Gå til innhold

Hva står OEM for?


Ravn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker og bukker, det var det jeg trodde men så stod det så merkelig beskrevet:

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM u/vifte

 

Dette var den eneste prosessoren det stod dette på, de andre var enten Boxed eller OEM.

 

Synes dette var litt smør på flesk.

 

Takk for svar, tråd slutt.

Lenke til kommentar

OEM operativsystem har selvsatt med lisens, men du får kun kjøpe det sammen med en flett ny pc..

 

Jeg tror at du kan kjøpe OEM OS sammen med en cpu som også er OEM, men hvis du kjøper non-OEM ting kan du ikke kjøpe OEM-OS (som vanligvis er noe billigere enn vanlig)

Lenke til kommentar

OEM er i bunn og grunn bare et tilbud som gjør at man kan få litt billigere komponenter om man kjøper "noe som er nødvendig for at en PC skal funke", f.eks en mus, et hovedkort eller en prosessor.

 

Dvs. at hvis du bestiller et OEM-OS og en mus til 2-300 kr vil du få OS'et til ca. halvparten av det et retail-OS koster. Retail krever ikke at du kjøper "noe som er nødvendig for at PC'en skal funke".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
"noe som er nødvendig for at en PC skal funke", f.eks en mus, et hovedkort eller en prosessor.

<pirke>En mus har aldri vært NØDVENDIG for at en pc skal virke.. </pirke>

I OEM-betingelsene står mus oppført som gyldig nødvendighet.

På engelsk tror jeg MS sier at utstyret må være "non-peripheral", d.v.s. at innvendige komponenter er godkjent, men ikke annet utstyr som skjerm, mus, tastatur o.l.

 

Men OEM betyr som tidligere nevnt Original Equipment Manufacturer, og betyr bare at de produserer komponenter som de selger videre til andre som enten selger dem videre eller bygger dem inn i sine egne produkter.

 

ODM står for Original Design Manufacturer, men jeg er litt usikekr på om det betyr at produsenten produserer for en oppdragsgiver etter dennes design (f.eks. ASUS produserer iPod mini for Apple etter Apples tegninger) eller om det betyr at produsenten designer egne produkter, og selger dem videre til en kunde som setter sitt eget navn på det. (f.eks. AOpen produserer laptops som PSData kjøper og kaller Tundra.) Det er vel det første ekseplet som er riktig? Det andre blir vel bare en form for OEM det også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...