Gå til innhold

Nytt skjermkort eller "full pakke" på meg?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å oppgradere litt nå, men begynner å lure på om jeg ikke har så god råd som jeg trodde likevel, derfor lurer jeg på om jeg kan "nøye" meg med skjermkort oppgradering eller om jeg får lite igjen for det, og heller må gå for skjermkort, cpu, hovedkort og ram.

 

Bruker maskinen hovedsaklig til spill. Har derfor kikket endel på A64/939 oppsett i det siste. Spørsmålet er, vil det være noe vits i å kjøpe f.eks et X800XL AGP på mitt nåværende oppsett? Eller blir det for lite ytelsesøkning?

 

I dag har jeg:

 

Intel P4 2.26 Ghz

1 GB noname PC2100 ram

Radeon 9700 PRO

MSI 645E Hovedkort

 

Edit: skrivefeil

Endret av rontonic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den pc'en der er godt nok den, med mindre du er bortskjemt som noen av de på forumet her er (som ser seg blinde på specs og oppgraderer i hoi og hast). Dette er jeg vel ikke alene om og mene :p

 

Jeg hadde klart meg med en sånn pc et år til hvertfall, og jeg er ganske kravstor vil nå jeg si.

 

Men har du lekt deg med overklokking? Du kan nok komme opp i en 2,6-2,8 ghz med standard kjøler og vips så har du en pc god som ny :w00t:

Endret av nag-sinn
Lenke til kommentar

Det varierer veldig fra spill til spill om hva som lønner seg. Hovedregelen er at enten CPU eller nytt skjermkort lønner seg i de forskjellige spillene. I dette tilfellet tror jeg begge deler er litt svake. Sjekk hvor rask CPU hovedkortet takler og se om du finner en slik CPU billig i bruktmarkedet. Se også etter et skjermkort på nivå med det du har sett deg ut. Da får du sikkert en bra oppgradering for en god pris.

 

Det lønner seg trolig å vente med større oppgraderinger til dualcore CPU'er blir tilgjengelige og billige nok. Kjitp å sitte igjen med en av de siste enkelprosessorene når dualcore har slått skikkelig an.

 

PS. Hvilke spill er det du skal oppgradere for å spille det neste året? Kanskje det bare er GPU-begrenset så nytt skjermkort er alt du trenger.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens. :)

 

Simen1: Jeg spiller for det meste BF1942/BFv og venter spent på BF2. Sliter litt i Bfv merker jeg, kunne godt tenkt meg endel mer flyt der. Er jo absolutt et bra tips å sjekke ut CPU på bruktforumet, må bare finne ut hvor rask prosessor HK mitt støtter.

 

Har også tenkt på å vente til dualcore kommer, og heller ta en skikkelig oppgradering da.

Lenke til kommentar
Intel P4 2.26 Mhz

1 GB noname PC2100 ram

Radeon 9700 PRO

MSI 645E Hovedkort

Første jeg ville ha gjort var å bytta ut prosessoren... 2.26MHz er ikke så mye i dag...:) Kjøp X800XL eller 6600gt... eller en 512MB CL2 minnebrikke PC3200

Endret av Per-Stian
Lenke til kommentar
Simen1: Jeg spiller for det meste BF1942/BFv og venter spent på BF2. Sliter litt i Bfv merker jeg, kunne godt tenkt meg endel mer flyt der.

Det er en del benchmarks av battlefield på disse linkene:

http://www.gamepc.com/labs/print_content.a...cookie%5Ftest=1

http://www20.graphics.tomshardware.com/gra...ormance-22.html

http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=64bitgfx

http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=55000282

 

 

Så vidt jeg kan se så er BFV veldig begrenset av skjermkortet i 1024x768 både med og uten FSAA. I følge tallene kan du oppnå langt høyere FPS av å oppgradere skjermkortet til X800-serien. (Med så stor forbedring så kan ikke CPU/ram/HK være noen begrensning).

 

På THG sin test ser BFV også ut til å være klart begrenset av skjermkortet (jevnt synkende FPS ved økende oppløsning, for alle skjermkortene)

 

Det ser derimot helt annerledes ut i BF 1942 Secret Weapons. Der ser det ut til å være begrenset av CPU/HK/ram (trolig hovedsaklig CPU) til ca 100FPS med en Pentium4 3,2GHz/800FSB. Økning av oppløsning fra 1024x768 til 1600x1200 gjør at alle de eldre skjermkortene får mer enn de klarer å jobbe med og dermed overtar som begrensning. (X800 klarer fortsatt å holde seg oppe på nesten 100FPS på 1600x1200)

 

Hos Aceshardware bekreftes det at BF1942 er CPU-begrenset i oppløsningen 1024x768. (gammel test men likevel en ok indikasjon)

 

Min konklusjon må være at siden det er i BFV du mest ønsker bedre flyt så er nytt skjermkort veien å gå. Hadde det vært BF1942 du ville speede opp litt så hadde min anbefaling vært ny CPU. (eller overklokking av den gamle CPU'en)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men har du lekt deg med overklokking? Du kan nok komme opp i en 2,6-2,8 ghz med standard kjøler og vips så har du en pc god som ny :w00t:

Overklokking hørtes forresten også ut som en ide å prøve ut. Men er du sikker jeg kan overklokke den cpu'en med hovedkortet jeg har?

Har lite peil på overklokking, men ser ikke at det går noe sted i bios.

 

I menyen "frequency/voltage control":

DSC00662.jpg

 

har jeg veldig få valg:

DSC00659.JPG

 

CPU Ratio Selection valget er forresten låst...

Blir kanskje litt feil tråd å ta opp dette i, beklager det...

Lenke til kommentar

Finner du noen plasser der det står FSB frequency? Hastighet for CPU er som kjent FSB frequency ganger CPU ratio. Siden CPU ratio er låst (Det har den vært på alle Intel CPU'er siden 1997) så må man altså overklokke med FSB. Hvis du ikke finner det valget så er det nok ingen muligheter for overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...