Gå til innhold

Omtale av Doom 3: Resurrection of Evil (PC)


Anbefalte innlegg

Hmmm, så akkurat lyd karakteren, den syntes jeg er helt på trynet, hva slags høytalere ble brukt her?

Sitter med et Sennheiser HD650 set og Audigy 4 Pro lydkort, aldri vært borti bedre lydopplevelse. Tar jeg ikke feil, så blir det også i RoE, som i Doom 3 tatt ibruk frekvenser som vi ikke kan høre med bare føle, noe som er med på å skape en nydlig stemmning.

Du har rett i at lyden i D3 er fabelaktig, men så er det jo Nine Inch Nails som står for den da! Noen ganger føltes maskinlydene som subtil musikk som snek seg inn i øregangen, fantastisk! Nå vet jeg ikke om NIN er involvert i RoE, men det de gjorde i D3 var genialt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er egentlig veldig enig med Malvado, selvom jeg ikke har prøvd ut Painkiller enda.

 

Men det er egentlig litt Off-Topic å snakke om hvilke spill som er bedre enn doom 3, vi vet alle at det er flere spill som er det, men greia her er egentlig en objektiv vurdering av Doom 3 og ROE.

 

EDIT : :p

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Vel jeg synes egentlig vanligvis at anmeldelser i det minste burde være mindre subjektive... ofte er de ALTFOR subjektive.. slik at en filmanmelder kan disse en knallgod film pga hans sære smak....

 

Uansett.... så drit i objektiv i posten min over da, så gir den nok mening for deg også.

 

EDIT : skrivefeil

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
"Et av fjorårets definitive spill på PC var uten tvil nettopp Doom 3"

 

Du har glemt et ord der... Beste, kanskje? Ikke at jeg er enig men...

Neida, det mangler ingen ord der. Det står definitive, ikke definitivt.

Dog, han har et lite poeng. At Doom3 definitivt er et spill er vell en litt unødvenig formulering... Hadde doom3 vert "...et av fjorårets definitvt [noe] spill..." så hadde formuleringen gitt litt mer mening, apart from the obvious. ;)

 

*pirk* ;)

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Vel jeg synes egentlig vanligvis at anmeldelser i det minste burde være mindre subjektive... ofte er de ALTFOR subjektive.. slik at en filmanmelder kan disse en knallgod film pga hans sære smak....

 

Uansett.... så drit i objektiv i posten min over da, så gir den nok mening for deg også.

 

EDIT : skrivefeil

En god anmeldelse er vell i det mindste erlig og bevisst at den er subjektiv på de punktene den er det. Totalt objektivt vil det jo uansett ikke kunne bli. Da kan man jo like godt bare lese specs og se på screenshots for å danne seg en mening.

 

Jeg tror fella som mange anmeldere går i (snakker ikke om artikkelen denne diskusjonen tilfeligvis befinner seg under) er at de ikke forklarer nok om hvorfor de synes enkelte ting, og vegrer å trekke inn seg selv som person fordi de frykter at det skal virke mindre objektivt. Gamer.no skribentene er i det store og det hele ganske flinke på dette synes jeg. Er det sånn at man opplever noe som kjipt, pga av at man er sånn og sånn som person, og man har nok selvinsikt til å skjønne det, bør dette komme frem av artikkelen også.

 

Gamer.no gutta er stort sett ganske flinke på dette, og denne posten er mer ment som et innskudd i en debatt som er en smule OT i denne sammenhengen.... :p

 

ok... i'll just shut up now. (alt for glad i å diskutere og snakke om ting :roll:)

Lenke til kommentar

Relativt agreed =)

 

Begrunnelser er viktige.

 

:thumbup:

 

EDIT :

 

Men for å si det slik :

 

Jeg mener at hvis en filmanmelder skal f.eks. trekke en film _ned_ pga personlig smak så bør han også vurdere de reelt gode og dårlige sidene av filmen, det er en rekke ting som er rent objektivt vurderbare, og de burde uansett danne et slags grunnlag i anmeldelsen. Oppå der igjen kan det komme et styrende subjektivt syn som kan vippe filmen eller spillet osv. i diverse retninger.

