Gå til innhold

Anbefalt bitrate for AAC (MP4)?


Anbefalte innlegg

Jeg har investert i en Nokia 6230i. Den skal visstnok støtte både MP3 og AAC, og derfor lurer jeg på om jeg vil spare mye plass på å konvertere mine MP3 over til AAC? Hvilken bitrate bør jeg satse på for å få akseptabel lyd som tar liten plass?

 

For meg er MP3 128kbit med joint stereo helt akseptabelt hvis jeg har trangt om plassen. Hva vil da bitraten på en AAC fil med tilnærmet lik lydkvalitet være?

 

Noen som har gode kunnskaper om dette, eller hvet hvor man kan tilegne seg slik kunnskap?

 

Edit: Jeg har også hørt at det kan være forskjell på codec'en. Hvilken codec bør man i så fall satse på? Jeg bruker Easy CD extractor 7

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har investert i en Nokia 6230i. Den skal visstnok støtte både MP3 og AAC, og derfor lurer jeg på om jeg vil spare mye plass på å konvertere mine MP3 over til AAC? Hvilken bitrate bør jeg satse på for å få akseptabel lyd som tar liten plass?
Når du konverterer fra mp3 til AAC (kalles transkoding) vil alltid lyden i AAC-filen bli dårligere enn enn lyden i mp3-filen (også når du går fra f.eks 128kbps mp3 til AAC med høyere bitrate). Slik vil det alltid være når det er snakk om såkalte lossy format (mp3, aac, mpc, ogg vorbis...). Så, best mulig lyd, med en mp3 fil som utgangspunkt, får du ved å la den være som den er.

 

For meg er MP3 128kbit med joint stereo helt akseptabelt hvis jeg har trangt om plassen. Hva vil da bitraten på en AAC fil med tilnærmet lik lydkvalitet være?
Forskjellige formater har forskjellige problemer, så dette er et spørsmål det er umulig å gi et klart svar på, men AAC er jo nyere teknologi enn mp3, så noe lavere bør en nok forvente at en kan gå. Prøv deg frem. Alt etter mengden minne, telefonens avspillingskvalitet, kvaliteten på hodetelefonene og omgivelsene du skal bruke denne i, kan det nok hende du kan gå ganske lavt og fremdeles leve med lyden. En støyende buss er f.eks. ikke det letteste stedet å høre skille god fra dårlig lyd.

 

Noen som har gode kunnskaper om dette, eller hvet hvor man kan tilegne seg slik kunnskap?
Det beste stedet er uten tvil Hydrogenaudio. Der er det mye kunnskap å finne, ikke synsing og mening som på endel andre forum.

 

Edit: Jeg har også hørt at det kan være forskjell på codec'en. Hvilken codec bør man i så fall satse på? Jeg bruker Easy CD extractor 7

Du kan jo få en pekepinn her: Roberto's public listening tests page.

Siden AAC er såpass nytt, gjøres det fremskritt hele tiden, så hvilken enkoder en bør velge vil kunne endre seg over tid. iTunes/Quicktime er nok uansett et godt/trygt valg vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Takk for oversiktlig og analytisk svar! Skulle nesten tro du var ingeniør :D

 

For meg er det liten mulighet for å la MP3-filene være intakte, da de er kodet med en ganske høy bitrate. Jeg har 512MB til rådighet, og vil pakke mest mulig inn i den plassen. Jeg er klar over at jeg vil miste en del informasjon, men det vil jeg uansett hvis jeg skal gå fra en MP3 på 192kb/s til en MP3 på 128kb/s.

 

Jeg har nå konvertert 89 låter om til MP4 fra MP3. Jeg fant ut at MP4 med 110kbit/s var ganske lik MP3 på 128. Jeg har derfor satset på dette filformatet. Jeg skal prøve det en stund nå og se hvordan jeg liker det. Jeg kan ikke si at jeg har så godt lydøre, så på mine orginale Nokia-høretelefoner vil jeg neppe høre stor forskjell på transkoding.

 

Takk for linkene. Skal sjekke dem ut!

Lenke til kommentar
Takk for oversiktlig og analytisk svar! Skulle nesten tro du var ingeniør :D

Velger å ta det som et kompliment, siden det var ikke så langt unna sannheten... :)

 

Jeg har 512MB til rådighet, og vil pakke mest mulig inn i den plassen.
Ville nok gjort det samme selv.
Lenke til kommentar

Det var ment som et komplement :yes:

 

Da jeg postet forrige posten begynte jeg å overføre mine 354 MB med musikk over IR... Jeg visste at det kunne ta tid, men jeg har bare kommet halvveis i overføringen, og flere timer har gått. Kanskje en ide å invistere i USB-kabel? Ja, tror det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...