Gå til innhold

kan jeg kjøre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har nettopp fylt 16, kan jeg da kjøre med en motor på 10 knop?

Når man er under 16 år kan man ikke kjøre mer enn 10hk og en båt som gjør mer enn 10 knop. Du, som har fylt 16 år, kan kjøre en stor og rask båt. Men ikke for stor og for rask for da må du ha "Røkke-lappen"(båtførerbevis).

Lenke til kommentar
... ikke for stor og for rask for da må du ha "Røkke-lappen"(båtførerbevis).

Feil. Båtførerbevis er ikke et sertifikat som gir føringsrett for noe fartøy. Det er kun et papir på at du har grunnleggende ferdigheter og kunnskap for å ferdes på sjøen. Sammenlign det gjerne med aktivitetsmerker i speider'n, det har ca. samme juridiske status. Men det er VELDIG lurt å ta det alikevel...

 

For å føre større fartøyer (over 15 meter) må en ha kystskippersertifikat eller mer.

Lenke til kommentar
Det skal gå bra ja.

 

Jeg er 14, 15 om en måned og jeg kjører båt med 9.9.

Hvis den kan oppnå høyere fart enn 10 knop er det ikke lovlig. Hele Oslofjorden er full av barn i små kjappe joller. Hvis politiet hadde håndhevet denne regelen skikkelig kunne vi lagt ned minst tre bomringer på bøteinntektene. Hadde 2-3 personer i klassen min på ungdomsskolen som slapp fra stygge båtulykker takket være englevakt eller flaks, alt etter livssyn...

 

Det skal også føyes til at de seinere årene har godt voksne folk med mye penger, høy fart og liten erfaring i ny sjærgårdsjeep blitt et vell så stort problem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
For å føre større fartøyer (over 15 meter) må en ha kystskippersertifikat eller mer.

Er dette den eneste regelen som gjelder?

 

Selv er jeg godt voksen, og har ikke noen kurs/førerkort for båt. Kan jeg kjøre båter opp til 15 meter lange, med så stor motor jeg bare vil?

Lenke til kommentar
For å føre større fartøyer (over 15 meter) må en ha kystskippersertifikat eller mer.

Er dette den eneste regelen som gjelder?

 

Selv er jeg godt voksen, og har ikke noen kurs/førerkort for båt. Kan jeg kjøre båter opp til 15 meter lange, med så stor motor jeg bare vil?

Det stemmer ja :)

 

Du må ha fylt 16 år dersom du skal føre en fritidsbåt med en motorytelse over 10 hk, eller som kan oppnå større fart enn 10 knop, eller som er lengre enn 8 meter. For å føre fritidsbåt med største lengde 15 meter eller mer, må du ha minimum fritidsbåtskippersertifikat. Dette sertifikatet gir deg rett til å føre fritidsbåt med bruttotonnasje inntil 50.
Lenke til kommentar

Så kjekt da!

 

Her kommer et idiotspørsmål.. Faren til dama har en seilyacht på ca 50 fot (50 fot = 15,24 meter). 15-metersregelen gjelder vel alle fartøy på vann da? (Denne båten har jo også motor, som alle store seilbåter.)

 

Så det store spørsmålet blir om den er 49 (14,94 meter) eller 50+ fot..? Det må jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar
Så kjekt da!

 

Her kommer et idiotspørsmål.. Faren til dama har en seilyacht på ca 50 fot (50 fot = 15,24 meter). 15-metersregelen gjelder vel alle fartøy på vann da? (Denne båten har jo også motor, som alle store seilbåter.)

 

Så det store spørsmålet blir om den er 49 (14,94 meter) eller 50+ fot..? Det må jeg sjekke ut.

På vann er det sånn at ting regne etter knop, fot og sjømil, så det vil si at hvis båten er registrert som 49' så er den 49' selv om den er 15,24 meter...

 

 

 

Kjørte forresten en With Dromedille 8' med 9,9 hk (med gamle forgasseren ja :p )

Gikk noe vilt!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...