Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Reiseliv; haster! Noen som vet?


Anbefalte innlegg

Har noen oppgaver i reiseliv til i morgen, og det avhenger veldig av karakteren. Det er mange spørsmål jeg har prøvd å slå opp i boken, men står ingenting om det der. Spørsmålene jeg mangler svar på, er:

 

1) Hva menes med ordet turistgeografi?

2) I dag er det mulig å kjøpe reiser som bl.a. tilbyr "all inclusive"; full pensjon og halv pensjon, hva betyr dette?

3) Hva betyr ordet demografi og hvorfor er det viktig å kjenne dette begrepet for de som jobber med reiseliv?

 

Har gjort alle de andre 68, men disse sitter jeg fast på.. :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(de·mog·ra·phy) (de-mog¢r[schwa]-fe) [Gr. d[emacr]mos people + -graphy] the statistical study of a population or of populations, including characteristics such as geographical distribution, physical environment, disease, sex and age composition, and birth and death rates.

www.merckmedicus.com/pp/us/hcp/thcp_dorlands_content.jsp

 

The statistical study of population.

www.businesszone.co.uk/resources/pdp/append/glossary/d.htm

 

Demography is the study of human population dynamics. It encompasses the study of the size, structure and distribution of populations, and how populations change over time due to births, deaths, migration and ageing. Demographic analysis can relate to whole societies or to groups defined by criteria such as education, nationality, religion and ethnicity.

en.wikipedia.org/wiki/Demography

Vet ikke om det hjelper noe.

Kanskje det er viktig for å kunne tilrettelegge turistattraksjoner og reklame til en befolkning. :shrug:

Skal ikke komme med mer synsing nå, da jeg ikke har reiseliv selv.

Lenke til kommentar
1) Hva menes med ordet turistgeografi?

2) I dag er det mulig å kjøpe reiser som bl.a. tilbyr "all inclusive"; full pensjon og halv pensjon, hva betyr dette?

3) Hva betyr ordet demografi og hvorfor er det viktig å kjenne dette begrepet for de som jobber med reiseliv?

1) Begrepet "turistgeografi" greier jeg ikke forklare, gitt. Jeg har en svær jævel av en bok kalt "Travel Geography", men sånne forfattere klarer aldri skrive en kort definisjon. Boka handler om ressurser (historiske, kulturelle, geografiske, klima og landskapsressurser) og bruken av disse. Kort fortalt er det vel hva som gjør et sted attraktivt. Kanskje. Jeg blir usikker, jeg har aldri sett noen definisjon.

 

2) Full pensjon vil si hotellrom, frokost og middag. Halv pensjon vil si rom/frokost.

 

3) Demografi betyr noe sånt som "befolkningslære". Hvem innbyggerne er, hvor de bor, hvilket kjønn de har, hvor gamle de er, hvilken inntekt de har..

 

Demografi er viktig i forbindelse med markedsføring. Gjennom kriterer som

- Geografi

- Hustype

- Kjønn

- Alder

- Inntekt

- Stilling

- Sivilstand

- Utdanning

 

kan en segmentere markedet for å tilby produktet mot rett målgruppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...