Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har litt trøbbel med CODE-taggene her på forumet; alle er tomme, eller teksten er i hvert fall der, men den er usynlig. Fikk en link til en fix, men er litt usikker på hvordan jeg skal få inn fiksen. Må jeg i så fall rekompilere GNOME? Eller er det letteste bare å oppdatere til Ubuntu 5.10, som har GNOME 2.12, hvor denne buggen forhåpentligvis ikke eksisterer?

Lenke til kommentar

Bra initiativ, vet ikke om det stemmer. MEN det finnes jo mange mye bedre argumenter for å bytte til åpen kildekode enn økonomi, og det er det viktig å få frem!!

 

Å bytte ut alt til GNU/Linux ville jo kanskje være bra, men det er vel å be om litt mye på en gang! Men om f.eks en del av pcen for elevene kjørte GNU/Linux slik at folk fikk valget om hva de ville bruke. Og de som ikke hadde hørt om det en gang kunne prøvd det. Problemet kan jo okså være at ITansvarlig ikke har kompetanse.

 

Det du burde argumentere med er at et GNU/Linux tilbud vil være å forbedre skolens tilbude til elevene, og lære dem at det finnes meget gode alternativer til det mnopolet man har i dag. Det fleste er så vandt med MS-monopolet at de ikke forstår problematikken engang, kom med sammenligninger for dem: Tenk for eksempel hvis man i nosktimene og på biblioteket bare skulle lest bøker gitt ut på Gyldendal forlag!

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Eg la fram forslag om å bytte til Linux og Open office på skulen i dag, men der snaket dei om at det var fylket som eigde lisensene og at det dermed ikkje hadde noko å sei økonomisk for skulen. Nokon som veit om dette stemmer?

5190370[/snapback]

Det spørs "hvilken" skole det er.

Barne og ungdomsskoler er kommunensansvar.

Videregående er fylkets.

Høyskole og universitet, staten.

 

Det er ihvertfall slik jeg har oppfattet det.

Faktisk er videregående skoler samt fylkesveier de siste store ansvarsområdene til fylkene som gjenstår etter at sykehus-reformen.

 

Men at dette har ingenting å si økonomisk for skolen er vel noe enkelt. Jeg vil tro at alle lisensutgifter fylket har på sine skoler går ut av skolebudsjettet...

Derimot kan nok ikke skolen bare skifte til GNU/Linux og Open Office helt uten videre. Det må nok godkjennes av fylket først, og siden de allerede har brukt penger på M$ lisenser...

er du like langt :(

Lenke til kommentar
siden de allerede har brukt penger på M$ lisenser...

er du like langt :(

Det der er jo et ikke-reelt argument. La os si kommunen hadde fått tilbud om et ubegrenset antall luksus-firma-biler fra en ukjent produsent, helt uten noen form for krav om gjenytelser på noen som helst måte! Da hadde ikke kommunen sagt:

 

"Nei, vi har alt kjøpt fire Nissan Micra, som vi deler på. Så det går nok dessverre ikke."

Lenke til kommentar

Blir jo ikke helt det samme. Dette er jo programvare som skal erstatte windows, det betyr - overfør til eksempelet ditt at de må gi fra seg de fire nissan Micra-bilene. Jeg ser likevell poenget i at Luksus-firma-bilene dine (linux) kan virke bedre enn de Nissan-bilene (windows), men det er det ikke alle som er enig i; kanskje de liker nissaene sine (windows) og ikke føler de trenger bytte dem ut (linux), og frykter økte dristoff og vedlikeholdskostnader ?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Det der er jo et ikke-reelt argument. La os si kommunen hadde fått tilbud om et ubegrenset antall luksus-firma-biler fra en ukjent produsent, helt uten noen form for krav om gjenytelser på noen som helst måte! Da hadde ikke kommunen sagt:

 

"Nei, vi har alt kjøpt fire Nissan Micra, som vi deler på. Så det går nok dessverre ikke."

5190829[/snapback]

Joda, reelt argument. Slike avtaler går gjerne over flere år. Dermed står fylket igjen med investeringer som ikke blir utnyttet/realisert, OG de må bruke penger på å legge om til GNU/Linux.

Slike handlinger er det bare militære som "får lov til" å gjøre i Norge :)

 

Jeg liker å bruke bil sammenlikninger jeg og, men denne setter jeg meg ikke inn i :)

Lenke til kommentar

Poenget mitt var det at, ja det er irriterende å ha brukt penger på noe, for så å ikke bruke bruke tingen/tjenesten. Men jeg kan ikke se at det skal være et argument for å ikke kunne ta i mot noe som uansett gratis.

 

Man kan jo kanskje si at sett fra komunens synspunkt, så er begge alternativene gratis de neste to årene. Og da er det vel ingen automatikk i at man må velge det ene alternativet. Man må da vurdere produktene ut i fra andre kriterier.

 

Jeg er enig i at det vil være en ekstra kostnad i opplæring, men det er en engangsutgift, og det er de faste utgiftene som er viktige lengden. Opplæringskostnad-argumenter får etter min mening alt for stor vektlegging.

