Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

VB er en greie ja, har gått over til C++.

Da jeg finner det litt mer ja, nyttigt :S

 

Så det blir nok C++, med fare for at jeg ser på Python.

 

Har ligget inn Ubuntu på bare den bærbare, skal nå ligge det innpå den stasjonære sammen med XP.

Vær sin partisjon, det burde gå helt fint.

6277499[/snapback]

GNU/Linux er en ypperlig platform å programmere på! Ting ligger mye mer til rette for den slags aktivitet enn det gjør i Windows.

 

Kompilator gcc, (finnes flere f.eks tcc)

IDE Emacs, Anjuta, eclipse-cdt, ++++

 

Alt ligger i pakkesystemet(Synaptic/apt) til Ubuntu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan jeg få satt opp et DNS på lokalnettet? i Windows var dette rett fram, bare å koble til så funka det.

 

Min IP: 192.168.1.247

ruteren: 192.168.1.1

Søsteren min sin: 192.168.1.167

 

Sånn ser det ut når jeg logger inn på ruteren:

utklipp.png

Søsteren min sin pc har et hostname, mens min ikke har det. Så http://kristine fører til http://192.168.1.167, mens jeg da ikke har noe DNS. Jeg har satt opp at jeg skal ha det i network-admin (tror jeg):

1.png

2.png

3.png

Jeg vet ærlig talt ikke hva som skal stå i alle feltene, så det er sikkert her jeg har gjort en feil et sted.

 

Hvordan får jeg satt opp et lokalt domenenavn i Ubuntu? det funker i Windows. Og forresten, alle navnene funker fra min egen maskin:

http://dapper

http://hakon

http://desktop

 

men ingen av dem funker fra andre maskiner i nettverket. Tips?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Jeg holder nå på å installere Ubuntu 6.06 på "hovedmaskinen min".

Der har jeg to WD disker hver på 250GB

 

Disk1:

C: og G:

C: = Windows(FAT32) G: Lagring (NTFS)

 

Disk2:

D

D: = Lagring

 

D har 50 GB ledig hvor jeg ønsker og installere Ubuntu på.

Da får jeg litt problemer, jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg klarer å ligge inn dette på de resterende 50 gb.

 

Jeg får opp velg disk:

/dev/sda: SCSI3 (0,0,0)(sda) - 250GB ATA WDC WD2500jD-00H

/dev/sdb: SCSI4 (0,0,0)(sdb) - 250GB ATA WDC WD2500jD-00H

 

Jeg vet at det er 50gb ledig på sdb disken, men når jeg velger den og trykker forward. Får jeg opp en scrollbar hvor jeg kan velge størrelsen på partisjonen, dette er jo helt flott.

Men det miste jeg kan velge er jo 184GB da diskens ledig plass er på 50GB.

Jeg skjønner ikke en dritt nå, evig takknemmelig for hjelp.

Lenke til kommentar

Oki, hvis jeg tar manuellt hva gjør jeg då.

Sist jeg gjorde det fikk jeg bare opp info om disken, og jeg kunne ikke ta create new partion.

 

Men er det der inne jeg skal kunne lage en partisjon av de 50 ledige gb. ?

D er jo hele disken, den har ikke mindre partisjoner.

 

Hmmm kan jeg ikke bruke XP cden for å lage en partisjon til ?

Endret av chills
Lenke til kommentar

du kan redusere størrelsen på den ene partisjonen. Da vil det dukke opp et ledig område under du kan lage en partisjon på. Mount point skal være "/", filsystem skal være ext3 eller ReiserFS. du vil også trenge en swap partisjon, min er på 700mb, men jeg har aldri sett dataen bruke mer enn 70-80mb av den. Egentlig synes jeg partisjoneringen er veldig straight-forward

 

EDIT: tviler på at XP-cd'en lar deg bruke ext3/reiserFS. bruk Dapper cd'en du, det er veldig enkelt.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Takker for hjelpen.

Sletter XP jeg, ja så fornøyd er jeg.

Da jeg allikvel ikke kan bruke den til spilling, dekker Ubuntu alle mine behov.

Thankz a lot guys =)

:w00t:

 

Et spørsmål:

 

Jeg er tross alt programmerer og hvordan er det med C++ kompilering og programmering i Ubuntu om det i det hele tatt er mulig? :blush:

6276524[/snapback]

 

Absolutt. C(++) er vel mer eller mindre laget for Unix, og Unix er laget for å programmere. Så utmerkede kompilatorer (f.eks. gcc) finnes, og kommer ofte preinstallert.

 

Derimot, om du er "IDEoholiker" (som jeg var etter å ha progga en del i VB), så kommer du kansje til å møte litt større problemer. Eclipse er i allefall stort sett regna som den beste IDE'en til linux, og den er iallefall glimrende til Java. Ellers så har du emacs (som ikke er så ille som folk skal ha det til å være - ble konvertert fra vim til emacs i høst - man må bare lære seg C-X (controll+X) for filmeny, etterfulgt av hva man skal der (f.eks. S - save, eller C avslutt). Ufattelig effektivt, egentlig.

 

Debugging - det kan være at C(++)-debugger (sånn som f.eks.gdb) er gjort tilgjengelig gjennom eclipse. Java-debugger fungerte i allefall flott der. Ellers så kan du jo (om du er hard-core) kjøre gdb direkte :p Been there, done that.

 

Finnes et par andre ide'er også, som f.eks. anjuta og kdevelop. Ellers så går det å bruke ren teksteditor (med syntax-highligthing) sånn som emacs, gedit eller kate. Sistnevnte er faktisk utrolig god...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...