Gå til innhold

Club3D 6800Ultra + AC NV5, r2 - Komplikasjoner ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har montert på en AC NV5 på mitt POV 6800 Ultra kort...

 

Møtte ikke på noen særlige komplikasjoner utenom at finishen på AC'en min ikke var den beste... Måtte derfor til med et par runder med litt fint slipepapir.

 

Pass også på at du ikke drar til skruene for hard, og sjekk ofte et par ganger ved å ta av blokken igjen etter du har montert den på om du har kontakt alle steder...

 

Jeg brukte forresten AS 5 på GPU og medfølgende kjølepaste på minnebrikkene...

Lenke til kommentar
Raptor,19/04/2005 : 12:14] Jeg brukte forresten AS 5 på GPU og medfølgende kjølepaste på minnebrikkene...

Gjorde akkurat det samme på mitt gamle X800XT. Vet ikke helt hvorfor, men jeg var vel usikker på om AS5 var så lurt på minnebrikkene. Noen andre som kan avkrefte eller bekrefte om dette er riktig fremgangsmåte ? :hmm:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Raptor,19/04/2005 : 12:14] Jeg brukte forresten AS 5 på GPU og medfølgende kjølepaste på minnebrikkene...

Gjorde akkurat det samme på mitt gamle X800XT. Vet ikke helt hvorfor, men jeg var vel usikker på om AS5 var så lurt på minnebrikkene. Noen andre som kan avkrefte eller bekrefte om dette er riktig fremgangsmåte ? :hmm:

Grunnen til at jeg ikke hadde AS 5 på minnebrikkene er at de ikke utvikler så mye varme at jeg så det som noe behov...

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått sakene, og jommen meg er det visst komplikasjoner. Skjermkortet har jo et helt stykke som dekker to PCI slot'er. Skal jeg montere AC vifta så får jeg jo ikke blåst varmlufta ut, fordi den slot'en som følger med AC vifta som har hull i får jo ikke plass nå. Faen heller da, må jeg skjære slot festet på skjermkortet i midten eller :(

Lenke til kommentar

Jeg ser også at kjøler på mitt Club3D ser ganske massiv ut, men jeg har 57grader nå i idle, og mitt kabinett er veldig kjøling fra før av. De AC viftene skal være bra greier, og de får jo fraktet den varme luften vekk og ut av kabinettet. Fikk gode temperaturer med AC vifta til X800XT kortet jeg hadde, var vel derfor jeg ville prøve igjen. Bare helt latterlig at kortet kommer med en dobbel-slot. :hrm:

 

EDIT: Lagt til bilde...

post-23-1114033903_thumb.jpg

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

Tja, kanskje lurt å åpne AC esken og lese brukerveiledningen. Der står det at det følger med to slot braketter, og at om jeg har en dobbel-brakett på mitt kort så skal jeg da altså fjerne denne :yes: Funka jo helt knall det, men jeg må si Club3D hadde skrudd fast original vifta godt. Var hundre og ørten skruer og ledningen til vifta var jo limt fast med superlim :!: Har nå altså fått på AC kjølern, men noe jeg lurer på som ikke var med AC kjølern til X800XT kortet, er kjøling av minnet. Det var festet sånne små thermalpads. Hvor gode er de egentlig ? Jeg hadde lyst til å bare fjerne dem og smekke på AS5, men da måtte jeg ha smurt på et relativt tykt lag om kjølern skulle fått kontakt med minnet. Noen som har en alternativ løsning her ? :whistle:

 

Btw, idle tempen her nå har gått opp til 64grader fra 57. Tar vel litt tid før ting får satt seg, men uansett hadde jeg forventet en del lavere til og med fra første oppstart. X800XT kortet mitt lå på rundt 38grader idle med AC kjølern, så da blir vel konklusjonen at 6800Ultra kortet produserer mye mer varme :ermm:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Btw, idle tempen her nå har gått opp til 64grader fra 57. Tar vel litt tid før ting får satt seg, men uansett hadde jeg forventet en del lavere til og med fra første oppstart. X800XT kortet mitt lå på rundt 38grader idle med AC kjølern, så da blir vel konklusjonen at 6800Ultra kortet produserer mye mer varme :ermm:

Du BØR sjekke at hele GPU har kontakt med kjøleren... Jeg hadde problemer med at det var dårlig finish på min NV Silencer.... Måtte frem med fint sandpapir... :roll:

Lenke til kommentar

Min var helt fin og jeg sjekket nøye. Jeg tok på et syltynt lag med AS5 og fikk det helt jevnt. Jeg leser av temp i Nvidia drivern og der ser jeg to temperaturer:

 

GPU Core temperature: 65C

-

Ambient Temperature: 46C

 

Hva blir ambient temp i skjermkort sammenheng, og isåfall hvor blir dette målt ? :dontgetit:

 

EDIT: Da jeg hadde ATI så brukte jeg AtiTool til å klokke med. Der kunne jeg stille vifteturtallet til f.eks 70% ved 50C, 80% ved 55C osv Finnes det et klokkeverktøy til Nvidia som har denne funksjonen. Akkurat nå kan jeg klokke kortet da jeg la inn en sånn sak i registeret som fulgte med skjermkortet, om jeg går inn i skjermkort innstillinger, men hadde kanskje vært greit med et eget klokkeverktøy. Tips ? :yes:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Har selv en NV5 Silencer på mitt 6800Ultra kort som jeg kjører på 450/1200 MHz. Brukte også AS5 på GPU og medfølgende paste på minnebrikkene. Funker utmerket! Ligger på 57 grader idle på GPU @ 450 MHz.

Du sier at du brukte medfølgende paste til minnet. Hvordan gjorde du det for å få kontakt. Core ligger jo høyere så for å få kontakt med minnet også må man ha et relativt tykt lag med paste som jeg skrev over. :dontgetit:

 

EDIT: På min kjøler så var det jo festet thermalpads langs kanten så det bare var å sette rett nedpå. Vil jo anta at NV5 er NV5, og da burde vel du også ha fått samme løsning...

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
Det jeg spurte om var: Rev du av Thermalpadsene på AC kjølern din og smurte på med paste der istedenfor, eller smurte du bare paste/goop på core ?

Jeg bruker ikke de padene... Kjørte rett på med medfølgende pasta på minnet...

 

Du må forresten huske at det er en bug i temperaturen som lese av kortene i siste driver...

 

Mitt kort ligger under 60 grader idle på 450Mhz core, orginal spenning...

Lenke til kommentar
Det jeg spurte om var: Rev du av Thermalpadsene på AC kjølern din og smurte på med paste der istedenfor, eller smurte du bare paste/goop på core ?

Kan ikke huske det var slike 'thermalpads' på min. Men så er det mange måneder siden da. Men så har jeg hatt mitt 6800Ultra siden 3. August 2004 da...og min VGA Silencer er ikke rev2 men den første. Dere som klarer 450 GPU med standard spenning har sikkert nyere revisjon av NV40 kjerna for min MÅ ha 1.5V for å kjøre stabilt på 450 MHz.

Lenke til kommentar

Originalkjøleren på 6800 Ultra er jo like stor og massiv som på den NV5 kjøleren, så jeg tror rent kjølemessig så gjør de vel samme jobben.

Ligger på 52 grader idle med uklokka kort.

I hvertfall var den det på et Aopen 6800 Ultra jeg bestilte forige helg fra Netshop.

Glem heller ikke at for de som ikke har støvfilter på maskina så vil AC kjøleren etterhvert gå full av støv som igjen gjør at temperaturen vil gå opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...