Gå til innhold

Ny server ønskes.


Anbefalte innlegg

Heisann!!!

 

Jeg har vurdert å bygge en Server hjemme hos meg nå.

Min gammle FTP server som jeg bruker som en server begynner å bli litt vel dårlig siden det er en PIII 700 MHz med 1024 Mb ram og 500 Gb totalt med HDD plass.

 

Den konfigurasjonen jeg har sett på er med dette utstyret:

 

Asus NCCH-DR, E7210,Socket-604,Dual-Xeon

Intel Pentium 4 Xeon 3.0GHz PC800 Socket 604, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB ECC

Plextor DVD recorder PX-716SA SATA Retail (inkl. svart og hvit front)

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Seagate Barracuda 7200.8 300GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

Lian Li Fulltower PCV2100, Aluminium

 

Power supply har jeg fra før av som er en CHILL CP-400P Rev. 2.0

Jeg håper dette er greit oppsett men kom med forslag om endringer etc. Åpen for alt jeg. Har tenkt til å bruke de gammle diskene midlertidig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er snakk om kun Fil/FTP server, ser jeg ingengrunn til å bytte enda.

 

Skal den derimot stå med div. spill eller andre oppgaver på lan etc, så vil det ha en hensikt.

 

Problemet til den gamle servern din er ikke ren CPU kraft, men heller dårlig I/O. Noe noe som ikke forbedres stort ved oppgraderingen du har listet.

 

Vil du absolutt oppgradere til noe bedre, kan du alltids gå for en litt billigere celeron/sempron løsning. Det gir nesten samme I/O ytelse som oppsettet over om du ikke har tenkt å bruke en PCI-X kontroller med disker og RAID løsninger deretter.

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Spesifiser litt mer hva du skal bruke denne serveren til. For FTP / web-server har du maskin god nok. Kjøp flere evt harddisker. Om det er til spill, tja, da må du nok oppgradere til noe raskere. Da er det vel egenlig bare budsjettet som setter begrensinger, men det du har listet opp ser i så måte ok ut.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Vil be deg rette emnetittelen så den ihvertfall sier hva slags server det er snakk om.

 

Ellers er det bare å si at det var litt av en overgang. Uten å kjenne detaljene i serverbehovet virker dual Xeon umiddelbart som litt "overkill" hvis det fungerer sånn nogenlunde med en PIII pr. idag.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt til å bruke dem som en hovedserver her i huset.

Altså en applikasjons server, web server, ftp server, sus server, firewall.

Muligens sette den server PC'en jeg har idag tildette formålet med Linux kjerne.

 

Muligens litt encoding kan skje men ikke primært.

 

Skal ha noe som er bra. Den jeg har nå sliter litt.

 

Vi er bare en husstand så 5 brukere ja med giga lan.

Lenke til kommentar

Vel, ingen av de tingene vil gi noen spesielt load for CPU. Xeon blir derfor litt overkill, om du ikke skalere den for mange år fram i tid selvsagt :)

 

FTP belaster lite CPU, men noe minne og I/O.

Webserver, hovedsakelig minne.

Sus Server, noe minne og noe I/O

Firewall, svært lite av alt :)

 

Linux er også noe mindre ressusr avhenig og flinkere til å rydde opp etter seg.

 

Selvsagt, jo fetere server man har, jo mer moro er det, men jeg synes fremdeles Xeon er å kaste penger ut vinduet.

 

Min server er en AMD Athlon 754 3200+ 1MB Cache, 1024 RAM, etc etc.. med et par PCI RAID kontrollere med 11 disker tilkoblet. I/O er langt i fra fantastisk, men nå er det få brukere utenom meg her hjemme(ca. 40MB/s) :)

 

Servern kjører Slackware 10.1 og står som Web, File, FTP, Gateway, Firewall, Mail, VMware GSX, pluss andre små ting.. og normal load er 0.0 0.0 0.0, systemet bruker derimot en del minne, så 2Gb for ditt formål ville kanskje være greit. Oppetid er godt over 2 mnd'er nå, og hadde vært mer om det ikke var for oppgraderinger.

 

Jeg tror derfor du ville komme mye billigere unna om du går for et P4 eller AMD Athlon/Sempron system. Billigere minne, og billigere CPU gir rom for andre ting vettu :)

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at jeg skal kjøre Windows 2003 server med 64 Bit støtte. Men det skal ikke settes inn 64 bit helt ennå da men.

 

Jeg kan gå ned til å bare kjøre en Xeon i starten. Har sett litt på AMD 64 processor men de er dyrere enn Xeon processorene igjen og med mindre cache. En Xeon koster 2990,- da dette er med 2 Mb cache. Vis jeg går ned til 1 Mb cach så havner den på 2290,-

Dette er tenkt kjøpt inn rundt den tiden skattepenger og feriepenger kommer tilbake siden jeg får 15.500,- igjen fra skatten.

 

Vis noen der ute har andre forslag på oppsett så kom med det.

Lenke til kommentar

2MB eller 1MB cache på nyere Xeon har lite å si. Ser heller ingen oppgaver der du vil trenge den cachen. :)

 

Athlon 64 og P4 vil være noe kjappere når det kommer til ikke "server" oppgaver, som encoding, ftp og filserver etc. Mye cache og server/workstation prosessorer kommer først til nytte ved å kjøre div databaseløsninger og flerbruker systemer, eller tyngre grafiske ting. Det du til nå har listet som oppgaver vil kun være I/O avhengig.

Lenke til kommentar

Om du skal kjøre Linux, har du tilgang til mange fine software raid-løsninger som fungere helt ok - men disker burde være like for å få optimal ytelse.

 

Selve maskinen burde ikke være så rå, noe i rettningen av den under burde holde lenge.

 

EPoX EP-9NPAJ, nForce4, Socket-939 ATX, 4xSATA/ATA, GbLAN, DDR, PCI-Ex16

Varenr.: 307917

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Varenr.: 304047

 

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs

Varenr.: 300699

 

Bitspower Silent Strom CPU-Kjøler 120mm Fan Socket A/478/775/754/940, (12-24db)

Varenr.: 306555

 

Sapphire Radeon X300SE 128MB DDR PCI-Express, Tv-Out, Lite-Retail

Varenr.: 301234

Totalt: 5128

 

Som kabinett vil jeg anbefale enten Yeong Yang, eller Coolermaster stacker, alt etter hvilke behov du har for utvidelse.

 

Disker er helt opp til deg, men om du skal legge litt penger i disker etterhvert, så vil jeg anbefale å kjøpe et bedre raid-kort, ca 1500,-

NB! Sjekk linux støtte!! Mange kort har bare drivere til Redhat og Suse.

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Jeg har gått vekk fra Linux. Skal bruke MS Windows 2003 Enterprise.

Da dette er noe jeg har på skolen.

Kan være jeg setter min avpansjonerte server som en firewall med Linux.

Har ikke helt bestemt meg enda.

 

Hva med dette hovedkortet da MSI K8N NEO4 Platinum, nForce4 Ultra

Dette hadde dual gblan så.

 

Er denne processoren som er valgt her veldig bra eller?

Skal ha noe kraftig noe og den kan godt takle det med encoding av DVD filmer.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...