Gå til innhold

Nokia enerett på Carl Zeiss optikk i 5 år!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ihvertfall vil kameraene til Nokia i 5 år fremover være skarpe med Carl Zeiss linser.

 

- For det første blir det mye skarpere bilder med optikken i Nokia N90 som har autofokus. For det andre blir fargegjengivelse bedre. For det tredje slipper man støy i bildets kvalitet, sier Tuula Rytilä-Uotila fra Nokias multimedieavdeling.
Lenke til kommentar

Jeg tror det er forbannet likegyldig hvilken optikk som står i en mobil. Det er jo ikke optisk zoom, eller noen form for avanser fokus, så hvorfor er da CZ så ettertraktet på mobilsiden???

 

Carl Zeiss er en merkevare på lik linje med SE, Nokia, Nike, McDonalds, Coca cola ...osv. I verste fall vil nokias avtale med CZ bli fordyrende på deres mobiler.

 

Det kan bli spennende å se hva utfallet blir :D

Lenke til kommentar
..

Merk at avtalen gjelder for fem år.

 

I andre deler av verden finnes det mobiler med flere ganger optisk zoom og 7 megapiksler. Si meg ikke at hvilken optikk som står bak det er forbannet likegyldig.

 

Om 5 år, tror du kameraer i mobiler er som i dag? Sannsynligvis er de vel på 10 megapiksler minst, og da er nok optikken bak de megapikselene temmelig viktig.

Lenke til kommentar
Det er nok heller ikke slik at alle mobiler fra nokia vil komme med optikk fra zeiss, sannsynligvis bare prestisjemodellene. Uansett er ikke zeiss den eneste produsenten av god optikk, så jeg ser ikke på dette som noe problem. pentax og mange andre kan fremdeles lage linser :)

Helt klart...

En egen sak er vel at Carl Zeiss ønsker litt valutta i pungen når Nokia har et kamera med Carl Zeiss optikk.

Om det står Carl Zeiss eller ikke bør ikke ha noe fryktelig å si for kamerakvaliteten; så lenge linsen er god ;)

Lenke til kommentar

I mitt miljø er det ingen som lenger bruker Nokia. Dog hadde alle Nokia på 90 tallet.

 

Men mye problemer med de mobilene vi har hatt har medført at vi har skiftet merke. Jeg vil tro trenden er lik i andre miljøer.

 

HAr ikke salgstallene til Nokia, men vil tro de stuper.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at nokia sliter med salgstallene. Alle jeg kjenner har SE eller Samsung. Jeg kjøpte meg den nye Nokia 6230i i går på grunn av store problemer med min bedritne SE K500, som jeg har vært plaget med i 4 måneder (hvorav 1 mnd på verksted).

 

Jeg jobber i en elektronikkbutikk, og har i den senere tid opplevd at det er mye problemer med SE, mens Nokia overraskende nok har klart å få gode telefoner for tiden. Men den største oppdagelsen jeg har fått er følgende: Kjøper du billig, får du dårlig kvalitet :D

Lenke til kommentar
..

Komme med slike påstander synes jeg blir for dumt, spesielt når du baserer dem på hvilke mobiler som selges i ditt miljø.

 

I Norge f.eks. er SonyEricsson størst, men på verdensmarkedet ligger de på 6., da blir det for dumt å sammenligne med eget miljø.

 

På 90-tallet hadde vel Nokia utrolig store andeler av markedet. Nå ligger de på ca en tredjedel, og har ligget der ganske stabilt siste få årene og kvartalene.

 

Som sagt, blir alt for dumt å kalle en produsent for en fallende stjerne basert på hvem som har Nokia i ditt miljø.

 

Dere andre som lurer på salgstallene; Søk på kvartalsresultat eller lignende på amobil for artikler om Siemens, SE, Motorola, Samsung og Nokia sine resultater i kvartal 1.

Lenke til kommentar
Men den største oppdagelsen jeg har fått er følgende: Kjøper du billig, får du dårlig kvalitet :D

Velkommen etter... Dette gjelder naturligvis alt annet enn mobilbransjen også. Stemmer nok ikke ved 100% av tilfellene, men en generell pekepinn er at man får det man betaler for... :)

Lenke til kommentar
Om 5 år, tror du kameraer i mobiler er som i dag? Sannsynligvis er de vel på 10 megapiksler minst, og da er nok optikken bak de megapikselene temmelig viktig.

Hva i all verden skal man med 10 megapixler på en mobil? De færreste trenger å bilder i A2 (ca?) størrelse. Jeg vil si at en mobil med 2 megapixler, bedre optikk og optisk zoom er å foretrekke.

 

Øyvind Dahle:

Angående salgstallene for 2005 til de forskjellige telefonene. De ble publisert i Teknisk Ukeblad for en stund tilbake. Kan poste de når jeg kommer hjem senere, men jeg syns å huske at nokia hadde hatt en positiv vekst og SE solgte dårligere enn tidliger.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med tidligere år så hadde nokia solgt dårligere. Nokia har imidlertid en fordel, de spyr ut med billige, greie tlfer uten spesielt imponerende spesifiksajsoner som står til en pris deretter og dermed blir det folk kjøper mest av. SE har mye å lære her, billigmobilene deres har stort sett vræt noe dritt! Eks: t230/290 er blant de eneste billigmobilene under 1000-lappen fa SE. Nokia har flust med mobiler under og like over tusenlappen som imponerer meg mye mer med tanke på specs og hastighet. Er spent på samsung i tiden som kommer da de har begynt å selge klapp-tlfer til såvidt over 1000!

 

Litt avsporing men tilbake til hva saken egentlig dreide seg om: Jeg tror Carl Zeiss tar en stor sjanse ved å la nokia få enerett i 5 år, tviler på at sony liker dette. Om de i verstefall sier opp avtalen med Carl Zeiss på digitale kamera så kan fort ting snu seg...

Lenke til kommentar
Om 5 år, tror du kameraer i mobiler er som i dag? Sannsynligvis er de vel på 10 megapiksler minst, og da er nok optikken bak de megapikselene temmelig viktig.

Hva i all verden skal man med 10 megapixler på en mobil? De færreste trenger å bilder i A2 (ca?) størrelse. Jeg vil si at en mobil med 2 megapixler, bedre optikk og optisk zoom er å foretrekke.

Jeg snakker om på lang sikt, og det er vel ingen tvil om at på langsikt er det et formål å gi mobiltelefoner like bra kameraer som ordinære digitalkameraer.

 

Så, hva skal man med et digitalkamera med 10 megapiksler?

 

Personlig ikke så mye, jeg ville sannsynligvis satt kameraet på 4 mp, men muligheten er der.

 

Dagens beste kameramobil er på 7 mp. Jeg tviler på at det stopper der, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...