som det gikk helt klart frem hvordan du hadde fått. Mye mer motiverende å lese til en prøve når du vet du får resultater.

Lenke til kommentar

De ble helt sjokkert når jeg fortalte at vi måtte skrive stiler, så kravene der er litt lavere, på en måte. Ikke i matematikk, men i alle andre fag. Så det er lettere å få over 60% i usa. Mye lettere.

 

Jeg fikk endel bedre karakterer i USA, og likte karakterdelen av skolesystemet der mye bedre. Som sagt, i norge er det

(hva læreren synes om deg (bevisst eller ubevisst) + hva du kan) = karakter

 

og i usa er det

Hva du kan = karakter.

 

Gjør veldig stor forskjell på motivasjonen til å lese. Det er dritkult å få A på fysikkprøve. :w00t:

 

Men savnet litt å skrive stiler. Det lengste sammenengende jeg måtte skrive var en halvside. :thumbdown:

 

Jeg liker egentlig det norske skolesystemet best, vi lærer mer her, men skulle ønske de brukte amerikansk karaktersetting med tydelige poeng. Utenom på stil da.. :thumbup:

 

Og en irriterende ting med USA: De har ikke klasser. Man er i samme klasse som alle 200 på samme trinnet. Mye bedre miljø i en norsk klasse når man går med de samme folka i 3 år.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...