Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

switsj med hastighets innstiling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du egentlig er ute etter er å reservere litt plass av båndbredden din for IP-telefoni? Det vil du ikke på en enkel måte klare i switchen bare ved å begrense hver PCs hastighet. Det du derimot trenger er et nettverk som støtter QoS (Quality of Service).

 

Måten dette fungerer på er at routeren e.l. prioriterer en del trafikk foran andre ting, slik at f.eks. telefoni prioriteres høyere enn P2P-trafikk osv.

 

Tror det bare er Telenor som tilbyr det på sitt bredbånd for øyeblikket, men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Denne routeren gir deg det du vil ha!

Dlink DGL-4300 Her kan du styre mange forskjellige innstillinger, på tester som er blitt gjennomført skryter de hemningsløst av denne routeren.

Tror nok ikke at dette løser problemet nei.

 

De fleste mng-switcher kan ha 10, 100 eller 1000mbit hastighet som du kan velge selv. Men dette hjelper ikke deg som vil sperre av 100kbit eller 200kbit.

 

Så her er nok software en løsning.

Lenke til kommentar
Det du egentlig er ute etter er å reservere litt plass av båndbredden din for IP-telefoni? Det vil du ikke på en enkel måte klare i switchen bare ved å begrense hver PCs hastighet. Det du derimot trenger er et nettverk som støtter QoS (Quality of Service).

 

Måten dette fungerer på er at routeren e.l. prioriterer en del trafikk foran andre ting, slik at f.eks. telefoni prioriteres høyere enn P2P-trafikk osv.

 

Tror det bare er Telenor som tilbyr det på sitt bredbånd for øyeblikket, men mulig jeg tar feil.

Det vil være en fordel med Qos, da det da ikke reserveres en viss båndebredde til Telio og at den bredden ikke kan brukes til noe annet, men med Qos, så blir f.eks Telio første prioritet, og da vil alt annet som har stjålet all båndebredden vike, slik at Telio får sine 100\100. Slik har jeg forstått det ;)

 

Jeg har Telio med Telenor (medfulgt router: Speedtouch 510i) kan jeg aktivere qos, og hvordan? Hvis ikke, vet noen hva som må kjøpes?

Problemet er den, at når jeg starter torrent ol, så kommer foreldrende klagende :p

Lenke til kommentar
oki men telio tar all båndbreden det kan få? eller tar dRY KUNN 100/100 kipt hvis det begynner og lagge når jeg spiller på nettet.

Med den satt som førsteprioritet ville den nok tatt det den trenger altså 100\100, ikke mer ikke mindre. Dette altså når noen snakker i tlf ;)

Slik har jeg forstått det, men har ikke qos selv, vil bare ha det for å slippe klaging.

Lenke til kommentar
Denne routeren gir deg det du vil ha!

Dlink DGL-4300 Her kan du styre mange forskjellige innstillinger, på tester som er blitt gjennomført skryter de hemningsløst av denne routeren.

Tror nok ikke at dette løser problemet nei.

 

De fleste mng-switcher kan ha 10, 100 eller 1000mbit hastighet som du kan velge selv. Men dette hjelper ikke deg som vil sperre av 100kbit eller 200kbit.

 

Så her er nok software en løsning.

Hvis du hadde brukt litt tid på å tenke etter hva brukeren muligens er ute etter, hadde du skjønt at forslaget mitt er så godt som noe.

 

Han er ikke ute etter 10/100/1000 mb styring. Men priotering av nettverkstrafikk. Dette gir den routeren og den gjør jobben godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...