Gå til innhold

Wireless USB-spesifikasjoner snart klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et av poengene med USB er at man ikke trenger strømkabel til skriver etc...

 

tja, si ikke det. usb leverer bare 5 volt, noe som ikke er nok til å drive motorene i en skriver. firewire derimot hadde kansje klart det, den leverer 12 volt.

 

Jeg lurer på om signalene går mye bedre gjennom gjenstander enn med Blåtand.

 

hmm, mener å ha lest at wusb ligger på ett frekvensområde som kan brukes til å "gjennomlyse" vegger og klær på korte avstander :p

 

Det blir en del konkurranse i markedet for "trådløs overføring" over korte avstander nå, med ZigBee i tillegg til WLUSB og BT. Måtte den beste vinne.  :yes:

 

time will tell. usb har en fordel med at en skal vist kunne bare plugge inn en adapter og vips så er usb gjenstanden klar for wusb. bluetooth er etablert på mobiler og pdaer (palm kom jo akkurat med en tungsten med innebygget bluetooth). zigbee er outsidern i dette her...

 

Jeg synes egentlig ikke at USB er så veldig perfekt... Spesialiserte kontakter er like godt/bedre til både mus/tastatur og skjerm (ikke at jeg har sett én eneste USB-skjerm, da).

 

fordelen med usb er at du ikke trenger en kontakt pr enhet på selve hovedkortet. du kan koble til huber og dermed gjøre en port til 10 eller flere. har en her nå som har 7 porter. å bruke det til skjerm er ett problem for usb klarer ikke å levere nok båndbredde for bildeinfoen, selv ikke med usb2. men det klarer faktisk ikke firewire heller å levere om jeg har skjønt ting rett.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Mulig dette er et dumt spørsmål, men er ikke bluetooth noe de samme greiene som trådløs usb?

Ja og nei.

 

De benytter begge trådløs teknolig på kort avstand, men forskjellen er at Bluetooth er konstruert for og fungerer spesielt bra på bærbare enheter som små mobiltelefoner og lignende, som har små batterier. Bluetooth er konstruert for og bruke veldig lite strøm. Dette går selvsagt dermed utover ytelsen (hastigheten) også.

Lenke til kommentar
Mulig dette er et dumt spørsmål, men er ikke bluetooth noe de samme greiene som trådløs usb?

de har i det siste blitt veldig like, i og med at wusb er en direkte videreføring av usb og usb har fått teknologier som gjør at en kan koble sammen ett digitalkamera og en pda eller lignende og overføre filer direkte osv.

Lenke til kommentar
Et av poengene med USB er at man ikke trenger strømkabel til skriver etc...

 

tja, si ikke det. usb leverer bare 5 volt, noe som ikke er nok til å drive motorene i en skriver. firewire derimot hadde kansje klart det, den leverer 12 volt.

 

Hehe.. da dret jeg meg litt ut, men.. WEBKAMERAER, da. ;-)

 

hmm, mener å ha lest at wusb ligger på ett frekvensområde som kan brukes til å "gjennomlyse" vegger og klær på korte avstander :p

 

Det er jo et stort pluss, spør du meg. Da funker det å legge kameraet OPPÅ bordet, for eksempel.

 

time will tell. usb har en fordel med at en skal vist kunne bare plugge inn en adapter og vips så er usb gjenstanden klar for wusb

 

Er det ikke sånn BT egentlig også skal funke?

 

å bruke det til skjerm er ett problem for usb klarer ikke å levere nok båndbredde for bildeinfoen, selv ikke med usb2. men det klarer faktisk ikke firewire heller å levere om jeg har skjønt ting rett.

 

Det visste jeg egentlig, men det gjør i alle fall USBs bruksområde et hakk mindre.

Lenke til kommentar

USB er markedsstandarden nå, og kommer til å gå av med seieren innen visse deler av PC markedet. Det meste blir jo integrert med USB!

 

Men vi får se kvaliteten på produktet....

 

Hvor mye båndbredde behøves for å levere til en skjerm? (DVI) -er vel 165MHz/ 2x165MHz, men hva er det i Mbps?

 

Edit: Det var 3.96 Gbps gitt eller 3.96 Gbps x2 for dual link DVI....

 

Er nok ett stykke igjen til vi får de hastighetene over USB :)

 

USB 10.0? :dribble:

 

Eller wusb 5.0? trådløs skjerm.. NAIS!

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
time will tell. usb har en fordel med at en skal vist kunne bare plugge inn en adapter og vips så er usb gjenstanden klar for wusb

 

Er det ikke sånn BT egentlig også skal funke?

det jeg mente var at eksisterende usb produkter trenger bare en radioplugg slik at usb signalet går som wusb heller den gjennom en kabel om jeg har skjønt ting rett.

 

med bluetooth trenger du ett programvare lag for å styre bluetooth pluggen.

 

hvordan sikkerheten oppi alt denne blir aner jeg ikke...

Lenke til kommentar
USB er markedsstandarden nå, og kommer til å gå av med seieren innen visse deler av PC markedet. Det meste blir jo integrert med USB!

 

Men vi får se kvaliteten på produktet....

 

Hvor mye båndbredde behøves for å levere til en skjerm? (DVI) -er vel 165MHz/ 2x165MHz, men hva er det i Mbps?

 

Edit: Det var 3.96 Gbps gitt eller 3.96 Gbps x2 for dual link DVI....

 

Er nok ett stykke igjen til vi får de hastighetene over USB :)

 

USB 10.0? :dribble:

 

Eller wusb 5.0? trådløs skjerm.. NAIS!

om en skal ha trådløs skjerm kan en like gjerne gå for en oppsprita wifi variant.

 

vnc eller lignende løsninger kansje? spørsmålet er hvor mye rå data en trenger å sende over. desktop arbeid krever ikke så mye om en bare sender endringer. 3d og filmer vil nok kreve en hel del mer. og som du påpeker så går datamengden opp etter hvert som hz gå opp (men jeg tviler på at selv dvi jobber med oppdateringshastigheter i megahz området, er jo 1000000hz jo!). men det er vel en viss grunn til at tver har såpass lav oppdateringsfrekvens som dem har siden en da kan ha lavere signaltakt fra sendern :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...