Gå til innhold

Finne rett sykkel størrelse


Booter

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å kjøpe sykkel, men lurer litt på hvilken rammestørrelse jeg skal ha, er det noen som har greie på dette?

 

Hvordan er det med skivebrems på sykler, bra? Synes disse bremsene som lar klossene slite på felgene er noe dritt, vrir seg alltid og tar borti dekk kanten og hyler og skriker. Har en lang bratt nedoverbakke som jeg må ned hver dag og det sliter fort på bremser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skivebremser er greit. Du får det du betaler for å si det sånn. Jeg har vanlige bremser, og merker ganske stor forskjell på skivebremser og vanlige. Mine bremser har altid funket veldig bra vertfall. Men, husk, du må stramme bremsene, ellers blir de jo selfølgelig dårlig.

 

Men, for å komme til saken. Hvilken ramme størrelse du skal ha, varierer på hvor høy du er. Jeg er 1.84 høy og har en 20" ramme.

Lenke til kommentar

Spør på sykkelforhandleren din. De pleier som regel å ha peiling. Selv har jeg en K2 Zed 3.0 kostet 6000, men på tilbud til 3000. Hatt litt problemer med gir, men etter at jeg fikk nytt og annet bedre gir har jeg ikke hatt problemer.

 

Foresten, ta en titt på MX-Sport nå! De har utrolig tilbud. Halv pris på alle fjorårets modeller.

 

Trek har vertfall bra sykler.

Lenke til kommentar

Synes skivebremser med vaier er tullete. Skal du ha skivebremser må det være hydrauliske skivebremser :) . Kjenner et par som har det, og fy søren som jeg misunner dem for det :( . Etter å ha prøvd det vil jeg ikke ha noe annet på min neste sykkel. Muligens en annen type hydrauliske bremser som naboen min har (husker ikke navnet men han har en Monty), de er også veldig gode.

Lenke til kommentar

Jepp, skal det være skivebrems så må det være hydraulisk! Har selv Shimano XT, helt syke bremser! men prisen er deretter.. Sist jeg skjekket var det ca. 5500,- fram+bak løst.

 

Størrelse kan du jo spørre folk der du kjøper sykkelen hvis du tenker å kjøpe den på butikk. Det med sete høyde så skal foten være helt strekt når du har helene på pedalene. Selv synes jeg det fint med høyt sete, så hvis du er ferdig med å vokse så kanskje sette setet ca. 25cm opp fra ramma?

Lenke til kommentar

Det at man ha hydraulikk på skivebremser, og at vaier bare er tull må være den største overdrivelsen jeg har hørt på lenge.

 

Jeg har syklet med skivebremser med vaier i nesten et år nå, og jeg digger dem over alt på jord.

Jeg prøvde hydrauliske skivebremser en gang og ble skikkelig overrasket over hvilken følelse man fikk med bremsen, men steget fra V-bremser til skivebremser er uasett utrolig stort uansett om man velger vaier eller hydraulikk.

Må bare si at man har laaangt fra dårlig feeling med bremsene selv om man velger vaier.

 

Lommeboka får bestemme, vaier blir en god del billigere enn hydraulikk. Innenfor samme sykkelmerke må man ofte opp på en sykkel til 2-4000 mer om man skal ha hydraulikk, har jeg erfart (da er det ikke bare bremsene som blir bedre, også mange andre deler. Men hakket fra modellene med vaier til modellene med hydraulikk blir ofte ganske stort).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Det at man ha hydraulikk på skivebremser, og at vaier bare er tull må være den største overdrivelsen jeg har hørt på lenge.

 

Jeg har syklet med skivebremser med vaier i nesten et år nå, og jeg digger dem over alt på jord.

Jeg prøvde hydrauliske skivebremser en gang og ble skikkelig overrasket over hvilken følelse man fikk med bremsen, men steget fra V-bremser til skivebremser er uasett utrolig stort uansett om man velger vaier eller hydraulikk.

Må bare si at man har laaangt fra dårlig feeling med bremsene selv om man velger vaier.

 

Lommeboka får bestemme, vaier blir en god del billigere enn hydraulikk. Innenfor samme sykkelmerke må man ofte opp på en sykkel til 2-4000 mer om man skal ha hydraulikk, har jeg erfart (da er det ikke bare bremsene som blir bedre, også mange andre deler. Men hakket fra modellene med vaier til modellene med hydraulikk blir ofte ganske stort).

Tja, jeg har sykler med begge systemene og synes det er veldig stor forskjell på dem.

 

Vil anbefale at du prøver begge deler, så får du ta det du føler for, med tanke på både penger og feeling.

Lenke til kommentar
Bestillte meg en Scott Scale 50 i dag, best å kjøpe kvalitet som holder :)

Den sykkelen ser fin ut ;) . Har aldri testet den da :( . Hva betalte du for den? Når jeg tenker over det så har jeg aldri eid en scott sykkel før. Men jeg husker ikke hva slags bremser den har i farta, bare at det var skivebremser. Hva slags bremser er det? :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jepp, skal det være skivebrems så må det være hydraulisk! Har selv Shimano XT, helt syke bremser! men prisen er deretter.. Sist jeg skjekket var det ca. 5500,- fram+bak løst.

Jeg er veldig enig med deg, XT bremsene er skikkelig gode. Men prisen på 5500 er vel mildt sagt en overdrivelse, du kan vel få dem for 2500 nå. Hvis du vil ha billige, kjempegode hydrauliske skivebremser er absolutt shimano deore 525 bremser tingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...