Gå til innhold

Hva er egentlig spoolsv.exe?


Anbefalte innlegg

En venninne fant den kjørende i prosesser.

Søkte på nett og fant dette: spoolsv.exe is a Microsoft Windows system executable which handles the printing process to your local printers. Note: spoolsv.exe is also a process which is registered as the Backdoor.Ciadoor.B Trojan

 

Hun har ikke installert printer. Så søkte hun på maskinen sin, og da kom det at filene lå i noe sp2 mapper og slikt.

 

Er det en sp2 sak, eller er det trojan?

 

 

 

(Håper dette ikke er feilpostet så det blir stengt) ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sant, den burde gått som en service og ikke en prosess. og det er sant at printeren bruker spooler'n, men jeg tror ikke den er alene om det

jo, printeren er såvidt jeg vet alene om det. Hun kan trygt disable tjenesten og hun sparer ca 3 mb ram. ;)

Er så ekstrem jeg, at jeg har den alltid disablet, men starter den når jeg skal printe, ikke det at jeg egentlig har for lite ram...

Lenke til kommentar

en spooler er jo bare et minneområde som er veldig tregt, dvs at det lagrer på disk og ikke til ram, mulig den trenger litt ram for å kjøre, men det er jo det som er poenget med en spooler. mulig det bare er printeren som bruker denne, men det er helt ok for andre programmer som ikke trenger prioritet eller hastighet på det de skal gjøre å bruke denne. oppdateringer og slikt feks..

Lenke til kommentar
sant, den burde gått som en service og ikke en prosess. og det er sant at printeren bruker spooler'n, men jeg tror ikke den er alene om det

jo, printeren er såvidt jeg vet alene om det. Hun kan trygt disable tjenesten og hun sparer ca 3 mb ram. ;)

Er så ekstrem jeg, at jeg har den alltid disablet, men starter den når jeg skal printe, ikke det at jeg egentlig har for lite ram...

Hvordan disabler man den?

Lenke til kommentar

Gjorde akkurat det selv. Hvis man har Windows XP, gå på Start/control panel/adminstrative tools og start Services. Så går du nedover lista til du finner Print Spooler, dobbelklikker på den og velger "Disable" istedet for Automatic.

Trykk på Stop først. Da skal den aldri starte mer.

Lenke til kommentar
sant, den burde gått som en service og ikke en prosess. og det er sant at printeren bruker spooler'n, men jeg tror ikke den er alene om det

jo, printeren er såvidt jeg vet alene om det. Hun kan trygt disable tjenesten og hun sparer ca 3 mb ram. ;)

Er så ekstrem jeg, at jeg har den alltid disablet, men starter den når jeg skal printe, ikke det at jeg egentlig har for lite ram...

Hvordan disabler man den?

Ikke det at det er noe vits, men tweaker du nok, sparer du til slutt en god bundt med ram ;)

gå inn på kjør og skriv: services.msc

her finner du en liste over alle prossessene som kjøres i win med litt info om hva den gjør. Scroll ned til du finner Print Spooler, dobbelklikk og velg disable framfor automatisk. :thumbup:

 

edit: too slow

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

du kan evt jobbe med et eller annet du tjener penger på og kjøpe litt mer ram så slipper du å tweake(dvs bruke tiden du hadde brukt på å tweake til å jobbe), så sitter du i tillegg tilbake med en pc som har større kapasitet. :thumbup:

 

Windows er ikke noe spes tweake vennlig miljø selv om det er lett å gjøre forandringer så går microsoft utifra at man ikke gjør det og over tid vil dette føre til problemer.

Lenke til kommentar
Hun sier hun ikke finner "adminstrative tools" der lenger.. "Sikkerhetssenter" har tatt den plassen ellernoe.. :dontgetit:

skjønte ikke den helt, men prøv_ start + r (kjør) og skriv services.msc.

Hvordan har det seg at dere må nå på liv og død få den bort nå som dere har funnet ut at det ikke er en trojan... Ender nok opp med at hun etterhvert får seg en printer og klager på at den ikke funker som den skal. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...