Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ramler inn og ut av trådløst nettverk (belønning)


Anbefalte innlegg

Hei alle kloke hoder på dette forum ;)

 

(Belønning venter den som kommer med tips som fører til løsning)

 

Jeg har liten erfaring med trådløse nettverk og har et problem som irriterer meg noe helt vanvittig!

 

Dama mi og 2 venninner bor sammen i leilighet i Stavanger. Her har de hver sin pc og bredbånd fra UPC.(ikke gidd å slenge dritt om upc, jeg vet de er elendige på det meste :) )

 

UPC modemet er viderekoblet til en trådløs router fra Topcom (Skyr@cer WBR 611) Nettverket er 802.11b

 

Den ene pc'en har innebygd trådløst nettverk og dette fungerer greit.

 

Den andre bruker et Topcom Skyr@cer PC-Card 3011b (PCMCIA) og fungerer også fint.

 

Den tredje maskinen er den dama mi låner av meg og er en Siemens Fujitsu Amilio D som jeg har fått fra jobb. Denne bruker også et Topcom Skyr@cer PC-Card 3011b (PCMCIA) og har fungert greit med internett til nå nylig.

 

Plutselig har denne maskinen begynt å ramle inn og ut av nettverket og dermed også internett. Den ramler altså ut av nettverket og kort tid etter kommer den inn igjen åsså detter den ut igjen like kort tid etter. Trenger vel ikke å si at dette er SINNSYKT irriterende!

 

Når den først er i nettverk er signalstyrken 100% så problemet ligger ikke her tror jeg. (Routeren står i samme stue som jentene pleier å sitte og bruke maskinene)

 

Jeg har prøvd og oppgradere firmware'en på routeren og dette gikk greit, men det løste ikke problemet.

 

Jeg har også lastet ned driver til Skyr@cer PC-Card 3011b

men vet ikke helt hvordan jeg gjør når jeg oppdaterer dette. Var ikke noen setup-fil for å installere denne og fikk beskjed om at windows ikke fant noe bedre oppdatering da jeg prøvde oppdatering gjennom "device-manager" og "update driver" (Og selvfølgelig bladde fram til der hvor oppdateringsfilene lå) Kanskje driveren som fulgte med kortet er siste versjon, men det synes jeg også er litt rart.

 

Dette ble en lang mail (som vanlig når jeg har problemer :ermm: ) men jeg håper jeg fikk lagt fram problemet på en forstålig måte. Det kan også nevnes at denne pc'en kjører windows XP Home Edition og jeg har kjørt windowsupdate og installert Service Pack 2 uten at noe har hjulpet. Jeg begynner å bli ganske forbanna lei meg her :cry:

 

PS: Jeg har også prøvd å bytte Skyr@cer PC-Card 3011b kortet med det som stod i den andre maskinen som fungerer fint, men akkurat det samme skjer så PCMCIA kortet er ikke ødelagt.

 

Da tror jeg endelig jeg har fått fram alt. Håper noen kan tipse meg om noe lurt her. Har som sagt liten erfaring med trådløst :(

 

(Belønning venter den som kommer med tips som fører til løsning)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også dette problemet fra tid til annen - signalstyrken faller plutselig så lavt at kortet logger seg av for så å stige igjen slik at kortet logger seg på igjen. Dette skjer mange ganger for timen - utrolig irriterende.

 

Det jeg har gjort når problemet oppstår er at jeg her gått i Device manager og avinstallert kortet/driveren. Deretter rebooter jeg PC'n og lar PC'n finne igjen kortet. Når veiviseren starter velger jeg manuell installereing/installere fra "diskett" og angir hvor siste versjon av driveren ligger. Dermed installeres denne og ting fungere som regel greit noen mnd igjen.

 

Problemet har det imidlertid med å komme igjen, spesielt hvis jeg gjør noen endringer i hardware. Har til nå benytter et SMC PCI kort i PC'n og en ASUS router. Har derfor skaffet meg et ASUS PCI kort i stedet i fall det er forskjellig trådløs-brikke som lager problemet. Installert for et par dager siden så det er for tidlig å si om dette hjelper.

 

Prøv dette, kanskje det hjelper hos damene også - ellers kan jeg jo ta meg en tur.. :tease:

Lenke til kommentar

Har hatt tilsvarende problem selv, men på utstyr av annet merke.

Løsningen til meg var å sette nettverkskortet til en fast hastighet, hos meg så satte jeg den til 54mps, siden routeren min hadde 54mps som høyeste hastighet. Tidligere så hastigheten på nettkortet til auto.

 

Opplevde også noe av de samme problemene når naboen satte opp sin trådløsrouter. Da begynte nettet mitt å hangle, pc'n mistet kontakt med router.

Løsningen da var å endre kanal for wireless i routeren.

 

Lykke til videre.

 

askare

Lenke til kommentar

en formatering er vel uaktuelt, så du kan prøve å slette enheten fra enhetsbehandling og starte pcn på nytt.

 

Når du innstallerer nye drivere så må du slette de gamle først, i legg til/fjern programmer i kontrollpanel (skru på klassisk visning for bedre oversikt) så ligger det muligens ting du kan fjerne relatert til driverene. (følger gjerne med egne konfigureringsprogrammer etc)

 

Du kan også prøve å skifte pcmciaport og se på strømsparing om den skrur av pcmcia.

 

Skift ut brannmuren i xp med en annen (zonealarm eller nis hvis du kjøper det)

Lenke til kommentar
Har også dette problemet fra tid til annen - signalstyrken faller plutselig så lavt at kortet logger seg av for så å stige igjen slik at kortet logger seg på igjen. Dette skjer mange ganger for timen - utrolig irriterende.

 

Det jeg har gjort når problemet oppstår er at jeg her gått i Device manager og avinstallert kortet/driveren. Deretter rebooter jeg PC'n og lar PC'n finne igjen kortet. Når veiviseren starter velger jeg manuell installereing/installere fra "diskett" og angir hvor siste versjon av driveren ligger. Dermed installeres denne og ting fungere som regel greit noen mnd igjen.

 

Problemet har det imidlertid med å komme igjen, spesielt hvis jeg gjør noen endringer i hardware. Har til nå benytter et SMC PCI kort i PC'n og en ASUS router. Har derfor skaffet meg et ASUS PCI kort i stedet i fall det er forskjellig trådløs-brikke som lager problemet. Installert for et par dager siden så det er for tidlig å si om dette hjelper.

 

Prøv dette, kanskje det hjelper hos damene også - ellers kan jeg jo ta meg en tur.. :tease:

hehe... skal prøve dette, så får jeg kontakte deg hvis et besøk blir aktuelt :D

takk for tips :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...