Gå til innhold

Ungdom og bruk av alkohol


Anbefalte innlegg

Jeg ble 18 i september i fjor, og det største alkoholinntaket jeg noensinne har hatt på en kveld er 2/3 liter øl (etter jeg ble atten), og ett glass vin (hos en fransk familie i Frankrike). Det er absolutt ikke umulig å unngå å drikke i ung alder. Nå har russetiden startet, og jeg kommer vel snart til å drikke. Problemet er at mens nesten alle i klassen har flere års erfaring med hva kroppen tåler og har en drikkekultur allerede, så står jeg på bar bakke. Det får meg til å føle meg litt utenfor på mange måter.

 

Med denne posten vil jeg påpeke noen av ulempene med å ikke drikke sånn som 'alle' andre. Merk at jeg overhodet ikke angrer på de valgene jeg har gjort, men dere burde være klar over at det ikke bare er positive sider ved null-alkohol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ole Johan, som jeg sa til deg i den forrige tråden... Slutt å være så forbanna godtroende! Du må gjerne tro at moralen og loven blir prioritert øverst på lista hos hver enkelt, men der tar du sannelig skammelig feil!

 

Jeg er myndig, jeg har lov å drikke hva jeg vil drikke, og synes igrunn det er helt greit. Jeg ser derimot ikke ned på de som er mindreårige som drikker, jeg kaller de ikke tapere fordi de nyter litt alkohol, slik du presterte å gjøre. Folk har lov til å ha egne meninger og holdninger, det er det som skaper ett samfunn. Å nekte folk å ytre egne holdninger/meninger vil være å skape ett anarki. Folk ville gått bananas. Det er sunt at enkelte mindre lovbrudd blir begått - Verden er ikke A4! Den er heller ikke SVART-HVITT! Jeg har flere venner som i en alder av 18 og 19 nøt alkohol i USA og måtte sone 40 dager samfunnstjeneste for det. Vil du at det skal bli slik i Norge også? At hver enkelt fillesak blir tatt opp i retten, hvor du skal bli dømt nord og ned, for så å få ødelagt livet ditt for å ha kastet tyggipapir på fortauet hvor du ikke skulle?

 

Neppe!

 

Jeg hører hva du sier, men jeg synes at dine argumenter og synspunkter blir altfor svake i denne sammenheng, spesielt når du dikter dine egne lover, slik som i den forrige tråden, at en 18-åring ikke har lov å nyte alkohol pga høyere alkoholprosent. Loven har definert alkohol som alkohol - Ikke flere grader av den. Dette gjelder kun salg, mottak og skjenking! KALL EN SPADE FOR EN SPADE!!

 

Jeg håper jeg slipper å høre meg usaklig fra deg, og inntil du finner noe saklig bør du kunne dokumentere det. Du driter ikke ut meg eller noen andre her inne, bare deg selv. Er det noe du vil ta opp personlig med meg, ser jeg gjerne at du sender meg en PM, fordi jeg orker ikke flaming her på forumet. OK?

 

Ser frem til en hyggelig natt til 1. mai hvor jeg skal på nyttårsfest (Elkjøp har avvikende regnskapsår, så vårt nyttår begynner 1. mai, hehe :)) - Jeg har også planlagt å drikke litt alkohol, røyke litt tobakk og på toppen av det hele ha det moro! Slå den OJ!

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at unge under 18 år burde drikke. Tvert imot. Respekt av de som ikke gjør det før de er 18.

Da har jeg bare to år igjen før jeg får din respekt, da... :p Helt sant; jeg er 16 og har aldri drukket en dråpe alkohol. Om det gjør meg et bedre eller dårligere menneske aner jeg ikke, men jeg føler ikke at jeg savner noe. Burde jeg det?

...med andre ord har du hans respekt

Lenke til kommentar

Loven om alkohol er i det offentligerom, man kan få en drik av "pappa" på kvelden uten at dette er ulovlig.

 

Jeg synes det er greit at 16-17 åringer dirkker alkohol. Den flatfylla som noen har er jo ikke representativ for alle som er under 18 som drikker heller. Men når du er ung å drikker er det ikke like lett å vite sine egene begrensninger så det blir mange fulle 16åringer på hjemme fester, men det lærer de av.