 

(Litt (langt) på siden: Her ødelegger selvfølgelig det dålige politiske systemet med valg hvært 4 år, der alle tilbakestående mennsker får lov å stemme. Det dreper jo alt som kalles langsiktig invisteringer. Gir ikke en reform politisk-kred. inne neste valg er det uaktuelt å gjennomføre. Dette gjelder forsåvidt på alle områder. Hvis noen lurer stemmer jeg ikke selv, da jeg ikke har satt meg godt nok inn i hva alle de forskjellige partiene har programfestet(og faktisk kommer til å gjøre). Jeg følger ikke godt med på hva som skjer i politikken gjennom en hel stortings/kommuneperiode, og da er man ikke kvalifiset til å stemme. Å stemme ut i fra hva som blir sagt i valgkampen er patetisk! Jøss nå er jeg ute på viddene :) Kanskje på tide å fortsette med det jeg egentlig driver med.)

Lenke til kommentar
Poenget mitt var det at, ja det er irriterende å ha brukt penger på noe, for så å ikke bruke bruke tingen/tjenesten. Men jeg kan ikke se at det skal være et argument for å ikke kunne ta i mot noe som uansett gratis.

 

Man kan jo kanskje si at sett fra komunens synspunkt, så er begge alternativene gratis de neste to årene. Og da er det vel ingen automatikk i at man må velge det ene alternativet. Man må da vurdere produktene ut i fra andre kriterier.

 

Jeg er enig i at det vil være en ekstra kostnad i opplæring, men det er en engangsutgift, og det er de faste utgiftene som er viktige lengden. Opplæringskostnad-argumenter får etter min mening alt for stor vektlegging.

5193772[/snapback]

Ser poenget ditt, vi har litt forskjellige utgangspunkt.

Jeg tenkte på lisensutgiftene som en engangsutgift, f.eks. at fylket har kjøpt produkt og support for 4 år. Selvfølgelig mulig at poenget mitt blir enda litt dårligere, men ikke i mine øyne :)

 

Et annet premiss du legger er at GNU/Linux er gratis, det er riktig, men siden det fylket som bestemmer hva skolen skal kjøre (skolen kan selvfølgelig komme med krav/ønsker/anbefallinger) så er det ikke usannsynlig at fylkespolitikerene ønsker garantert kvalitet og dermed går til Red Hat eller Novell, snarere enn SkoleLinux.

 

Helt enig i at opplæringskostnad-argumenter ofte får altfor stor vektlegging. Men hva skjer når en skole med student-tilgjengelige pc'er skifter til GNU/Linux? (jeg går ut fra et skolen har det siden vi allerede har gått utfra at dette er en videregående skole)

Vil ikke potensialet for ekstra arbeid for skolens IT-kyndige lærere stige pga elevenes manglende erfaring med GNU/Linux? HVIS dette er tilfellet blir spørsmålet om opplæringskostnader straks mer kompleks.

 

 

BTW: ville bare legge til at Sarpsborg, verdens beste by :D, kjører LINUX! Saken ble dekket i Linux Magasinets nummer anno september 2004. Jeg siterer villig:

Med en kostnad pr. arbeidsplass for MS-lisenser på ca. 5.400 kroner, kommer regningen for fornyelse av 2.500 lisenser hvert 3. år på 4,5 millioner. Innsparingen er 80%, altså hele 3.6 millioner kroner.
YAY. Penger å spare :) Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Lurer på en ting. SFTP, er det bare en betegnelse på en FTP-server som kjører kryptering/er sikker? Kan man bruke f.eks proftp til å sette opp en sftp-server, eller er sftp et eget program?

 

Muligens et dumt spørsmål, men jeg spør likevel.......

5195355[/snapback]

 

sftp er et subsystem til ssh. Har du ssh, har du automatisk også sftp (og scp), med mindre du skrur av det. Dersom du ønsker å gi brukere tilgang til sftp uten å gi tilgang til ssh, kan du sette shellet deres til et shell som *kun* lar deg starte ssh-programmet på serveren din - søk på nettet etter "sftp shell" etc.

 

Det finnes en annen variant av ftp som er primært ftp, med et kryptolag oppå - tror det er ftp-ssl eller .no. Svært lite brukt.

 

Fordelen med sftp framfor vanlig ftp er at det er bare en port å styre med (port 22) - ssh fungerer som VPN-løsning (det er også slik X11-overføring samt VNC igjennom ssh fungerer - den lager en ip-tunell som den overfører X11 eller VNC-protokollen igjennom...)

 

Skulle virkelig ønske noen laget en komplett vpn-løsning basert på ssh - et program på klienten som ssh'er til en hvilken som helst maskin, starter et program på denne som mottar tunellforbindelser fra klienten, som kjører et program som oppretter ett virituellt nettverkskort.

 

*poff* full tilgang til bedriftens/hjemmets/etc's nettverk.

 

Ellers så skulle jeg også gjerne hatt muligheten til å kunne skru av og på ting etter f.eks. gruppemedlemskap - hvis brukeren som nå logget på f.eks. er medlem av gruppa "ftponly", har denne kun lov til å kjøre sftp etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...