 

Men jeg mener at det ville være uholdbart å gi f.eks. en solid film en 1'er. Da ville det subjektive styre altfor mye, som jeg har sett flere eksempler på.

Egentlig dette jeg mente med at anmeldelser ofte er FOR subjektive.

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

ROE gav meg faktisk en mye bedre spillopplevelse enn det D3 ga. Det hele virker mer komplett og finpusset og jeg mener også at ROE helt klart er slik D3 egentlig burde ha vært. Alt i alt en expansionpack som er med på å utfylle og gjøre originalen bedre. At noen gir en slik expansion en god del dårligere karakter enn originalen er ganske besynderlig. :hmm:

Lenke til kommentar
Som nevnt kommer det flere gode titler på markedet som er mer verd å kjøpe enn Doom 3:RoE, vis RoE ikke har klart å tilfredstille de tingene som trenges så er det klart, ingen RoE på meg.

Uh hallo?? Hvis du ikke har spilt spillet, eller noen av de andre titlene du sikter til, hvordan i all verden kan du påstå at det ene er bedre enn det andre? :scared: Det er jo bare 100% komplett vrøvl. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ok, for å svare på lyden. Lyden er av glimrende kvalitet i seg selv. For all del, det handler ikke om at samplene er dårlige, og at de har gjort en dårlig jobb rent lydmessig. Absolutt ikke. Det tror jeg ingen forventer (og jeg bruker Grado Labs SR-125, så kvaliteten er helt grei der også, gitt). Men rent bortsett fra radiomeldingene som kommer over intercommen (av stemmeskuespillere som fortsatt gjør en god jobb), så er det for det første veldig lite nytt her. Det er samme greia om igjen. Skumle, mørke stemmer. Boo. Det er ikke så skummelt denne gang. Det blir for identisk, for lite nytt, for lite forsøk på å gjøre det enda bedre.

 

Akkurat som vi for flerspillerbiten egentlig snakker om en svak 7-er, snakker vi her om en sterk sekser. Ingen hadde reagert om den hadde blitt satt til 7 i stedet, men for å være ærlig, jeg synes ikke den er verdt det nå. Alle monstre høres helt identiske ut hele tiden (altså, akkurat den "rasen", ikke alle monstre på samme måte), og man kunne gjerne gjort veldig mye mer ut av lydelementet. Som sagt, det er ikke _DÅRLIG_ - da hadde det fått 2. Det er bedre enn gjennomsnittet, og det er veldig identisk med det som var gitt fra tidligere.

 

Tenk om de kunne ha brukt lyden til å skape helt nye, spennende situasjoner i stedet for å tråkke den samme stien enda en gang..

 

BTW: Lyden i Doom 3 er ikke fra Nine Inch Nails, selv om Chris Venna har vært med i bandet - og blant annet deltok på soundtracket til Quake, så vidt jeg husker. Hovedlåta til Doom 3 ble skrevet av Venna og Clint Walsh, og det er Venna som er kreditert for lydarbeidet ellers, sammen med Danetracks Inc.

Lenke til kommentar

RoE er en "expansion" til Doom3, altså en tilleggspakke/utvidelse til et originalspill. RoE er dermed ikke en oppfølger, og ikke et spill som står på egne ben.

 

Hvor mye nytt kan man da egentlig forvente, og hvor mye nytt hadde det egentlig vært riktig å introdusere i en slik utvidelse? Og hvor langt kan man med rette gå i å straffe utvidelsen for å ha de samme kvaliteter som originalen? For lyden i Doom3 (og RoE) er jo utvilsomt en kvalitet.

Lenke til kommentar

Det er riktig at ikke NIN er ansvarlig for lyddelen av Doom 3, men likevel stinker det av NIN! Lydjobben var først tiltenkt Trent Reznor (NIN) men samarbeidsproblemer satte en stopper for det. "On the music side, it was widely reported that Nine Inch Nails' Trent Reznor had done all the sound and music for the E3 2002 DOOM 3 demo, and the hope was that he'd sign on to do the full project. However, official word never came, and when id eventually hired on an internal sound designer, it was generally assumed that Reznor was no longer involved with the project, although no official confirmation had ever been made." Oppgaven havnet så hos Chris Vrenna (eks.NIN) som fullførte jobben. Chris Vrenna talks Doom 3

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...