leffi Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 I regnearket mitt har jeg mange arkfaner. Disse har jeg gitt individuelle navn. Det jeg nå ønsker er å hente ut arkfanenavnet ved hjelp av en funksjon, slik at jeg kan bruke det videre i andre funksjoner. La oss si at to arkfaner har navnene 200501 og 200502. Hvilken funksjon kan jeg dra bruke for å hente ut disse verdiene i selve arket. En har jo noe tilsvarende i utskriftsformat under topp- og bunntekst der det heter &[Tabulator], men jeg ønsker altså å hente ut denne verdien i regnearket ved hjelp av en funksjon. Jeg har forsøkt =CELLE("filnavn") og den henter inn både bane, filnavn og arkfane navn. Dermed klarer jeg å skille ut arkfanenavnet. Men denne er ikke statisk, og med det mener jeg at den forandrer seg ettersom hvilket ark jeg aktivt står i og omberegner. Dvs hvis jeg legger inn funksjonen på arkene 200501 blir det riktig. Legger jeg den så inn på 200502 så blir det også riktig. Men går jeg så tilbake til 200501, står det 200502 der også. Hvis jeg så beregner (F9) endrer den seg til 200501, men da står det 200501 i arket 200502 også... Noen tips? Jeg har forresten norsk Excel 2000.
Mistar Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 Hei, håper jeg skjønner spm riktig; =SUMMER(Ark1!A14:A17) Denne la jeg inn på Ark2, for å summere a14 til a17 på ark1.
leffi Skrevet 29. april 2005 Forfatter Skrevet 29. april 2005 Takker for svar, men da har du forstått spørsmålet feil. Litt uvanlig spørsmål som jeg tenker veldig få har vært borte i forsåvidt. Veldig vrient å formulere så det blir forståelig også... Legger ved et bilde her for å prøve og vise litt. Jeg vil altså hente arkfaneverdiene via en formel inn i en celle i regnearket.
Knast Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 du skal ha en arkfaneverdi (eks 200502) inn i en celle i et annet ark (200501)?? for å hente arkfane navnet må du definere arkfanens navn i formelen... :/ skjønner ikke poenget med det i såfall.. har jeg skjønt det riktig?
leffi Skrevet 29. april 2005 Forfatter Skrevet 29. april 2005 (endret) Ja, det ser ut til at du har skjønt spørsmålet Jeg vil da legge arkfanenavnet 200501 inn i feks celle A1 ved hjelp av en formel, men i samme ark. Endret 29. april 2005 av leffi
Knast Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 kan du ikke bare skrive arkfanenavnet? hadde en slik funksjon verdien er "name!(name)" men du må vel ha en slags vis kommandu først.. noe sånt men denne virker ikke: =vis(ark1!name) men du må uansett skrive "arknavn!funksjon" så hvorfor ikke bare skrive arknavnet i klartekst?
leffi Skrevet 29. april 2005 Forfatter Skrevet 29. april 2005 Ja, nei den funket ikke. Jeg kan skrive arkfanenavnet inn i regnearket, men dette er en del av en større sammenheng og ikke bare ett ark, og igrunn bare et eksempel. Jeg ønsker at cellen skal være variabel mtp arkfanenavnet slik at det bl.a. ikke blir så mye og mange steder og endre. Det minimerer også følgefeil i regnearkene. Variabler er da bedre og sikrere enn faste verdier.
Harald Staff Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 =DELTEKST(CELLE("filename";A1);FINN("]";CELLE("filename";A1))+1;250) eller engelsk =MID(CELL("filename",A1),FIND("]",CELL("filename",A1))+1,250) Merk at fila må være lagret til disk for at denne skal returnere noe. HTH. Beste hilsen Harald
schjell Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 (endret) Dette bør kunne gjøres ved hjelp av macroer. Denne linken har en grei løsning på problemet (hvis jeg har forstått riktig) http://exceltips.vitalnews.com/Pages/T0225..._Tab_Names.html Linken beskriver hvordan en gitt celle automatisk gir navn til en arkfane. Edit: Mulig dette beskriver en omvendt løsning siden du spør etter en måte å få arknavnet automatisk kopiert til en celle. Endret 4. mai 2005 av schjell
schjell Skrevet 4. mai 2005 Skrevet 4. mai 2005 Et like greit alternativ er å legge inn et tillegg i excel. Dette heter Morefunc og du finner det her: http://xcell05.free.fr/ Med dette installert så kan du hente frem nye funksjoner og bruker du funksjonen =Sheetname(0) så får frem navnet på arkfanen i cellen. Hvordan dette virker hvis du må dele regnearket med mange andre som ikke har dette tillegget installert vet jeg ikke, men antakelig så er dette makroer som følger regnearket. Håper noen av disse tipsene kan hjelpe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå