Gå til innhold

winxp finner ikke sata disken, spesiell!


Anbefalte innlegg

Og ja jeg har lastet drivere og BIOS'en finner disken.

 

Jeg hadde 1 Sata disk som systemdisk i maskinen som har virket glimrende i snart ett år. Plutselig fikk jeg BSOD og maskinen bare restartet etpar ganger. Nå får jeg meldingen:

 

lsass.exe - system error

 

"object name not found"

 

ingen winxp pålogginsskjerm eller noe, kun denne advarselen. Jeg er klar over at dette kan være sasser ormen, derfor har jeg prøvd å løse problemet med å installere winxp på en av mine gamle PATA harddisker, med win xp SP2 på, dette er nå gjort og maskinen er oppe å går igjen, bortsett fra at winxp nå ikke finner SATA disken som jeg har lyst å reparere ved å gå inn å slette filer og styre på, men den kommer altså ikke frem.

 

jeg har vært inne i administrative tools, men Sata disken vises ingen sted. Jeg har lastet ned SATA drivere fra VIA som er installert helt fint i den nye winxp installasjonen. BIOS finner både PATA og SATA diskene mine.

 

Mine speccs er:

 

AMD 64 3200+ 754pinners utgaven

 

1GB corsair ram, matchet par.

 

hovedkort: MSI K8T NEO (MS6702 v1.0)

MSI Core Cell

 

chipset:

Promise SATA 150

VIA VT 8237

 

Jeg kjører heller ikke RAID, selv om chipset og hovedkort støtter dette. Jeg har sjekket Symantec for sasser removal programmer, men disse får jeg ikke brukt, siden maskinen overhodet ikke starter opp på SATA disken min lenger. Sasser ormen skal som oftest gi deg 60 sek. før den gir deg en BSOD. Jeg fikk en checkdisk ved siste "ok" oppstart på SATA-disken som fikset noen orphaned files på maskinen, og det var etter dette at problemene begynte, og jeg er derfor ikke sikker på om det faktisk er sasser ormen som lager trøbbel.

 

Min siste mulighet er å slipstreame SATA drivere med winxp+SP2 og ta en recovery, er det noen som har prøvd dette, virker det OK???

 

Er det noen som har noen generelle råd å tips å gi meg angående alt dette???

 

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde faktisk et nesten like rart problem som deg her om dagen.

Disk dukka fint opp i BIOS

Disk dukka fint opp i Device Manager

Disk dukka IKKE opp i Disk Management

 

Funka faktisk etter kabelbytte!!

Nå hører det også med til historien at dette var en vanlig PATA disk.

 

Du skal ikke se bort i fra at du har med et hardwareproblem å gjøre.

 

Prøvd disken på annen port på kontrolleren?

Prøv å bytt kabel.

Har du mulighet til å teste disken på en annen SATA kontroller?

 

:thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Ha! Da har jeg funnet ut av alt selv, og jeg skriver svaret her, kanskje det hjelper andre en gang.

 

Det viste seg at jeg hadde feile drivere. Selv om det stod Via VT8237 på hovedkortet, så skulle jeg bruke Promise Fast trak 376/378 controller drivere.

 

Disse hadde jeg på diskett, og etter å ha gravet diskettstasjonen fram fra kjelleren, plugget jeg den i og installerte driveren. Men jeg måtte gjøre det "manuelt" i device manager i windows. Den automatiske installasjonen installerte RAID driverne som jeg ikke skulle ha, og det ble konflikt.

 

Altså, installere SATA IDE driveren manuelt i device manager (ikke la windows søke automatisk) Da poppet min sasser rammete disk frem med en gang!!

 

Nå laster jeg ned sasser removal tool fra symantec og renser maskinen.

 

Oppdatering kommer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...