Det er flere som er 16 år og tar seg noen øl til grillmaten uten å bli fulle. Så vil de ta en pils, så kan dem gjøre det.

 

Selv om man er 16 og drikker litt betyr ikke det at du har lav moral eller noe sånt, det blir som dumt å rakke ned på sånne ting. Er du 16 år og bedt på en fest er du tar med noen rusbrus, er man ikke noe dårligere en Ole Johan som sitter hjemme og surfer på internett.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
eg mener at de som begynner å drikke seg kake, selv om det så er ETTER de er blitt 18 beviser at det har lav moral og dårlig dømmekraft..

 

Hvorfor har man dårlig dømmekraft og lav moral hvis man blir full? Så hvis du blir full en gang da, så har du dårlig dømmekraft og lav moral?

 

Hvis man liker og sitte å ta noen pils ved ute peisen en sen sommerkveld med venner, og selskapet er godt å de blir noen pils for mye, har man også da dårlig dømmekraft og lav moral?

Lenke til kommentar

Synes loven slik den er nå er ganske grei, men det gjør ingenting å ha litt erfaring med alkohol før man er 18.

 

De fleste jeg vet om som debuterte seint med alkohol er de som drikker seg mest full og har minst kontroll. De har rett og slett ikke peiling på hvordan de skal kontrollere seg selv. Da er det bedre å ha et par dårlige fylla når du er 16-17 så har du ihvertfall bedre kontroll til seinere, når alkohol faktisk er en del av hverdagen.

 

Litt leit å sitte på en firmafest og ikke ha litt kontroll på alkohol, ganske lett å få sparken for noe sånt. Heller greit å drite seg ut blant venner når du er mindreårig, det er nå min mening ihvertfall hehe.

Lenke til kommentar
Da er det dårlig dømmekraft, kengdal

Og hvis du har lyst til å drikke deg full og fullt ut ser konsekvensene så er det fremdeles dårlig dømmekraft?

 

Det er da ytterst skjelden en slik episode for varige konsekvenser for noen i det hele tatt. 1 kveld og det er glemt (minner litt om noe annet... hmm . :whistle:).

 

Er liksom ikke noe samfunnsmessig eller personlig krise om noen drikker seg full og det får som regel _ingen_ konsekvenser. Så jeg ser ikke helt hvor den dårlige dømmekraften kommer inn.

Lenke til kommentar
Synes loven slik den er nå er ganske grei, men det gjør ingenting å ha litt erfaring med alkohol før man er 18.

 

De fleste jeg vet om som debuterte seint med alkohol er de som drikker seg mest full og har minst kontroll. De har rett og slett ikke peiling på hvordan de skal kontrollere seg selv. Da er det bedre å ha et par dårlige fylla når du er 16-17 så har du ihvertfall bedre kontroll til seinere, når alkohol faktisk er en del av hverdagen.

 

Litt leit å sitte på en firmafest og ikke ha litt kontroll på alkohol, ganske lett å få sparken for noe sånt. Heller greit å drite seg ut blant venner når du er mindreårig, det er nå min mening ihvertfall hehe.

Mulig det er realiteten i din vennekrets, men statistikken taler mot deg.

Lenke til kommentar
Jeg tror heller på åpenhet mellom foreldre og barn, snakke om drikking, når er det nok, hva bør man drikke/ikke drikke, etc... Ikke nekte barna, fordi det fører til at barna blir sure, og skal ta igjen på foreldrene. Da drikker de seg drita på pur faen, for å være "slemme" mot foreldra... (kjenner mange av de).

Bare så synd at dette ikke fungerer da. Alle undersøkelser viser at barn som får alkohol hjemme drikker tidligere og mer enn barn som ikke får alkohol hjemme. Det samme vil jeg tro gjelder "åpenhet". Hvis foreldrene forklarer ungene at de ikke bør drikke mer enn 8 øl, bør slutte å drikke når verden snurrer og at de bør drikke cola før de legger seg etter ei fyllekule så gir det et signal til kidsa om at det er fritt fram, helt greit, å drikke. Og da gjør de det.

Lenke til kommentar
Ole Johan, som jeg sa til deg i den forrige tråden... Slutt å være så forbanna godtroende! Du må gjerne tro at moralen og loven blir prioritert øverst på lista hos hver enkelt, men der tar du sannelig skammelig feil!

