Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken TP kabel bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å strekke en kabel fra pc'n eller routeren på kontoret, opp på loftet og ned igjen i stua. Lengden på kabelen blir nok 20-30 meter.

 

Skal brukes til å få en dvd spiller i nettverk (trådløst er for buggete på spilleren).

 

Blir litt i tvil hvilken kabel jeg bør velge, krysset, eller ikke krysset?

 

Ser at det er en del forskjellige kabler å velge i, UTP patch, FTP patch.

Tenger helst en hvit fin kabel og kontakter.

 

Ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med de lengdene du snakker om her, så skal det godt gjøres at du finner ferdige lengder. Du kan bestille en customkabel fra et installasjonsfirma, men da må du vite mer nøyaktig lengde og om den skal være krysset eller ikke om du bestiller med ferdige RJ-plugger. Det å strekke en kabel med plugger på, er ofte upraktisk, og du står i fare for å ødelegge pluggen(e). De tåler ikke all veden av strekk. Så det beste er nok å bestille kabel uten RJ-plugger.

 

De eneste som jeg fant som solgte hvit UTP-kabel over 10 meter, er HPX. FTP er skjermet kabel, og er sjelden nødvendig, og bortkastet om termineringsutstyret ikke støtter dette. Et alternativ til hvit kabel, er å bruke en diskret liten kabelskjuler.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å strekke en kabel fra pc'n eller routeren på kontoret, opp på loftet og ned igjen i stua. Lengden på kabelen blir nok 20-30 meter.

 

Skal brukes til å få en dvd spiller i nettverk (trådløst er for buggete på spilleren).

 

Blir litt i tvil hvilken kabel jeg bør velge, krysset, eller ikke krysset?

 

Ser at det er en del forskjellige kabler å velge i, UTP patch, FTP patch.

Tenger helst en hvit fin kabel og kontakter.

 

Ideer?

Om jeg skjønner deg rett har du tenkt å først strekke kabelen opp, for så å legge enda en ned igjen? Hvis dette er tilfellet hvorfor bruker du ikke en switch nede for å slippe overflødig kabling?

 

Har selv 25 meter nettverkskabel opp til rommet mitt fra uttak i 1. etasje, noe som fungerer utmerket. Skal du ha dvd-spilleren koblet til en switch/router er det en slik kabel du søker. Skal du derimot koble den direkte til din pc (tungvint?) er det en slik du trenger. Trenger du en spesiell farge er det bare å lete litt rundt på ulike webshops, men har en grå kabel selv og denne synes knapt om man gjør skikkelig arbeid.

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...