Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig problem med enkelt nettverk


Anbefalte innlegg

altså jeg har et veldig merkelig problem.. det er 2 dataer i huset som er i nettverk, kobla sammen med en enkel cnet 5ports 100mbps switch.. dagen jeg kobla den til funka nettet mellom dataene men nå funker det plutselig ikke enda begge dataene har kjørt wizarden og network id greia flere ganger..vi har alltid vært på samme gruppe, workgroup, men når vi går på mine nettverkssteder finner vi bare oss selv. nettet mellom oss har alltid pleid å funke før, skjønner ikke hva som er feil.. noen som har noen tips? har prøvd å starte maskinene på nytt flere ganger og switch. :wallbash:

 

switchen får forøvrig internett fra en speedtouch boks fra tele2 men det har vel ikke noe påvirkning på det interne nettverket. begge kjører XP Pro SP2.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skriv inn ip adresse manuelt da?

 

finn ut hva routeren har, x.x.x.1 så velger du x.x.x.2 og x.x.x.3 på maskinene.

 

samme subnetmask på alt.

det var foresten en switch så da har den vel ikke egen ip ??

 

EDIT

 

har foresten fått nettet mellom oss opp å gå nå (vi var på forskjellig subnet, han på 255 og jeg på 254..) men når jeg slår på DNS (receive ip automatically i tcp ip greia) så kommer jeg alltid på forskjellig subnet som han..og da funker ikke nettet igjen. ufattelig irriterende..noen som har noen tips`?

 

:wallbash:

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Bare for å ha skrevet det, så kan sp2 rote det til, selv om du har hatt det inne hele tiden... eller at det er lagt in nylig.

Rotet mye selv med maskinen til mine foreldre etter at sp2 ble lagt inn, de kom ikke på nett i det hele tatt.

 

Se litt rundt på nettet etter nettverk og sp2.

 

vel dette er mine råd.

Ellers vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
altså jeg har et veldig merkelig problem.. det er 2 dataer i huset som er i nettverk, kobla sammen med en enkel cnet 5ports 100mbps router..

 

Sikker på at dette ikke er en switch?

Det ser nemlig slik ut når du beskriver feilen og dere får tildelt offesielle IP-er fra Tele2 sin DHCP og da kan dere fort få slike problemer som du snakker om med subnett.

Lenke til kommentar
Har du lagt inn SP2 nå nylig?

nope jeg har hatt SP2 i mange måneder uten noe problem.. men tror broren min la det inn for noen dager siden, men det bør da funke for det ? siden jeg har hatt SP2 lenge uten problem..

 

:hmm::hmm:

men i sp2 så følger det med en brannmur som du må skru av på siste pcen

Lenke til kommentar

Du gjør det der du er før du går inn på egenskaper på tcp\ip hvor du kan velge å motta automatisk osv... er en egen knapp under det vinduet som lister alt som er knyttet til nettverkskortet ditt.. bare å velge installere->protokoll->ipx/spx så skal det være iorden..

 

hehe.. fritt forklart etter hukommelsen.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...