Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL vs SHDSL?


Anbefalte innlegg

SHDSL har jo lenge vært "storebror" i DSL-famillien men etterhvert som hastighetene har blitt skrudd i været på ADSL (man får vel 8000/864) og ADSL2 er i ferd med å gjøre sitt inntog (som har en fart på rundt 25000/1500), er SHDSL i ferd med å bli overgått av lillebror?? Jeg har hatt SHDSL linje selv som jeg har vært utrolig fornøyd med, deilig å kunne sende i 250k/sec samtidig som man laster ned i samma farta. Men det å kunne laste ned i 800k (får man den farta med 8k adsl?) eller 2500k (om det er mulig med adsl?) oppveier jo at man "bare" kan sende i 100k?

 

Det jeg lurte på er om noen som har litt kjapp ADSL (eller ADSL2 om noen har det enda) kunne fortelle hvordan upload hastigheten påvirker nedlastningshastigheten. Husker med grøss å gru i "gamle" dager med 768/128 linje fra telenor, muligheten for å laste opp og ned samtidig var jo nærmest ikke eksisterende (ok, jeg overdriver litt).

 

Og er det noen med litt inside-information (eller noen som føler seg kvalifisert til å gjette litt) som vet om SHDSL hastighetene blir skrudd opp eller om det kommer noe annet snacks (VDSL kanskje? :D) for oss spesiellt interreserte som er villig til å bruke litt spenn på rask internett :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SHDSL kommer ikke til å bli skrudd på med det første. ADSL2+ kommer først. ADSL med venner er mer massemarked enn shdsl, så det er større konkuranse og tilbud av produkter der. Så mange produsenter og leverandører fokuserer på ADSLxx. Men det skjer ting på SHDSL også. Man bundler sammen flere trådpar for å få økt linjelengde og/eller båndbredde. 4,6Mbit er i salg i dag, dvs to trådpar. Det eksisterer løsninger for opptil 16MBit, men det har en pris som gjør at det er ganske uaktuellt for de aller fleste. Er i størrelseorden det man må betale for "gammeldags" fastlinje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...