 

Jeg er myndig, jeg har lov å drikke hva jeg vil drikke, og synes igrunn det er helt greit. Jeg ser derimot ikke ned på de som er mindreårige som drikker, jeg kaller de ikke tapere fordi de nyter litt alkohol, slik du presterte å gjøre. Folk har lov til å ha egne meninger og holdninger, det er det som skaper ett samfunn. Å nekte folk å ytre egne holdninger/meninger vil være å skape ett anarki. Folk ville gått bananas. Det er sunt at enkelte mindre lovbrudd blir begått - Verden er ikke A4! Den er heller ikke SVART-HVITT! Jeg har flere venner som i en alder av 18 og 19 nøt alkohol i USA og måtte sone 40 dager samfunnstjeneste for det. Vil du at det skal bli slik i Norge også? At hver enkelt fillesak blir tatt opp i retten, hvor du skal bli dømt nord og ned, for så å få ødelagt livet ditt for å ha kastet tyggipapir på fortauet hvor du ikke skulle?

 

Neppe!

 

Jeg hører hva du sier, men jeg synes at dine argumenter og synspunkter blir altfor svake i denne sammenheng, spesielt når du dikter dine egne lover, slik som i den forrige tråden, at en 18-åring ikke har lov å nyte alkohol pga høyere alkoholprosent. Loven har definert alkohol som alkohol - Ikke flere grader av den. Dette gjelder kun salg, mottak og skjenking! KALL EN SPADE FOR EN SPADE!!

 

Jeg håper jeg slipper å høre meg usaklig fra deg, og inntil du finner noe saklig bør du kunne dokumentere det. Du driter ikke ut meg eller noen andre her inne, bare deg selv. Er det noe du vil ta opp personlig med meg, ser jeg gjerne at du sender meg en PM, fordi jeg orker ikke flaming her på forumet. OK?

 

Ser frem til en hyggelig natt til 1. mai hvor jeg skal på nyttårsfest (Elkjøp har avvikende regnskapsår, så vårt nyttår begynner 1. mai, hehe :)) - Jeg har også planlagt å drikke litt alkohol, røyke litt tobakk og på toppen av det hele ha det moro! Slå den OJ!

Jeg er ikke godtroende. Moralen og loven bør bli prioritert høyest blant folk. Jeg kommer ikke med noe usaklig og jeg driter ikke ut meg eller noen andre. Greit for meg at du skal drikke og røyke på nyttår og 1. mai, for du er tross alt myndig.

 

Et spørsmål til dere som er under 18 år og har planer om å drikke:

Er det så forferdelig vanskelig å vente de få årene til dere blir 18 år med å drikke alkohol, eller bare må dere ha den nå?

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
Idioter og annet pakk (Hylo, nr.4 og _Julenissen_) som ikke har noe konstruktivt å tilføre tråden, kan dra seg til helvete og vekk her ifra.

Eg synes denne, samt posten før denne ikke tilfører tråden noe konstruktivt. (tar du poenget?)

 

On Topic:

De som drikker seg dritins slik at de på pumpes eller at de ødelegger for andre er svært uansvarlige ja, men hvis du drikker og det skader noen så er det vel ikke så gale? :shrug:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Idioter og annet pakk (Hylo, nr.4 og _Julenissen_) som ikke har noe konstruktivt å tilføre tråden, kan dra seg til helvete og vekk her ifra.

Eg synes denne, samt posten før denne ikke tilfører tråden noe konstruktivt.

 

Nei, det var ikke meningen heller.

 

...men hvis du drikker og det skader noen så er det vel ikke så gale? :shrug:
Jo, hvis man er under 18 år.
Lenke til kommentar
...men hvis du drikker og det skader noen så er det vel ikke så gale? :shrug:
Jo, hvis man er under 18 år.

Fordi?

 

Idioter og annet pakk (Hylo, nr.4 og _Julenissen_) som ikke har noe konstruktivt å tilføre tråden, kan dra seg til helvete og vekk her ifra.

Eg synes denne, samt posten før denne ikke tilfører tråden noe konstruktivt.

Nei, det var ikke meningen heller.

Går du under "Idioter" eller "annet pakk"?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...